ATIS

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Arle
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2007, 12:43
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

ATIS

#1 Bericht door Arle »

Ik ben op zoek naar de techniek achter ATIS (voor de scheepvaart).
Het eniga wat ik kan vinden via google is:
ATIS staat voor Automatic Transmitter Identification System. Het is een systeem voor automatische identificatie van radiozenders op schepen (kust- en binnenvaart).

ATIS is ontwikkeld voor VHF-radioinstallaties in de maritieme band (156... 162 MHz) met beperkt vermogen (1-25Watt) en werkt op basis van het maritieme Digital Selective Calling-systeem (DSC). Wanneer de ATIS-code van het schip in de marifoon is ingebouwd wordt de zender in het radioverkeer automatisch geïdentificeerd. Het signaal is digitaal opgebouwd en wordt overgebracht door middel van twee wisselende tonen (1300Hz en 2100Hz). Bij de ontvanger uitgerust met een decoder, verschijnt de roepnaam van de zender op een display.

Verkeersbegeleidingssystemen op bruggen, sluizen en in jachthavens kunnen zo zien door wie zij worden opgeroepen.

Het gebruik van ATIS is verplicht op de binnenwateren van de landen die de Regionale Overeenkomst betreffende de radiodienst op de binnenwateren hebben ondertekend te Bazel (Zwitserland) op 6 april 2000. (Waaronder oa Nederland, België, Duitsland en Zwitserland)

Alle scheepsradio's en alle draagbare toestellen aan boord moeten uitgerust zijn met deze coderingsinstallatie voor het uitzenden van het ATIS-signaal. Het ATIS-signaal wordt automatisch uitgezonden op alle kanalen nadat de zendknop is losgelaten. Bij lange uitzendingen wordt het ATIS-signaal om de vijf minuten meegezonden.

Indien de installatie voorzien is van digitale selectieve oproep (DSC), wordt het ATIS-signaal niet meegezonden tijdens een DSC-oproep (voor het gebruik van deze toestellen is een GMDSS-certificaat vereist).

Het mag niet mogelijk zijn voor de gebruiker om de ATIS-inrichting af te koppelen of te herprogrammeren.

De ATIS-code wordt als volgt samengesteld: Y MID X1 X2 X3 X4 X5 X6

- waarbij Y staat voor cijfer 9 en alleen op de binnenwateren mag worden gebruikt.

- MID (3 cijfers) staat voor de maritieme identificatiecijfers van ieder land

9 205 of O België 9 227 of F Frankrijk 9 244 of P Nederland 9 253 of L Luxemburg 9 211 of D Duitsland 9 269 of H Zwitserland 9 203 of AE Oostenrijk

- X1 tot X6 staan voor de roepnaam.

- X1 en X2 vormen een nummer dat voor de tweede letter van de roepnaam staat (01 staat voor de letter A, 02 voor de letter B, enz.)

- X3 tot X6 zijn de cijfers van de roepnaam

Voorbeeld Een schip met roepnaam OT-1234 zal als ATIS-code 9 205 20 1234 hebben.

Bron: www.wikipedia.nl
Maar hoe heet de techniek waarmee ATIS verstuurd wordt?

Ik wil proberen om de codes (bijv) zoals hierboven genoemd, via software op m'n beeldscherm te laten verschijnen. Mogelijk eventueel geintegreerd in PDW.
Maar dan moeten we wel de volledige opbouw van de datapakketten weten om er iets mee te kunnen, alsmede de snelheid.

"Het signaal is digitaal opgebouwd en wordt overgebracht door middel van twee wisselende tonen (1300Hz en 2100Hz)." is het enige wat ik nu weet.

Maar hoe krijgen we dus uit een data-signaal bijv dit: "9 205 20 1234"? Het omzetten van die cijfers naar OT 1234 zal niet het probleem zijn...

Dus bij deze een uitdaging voor de technici onder ons...

Ondanks dat dit niet onder het kopje "zendamateur" valt, dacht ik dat het met alle ervaringen en specialisten hier wel op z'n plek zou zijn...
Met vriendelijke groeten,

Arlé

http://arle.blogse.nl/

Plaats reactie