FT8 tips & tricks van ZL2IFB

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#1 Bericht door PE4BAS »

Dit is een erg interessante pagina! Ook al ben ik 1 van de WSJT-X gebruikers van het eerste uur en was ik ook al zo een beetje vanaf de eerste dag aktief op FT8. Ik heb er nog een hoop van geleerd en dingen gevonden die ik nog niet wist. Een echte aanrader voor degenen die met FT8 bezig zijn of gaan.

http://www.g4ifb.com/html/digimodes.html#JT65

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#2 Bericht door PD0JDG »

Dank je Bas. Erg uitgebreid, duidelijk en leerzaam artikel. Zelf gebruik ik WSJTX op Linux (Xubuntu). Vergeleken met Windows is installeren van tijd synchronisatie software een fluitje van een cent. Het commando "sudo apt-get install ntp" doet alles wat nodig is. Voor velddagen kun je dat dan eenvoudig uitbreiden met GPS tijd synchronisatie met behulp van een GPS dongle. Wat dan tevens weer handig is om je grid te bepalen.

73, Jaap

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#3 Bericht door PD7CW »

Bas, toch eens gelezen wat e.e.a. inhoudt, WSJT-X met mode FT8.
Kwam dit bericht tegen in een blog van PA3GER.
WSJT.png
Ik weet niet of het bericht de lading dekt maar als ik het zo lees dan kan ik óók niet enthousiast worden.

Nu is mijn interesse zeer beperkt, alleen QRP, morse en eigenbouw maar ik moet wel schrijven, dit soort berichten sterkt me wel in mijn stellingname. Kies je voor méér, dan is het hek van de dam.

Als voorbeeld, las in een ander draadje over de ''Friese 11 steden contest 2017''.... 300 Watt ingezet!!!!!
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=19&t=19077

Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#4 Bericht door pa0ejh »

Cees, dan wassie nog netjes hoor, met een F licensie mag je 400W maken...

Er zijn Contesters die veeelll meer gebruiken, want in een Contest mag alles, denken ze....

Verder zijn er ook N gelicenseerde die zonder te blozen 100W maken, je vind overtreders in alle rangen en standen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#5 Bericht door PD7CW »

Alleen door jezelf beperkingen op te leggen kun je er nog lol in hebben lijkt me, vandaar,

Nu is mijn interesse zeer beperkt, alleen QRP, morse en eigenbouw maar ik moet wel schrijven, dit soort berichten sterkt me wel in mijn stellingname. Kies je voor méér, dan is het hek van de dam.


Cees

HB9FXF
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#6 Bericht door HB9FXF »

pa0ejh schreef:Cees, dan wassie nog netjes hoor, met een F licensie mag je 400W maken...

Er zijn Contesters die veeelll meer gebruiken, want in een Contest mag alles, denken ze....

Verder zijn er ook N gelicenseerde die zonder te blozen 100W maken, je vind overtreders in alle rangen en standen.

Hier in Zwitserland ( qth 650km van Utrecht) kun je de om's met een N licentie die 100W (of meer?) maken op 40meter er gelijk uitpikken, ze zijn altijd het hardst, ongeacht de condities. Ik heb het dan over om's met een draadantenne, om's met een roratary dipool of beam zijn altijd veel beter te horen.
Persoonlijk vind ik t prima, lekker comfortabel om naar te luisteren. :wink:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#7 Bericht door Bert_1 »

PD7CW schreef:
Ik weet niet of het bericht de lading dekt maar als ik het zo lees dan kan ik óók niet enthousiast worden.
Ieder zijn meug en iemand die publiekelijk andermans plezier afkeurt of afkraakt (niet alleen dit topic) zonder goede redenen met als doel andermans plezier en de sfeer hier te verpesten is triest. Het viel me op dat jouw profiel niet meer bestaat dus misschien ben je wel vertrokken en kun je alle je tijd weer aan je kwadratuur detector besteden :)
Bert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD7CW schreef:Ik weet niet of het bericht de lading dekt maar als ik het zo lees dan kan ik óók niet enthousiast worden.

Ook mijn conclusie. De pc maakt het "qso" en je hoeft er verder niets aan te doen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#9 Bericht door PA3DAT »

Waarom nou een discussie voeren over de voor jou negatieve kanten van een digitale mode
in een topic wat bedoeld is om tips en trucs uit te wisselen. Voor enthousiastelingen dus.

Dat is net zoiets als in een topic over het afregelen van een eindtrap een boom opzetten dat
qro onzin is en qrp veel beter... Of in een topic over de leuke kanten van autorijden gaan
discussiëren dat je beter kunt gaan fietsen.

Nu zijn dus 7 van de 9 reacties off-topic, in ieder geval niet conform de bedoeling van dit
topic. Jammer.

Sorry Tjeerd, maar dat moest ik even kwijt. Je had in een ander topic ook al aangegeven dat
je FT8 niets vond, moet dat dan hier nog eens? Doe dan gewoon een andere mode en sla een
topic als dit even over! :wink: :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Aloys, je hebt in zeker zin gelijk. :wink:

Het voorzetje wat ik kreeg was makkelijk om in te koppen. :roll:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

HB9FXF
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#11 Bericht door HB9FXF »

:!: mia colpa mia colpa

Maar ik FT8 (werkwoord) wel :)

Digitale modes hebben volgens mij een aantal voordelen t.o.v. spraak, bijvoorbeeld:
Je ziet in een oogopslag bij het programma PSK-reporter welke banden open zijn.
Als je vervolgens afstemd op een band zie je waar de meeste stations vandaan komen.
En als je een paar keer een CQ geeft weet je binnen een paar minuten waar je overal gehoord wordt.
Je kunt de band observeren en ondertussen andere dingen doen.
Je hoeft geen talenknobbel te hebben om uit te komen in digitale modes.
Nadelen: soms hoor je niets in spraak, je denkt dat de band dood is totdat je op het digitale deel komt, het lijkt dan wel of de hele wereld niets anders meer doet.
Een qso in spraak is meestal leuk om naar te luisteren, als er geen spraak qso's meer op de band te horen zouden zijn, zou ik misschien mijn transceiver in de kelder zetten en niet meer gebruiken.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#12 Bericht door Bert_1 »

Tja en waar zijn PE4BAS en PD0JDG gebleven? (en ik kan ze geen ongelijk geven)
Bert

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#13 Bericht door on4avt »

ph0ft

hetzelfde kan je ook in cw met RVS ;

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#14 Bericht door PE4BAS »

Tja en waar zijn PE4BAS en PD0JDG gebleven? (en ik kan ze geen ongelijk geven)
Inderdaad, ik lees wel mee maar constateer bijna alleen berichten die niks met het onderwerp te maken hebben. Daar ga ik niet op reageren. Heeft geen zin, ik kan mijn tijd beter gebruiken.

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: FT8 tips & tricks van ZL2IFB

#15 Bericht door PA3SKY »

@PE4BAS: bedankt voor de link, vele goede FT8 tips!
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Plaats reactie