APRS RX only iGate met Raspberry-Pi en RTL/SDR stick

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

APRS RX only iGate met Raspberry-Pi en RTL/SDR stick

#1 Bericht door Thijzer »

Enige tijd geleden overleed de voeding van mijn APRS digi. Het hele ensemble deed al 15 jaar dienst in het heuvelland en na het uitwisselen van al diverse componenten in het verleden, was het nu wel welletjes geweest. Het AT vindt het tegenwoordig bijzonder niet-cool dat er digi's in de lucht zijn dus ik besloot de hele installatie weg te halen. Bovendien vrat het ongemerkt toch aardig wat energie en een beter milieu begint bij jezelf.

Maar goed, dan geen APRS ontvangst in het heuvelachtige Zuid-Limburg en dat is wel een beetje jammer. Ik vermoedde dat er met de Raspberry-Pi wel iets te maken viel. Dat ding bezit immers een audio-aansluiting en netwerk dus ik googelen. En ik vond dit:

LINK

Met een Raspberry-Pi (ik gebruik een Versie-2) en een goedkope RTL/SDR USB stick ben je vertrokken. Het bijgeleverde antennetje doet het aardig tamelijk maar op de buitenantenne werkt het prima.
Je downloadt de image uit de link, schrijft dat weg op een SD kaartje en steekt vervolgens de stick in en zorgt voor een netwerkverbinding. Volg de korte handleiding en je bent binnen enkele minuten op aprs.fi te vinden.

RX only: alle ontvangen packets worden naar de server gestuurd dus je zendt niks uit. Al met al genoeg om rondrijdende gebruikers op het net weer te geven. Zenden zou nog kunnen als je in plaats van de RTL/SDR stick een USB geluidskaartje gebruikt (die dingen van 1 euro) en dat aansluit op een transceiver met VOX. Dan moet je dus een ATOF hebben maar kun je ook packets opnieuw uitzenden. Heb ik me niet in verdiept.

Het geheel werkt super, kan niet anders zeggen. Ongelofelijk gemakkelijk en betrekkelijk goedkoop. De KF-161 die ik ervoor gebruikte, samen met de oude DOS laptop was ooit duurder in aanschaf... Dus wie APRS weer wil doorsluizen naar het interwebz, go ahead!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: APRS RX only iGate met Raspberry-Pi en RTL/SDR stick

#2 Bericht door PE2AAB »

Er staat nog ergens een post op dit forum over deze setup. Wellicht kan de.mod die bundelen?

Leuke setup!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: APRS RX only iGate met Raspberry-Pi en RTL/SDR stick

#3 Bericht door PA3RIS »

Ik gebruik dit ook al een tijdje, werkt goed, alhoewel de ontvangst wel wat minder is dan in de tijd dat ik nog een Condor met laptop gebruikte. Ik gebruik nu trouwens ook een andere antenne, dus dat zou ook de oorzaak daarvoor kunnen zijn. Toch eens kijken of de antenne die aan de Condor hing een beter ontvangst geeft.

Het stroomverbruik is in elk geval wel minder.. :)

Plaats reactie