pa3daz / pi1daz / pi8daz

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie

Heeft 1200 / 9600 bd packet nog toekomst?

Ja, 1200 bd op 2 meter
1
4%
Ja, alleen 9600 bd op 70cm
1
4%
Ja, 1200 en 9600 bd op 2 en 70
14
58%
Nee, helaas....
8
33%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3daz
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2006, 15:18
Locatie: Hengelo
Contacteer:

pa3daz / pi1daz / pi8daz

#1 Bericht door pa3daz »

In Twente draait vanaf januari 1991 PI8DAZ BBS. Langzaam stierf deze service uit, doordat de kwaliteit achteruit liep, internet interessanter leek en vernieuwingen uitbleven. Toch maar de knoop doorgehakt en PI8DAZ op 144.900 Mc, 430.800 Mc met veel hulp van PE1FAM (Han) weer nieuw leven ingeblazen. Met noodvoorzienigen voor als de hoofdnode, PI1THT stroing heeft. En THT heeft het moeilijk.

De configuratie is nu: (1 jan 2006)

144.900 Mc 1200 baud packet met pi8daz bbs , pi8daz-2 node,
430.800 9600 bd packet met pi8daz bbs en pi1daz node.

Via pi1daz node (of pi8daz-2) kunt u pi8daz-7 dx-cluster aanroepen en pi1daz-10 xnet node. Er zijn linken met PI1CDR en DB0LER.

Soms vallen de noodlinken even uit, we hebben de oplossig daarvoor nog niet.

Ook is qrv pi1daz-2 aprs server, maar nog niet fanatiek.
Wel werkt in pi1daz-10 de wereldwijde conference-server (CONV)

De eerste reacties zijn positief, de bijna uitgestorven BBS kreeg het weer drukker!


Vy 73 en beste wensen - Eduard PA3DAZ

een foto van de openingsknal van pi8daz:

http://members.home.nl/floravandijk/carbidknal.jpg

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Nou, allereerst is een BBS systeem handig voor spam-vrije Email, iets wat internet nogal laakt. En als 'makkelijk en snel' altijd handiger was, dan had toch niemand meer een setje en gebruikten we toch allemaal de telefoon en/of GSM?

Ik denk persoonlijk niet dat packet zal uitsterven... Net zoals dat CW niet uitgestorven is sinds spraak algemeen goed is geworden. Alles zal uiteindelijk ergens specifiek 'goed' in zijn en daarvoor zal men het gaan gebruiken.

Mogelijk zelfs in combinatie met andere technieken zoals GPS, hogere snelheden enz.

En natuurlijk ook als kleine repository voor kleinere ham-tools en schema's... Zoiets in de trend van "hoe zat zo'n hamcom modem ook al weer in elkaar", of 'hoe moest ik die porto modden zodat ie'. ehm.. je weet wel.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Ik heb dit bericht verplaatst naar "Digitale modi" om het geheel overzichtelijk te houden.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#4 Bericht door PD2RLD »

Packet? Da's uitstervende.

Voordat ik mijn machtiging had, zat ik op het CB-netwerk, wat landelijke dekking had. Al jarenlang is er een dalende trend aan de gang en nu is er van dat hele netwerk niets meer over.

Op de amateur-frequenties is dat niet veel beter. Neem nou de PWGN, die de hand op de knip houdt en zelfs de website heeft laten vervallen. Het ledenaantal loopt terug, links worden niet meer hersteld bij een uitval of storing en zo neemt internet packet over.

Het zal niet vandaag of morgen afgelopen zijn, het is ook niet de vraag OF, maar WANNEER...

Roland.

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

Packet stervende???

#5 Bericht door 2GT »

Hallo Allemaal,

Ik vind het persoonlijk jammer dat er zo weinig aandacht meer is voor packet. Waarom niet meer expirimenteren met hogere snelheden en extra functies in een geheel eigen netwerk.
Wat dat aangaat zou ik er best verder mee willen expirimenteren.
Maar is daar nogwel ruimte voor, nu een standalone (digi)(re)peater al enige euro's per jaar gaat kosten :?
Ik expirimenteer nog wel verder met packet, hoop alleen nog eens dat er bij mij in de omgeving nog is wat te bouwen valt..

73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

#6 Bericht door PE2V »

Ha Edu, Leuk je hier te zien :P

Voor wat betreft packet hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Waarom grijpen we allemaal zo snel naar 'marktplaats' of '2ehands.nl' als we iets zoeken of kwijt willen? Natuurlijk werkt het snel en je kunt gelijk een foto bekijken en/of plaatsen bij het onderwerp.

Vaak is het zo dat er toch nog veel troep tussen zit van 'niet' amateurs.

Als iedere zendamateur welke e.e.a. tekoop heeft of iets zoekt dit in packet plaatst dan wordt packet nieuw leven in geblazen. ZO SIMPEL KAN HET ZIJN!

Als we daar nu eens mee beginnen en als er een foto verstuurd moet worden of een groot bestand van het 'onderwerp' dan kan dat voor het gemak via email (via packet gaat dat ook goed, mits in 9K6 ivm de snelheid).

We hebben het zelf in de hand, laten we packet weer interessant maken en marktplaats en 2ehands eens links laten liggen (ga ik vanaf vandaag ook doen). :idea:


Vincent PE2VAV

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

Wanneer packet in volle glorie moet terugkomen zijn er wel een paar dingen noodzakelijk denk ik...
#1 landelijke dekking
#2 servers die 99.9% uptime hebben
#3 MENSEN....


Zeg nu eerlijk, de meeste mensen surfen wat maar wat er ook HEEL veel mensen doen is chatten... En daar is 300 baud meer dan genoeg voor. laat staan 1200, 9600 of 19200 of nog hoger. Voordeel is dat je via digipeaters kunt werken. Terwijl bij phone het beperkt blijft tot (soms) een bagger regiorepeater die zoveel vermogen moet maken om uit het dal te komen zodat ie op de ingang al niets meer hoort...

Nu alleen nog packet aan de praat krijgen op mijn TMD700 :roll:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

#8 Bericht door PE2V »

angelo schreef:Wanneer packet in volle glorie moet terugkomen zijn er wel een paar dingen noodzakelijk denk ik...
#1 landelijke dekking
#2 servers die 99.9% uptime hebben
#3 MENSEN....


Zeg nu eerlijk, de meeste mensen surfen wat maar wat er ook HEEL veel mensen doen is chatten... En daar is 300 baud meer dan genoeg voor. laat staan 1200, 9600 of 19200 of nog hoger. Voordeel is dat je via digipeaters kunt werken. Terwijl bij phone het beperkt blijft tot (soms) een bagger regiorepeater die zoveel vermogen moet maken om uit het dal te komen zodat ie op de ingang al niets meer hoort...

Nu alleen nog packet aan de praat krijgen op mijn TMD700 :roll:
Ben het met jouw verhaal eens...

Landelijke dekking komt er wel als er meer actieve gebruikers komen. Het grootste probleem zit 'm vooral in de kosten. Een node/BBS 24h/dag laten draaien kost geld (o.a. electra). Zeker na een blikseminslag. Na één inslag vernieuw je alles wel weer maar na een 2e of 3e? Er zit heel veel prive geld in de node's. En bij geen gebruikers gaat de stekker er uit.

Voor een goede stabiele server heb je trouwens niet veel nodig; 'n 386 is genoeg voor AX van PA3FWM.

Maar waar packet ook voor gebruikt kan worden; DX-cluster~! Zeker voor velddagen of portable... boven op een berg. Ook veer een DX-cluster heb je geen internet nodig (de meeste clusters worden wel in gang gehouden door I-nep).

Hmmmm waarom voeren we dit gesprek eigenlijk niet via packet??

Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

#9 Bericht door PE2V »


angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

Hmm, ik heb nu 3 kabels en 3 computers geprobeerd, maar geen enkele werkt :? grmnbl
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

#11 Bericht door PE2V »

angelo schreef:Hmm, ik heb nu 3 kabels en 3 computers geprobeerd, maar geen enkele werkt :? grmnbl
En? is het al gelukt?

Op dit moment ben ik trouwens niet QRV met packet omdat ik bezig ben mijn PC over te zetten op LINUX.....

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#12 Bericht door angelo »

Nee, nog niet... Ik moet een DB9-female -> DB9-female 1:1 kabel hebben... en die hebben ze bijna nergens... nu heb ik wel een toko gevonden maar dan zijn de verzendkosten hoger dan de kabel :?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#13 Bericht door PE1ICQ »

Hmmm... zo'n kabeltje zou ik alleen kopen als ik er toevallig op een vlooienmarkt of zo, een tegenkwam voor minder of hetzelde geld als het ding te maken is. Maar normaliter maak je zo'n ding toch zelf...

Plaats reactie