Pagina 1 van 2

APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 14:45
door pd0rh
Goedendag Om's

Ik heb sinds een paar weken een tmd710 in de auto, echter ik vind de korrels die ik strooi niet lekker de exacte route weergeven, dus ben ik met smartbeaconing/cornerpegging aan de slag gegaan. Maar hier snap ik nog niet veel van.
Onderstaand een paar foto's ter illustratie.
2017-10-18 15_14_42-Google Maps APRS.jpg
Bovenstaand de gereden route, de eerste 2 korrels zouden eigenlijk via de Breewijd en Zuiderhaaks moeten lopen maar dat gebeurd dus niet. Ook de hoek Schoolweg en zuiderhaaks wordt niet geplot, ik weet niet hoe ik dat met de instellingen of het algoritme kan doen. Ik ben afgelopen weken op vakantie geweest naar DL met PD0RH-9 en daar zie ik ook af en toe een "vergeten bocht".
Ik heb gisteren een rit naar Den Helder gemaakt met als normale instelling een interval van 20 sec. Ik kreeg toen de melding dat ik teveel packets verstuur en dat de kans op congestie groot is, dit wil ik dus voorkomen, maar wil tegelijkertijd ook het smartbeaconing/cornerpegging concept goed begrijpen en in kunnen stellen zodat de route wel alle bochten volgt.
SAM_0023.JPG
SAM_0024.JPG
SAM_0028.JPG
SAM_0026.JPG
Graag enige assistentie voor dit "probleem"

73 Ruud
PD0RH

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 15:10
door pa0ejh
Als je een Packet verstuurt wil dat niet zeggen dat het ook ontvangen wordt door een Digi...

Als er meerdere stations van die Digi gebruik maken, zal er een kans zijn dat iemand buiten de boot valt...

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 15:15
door pd0rh
Hoi Egbert,

Bedankt voor je bericht.

Alle packets worden ontvangen door PE0S-10 het is in de kop van Noord Holland nagenoeg stil op aprs gebied dus het lijkt mij stug dat dit het geval is. Kun je iets zeggen over mijn instellingen?

73 Ruud

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 16:28
door pa0ejh
Om te beginnen zou ik Slow en Fast rate omwissellen...

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 18:47
door PF9ZX
pd0rh schreef: Alle packets worden ontvangen door PE0S-10 het is in de kop van Noord Holland nagenoeg stil op aprs gebied dus het lijkt mij stug dat dit het geval is. Kun je iets zeggen over mijn instellingen?

73 Ruud
Hangt er vanaf hoe hoog in de kop. PI1TJK (Medemblik) pakt best veel op, evenals PI1DWC (Venhuizen).

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 21:21
door pd0rh
pa0ejh schreef:Om te beginnen zou ik Slow en Fast rate omwissellen...
Ga ik gelijk doen, zou dat de reden zijn dat ik een bericht bij mijn info krijg dat ik teveel packets verstuur?
Packet rate: Gemiddeld 24 seconden tussen packets gedurende 1211 seconden.
Dit station zendt packets in een hoog tempo, dat congestie in het APRS netwerk kan veroorzaken.

Tks voor de suggestie

73 Ruud

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 22:18
door PF9ZX
Slow rate en fast rate omdraaien maakt dat het nog grotere stukken overslaat in dit geval.

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 18 okt 2017, 22:33
door PE2AAB
Vanaf 30sec of meer krijg je de melding niet meer. Weet alleen niet wat aprs.fi doet met meerdere pakketjes in een bocht. Volgens mij is dat geen probleem. Sowieso gaat het systeem uit van een gemiddelde periode tussen twee pakketten. Deze moet zo boven die 30sec liggen.

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 19 okt 2017, 18:40
door pd0rh
Ok het omwisselen van fast en slow rate werd een puinhoop, ik had op de route van Den Helder naar Julianadorp maar 3 packets op de kaart, de afstand is ongeveer 10 km.

Ik ga morgen weer naar de Doggersvaart en zal dan eens kijken of het met onderstaande configuratie beter gaat:
Low Speed = 5
High speed = 70
Slow rate = 5 mins
Fast rate = 80secs
Turn angle = 28 graden
Turn speed = 26
Turn time = 30sec

Dit is ook de config die in de uitgebreide manual staat, maar volgens mij is dat gebaseerd op MP/h ik weet niet wat dat doet met Km/uur.

73 PD0RH

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 19 okt 2017, 20:31
door PF9ZX

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 21 okt 2017, 17:17
door PC1L
Van belang is het hier ( prioriteit gesteld ) dat juist in het bochtenwerk alles goed weergegeven wordt, dat moge duidelijk zijn.

Stel zodanig in dat er niet teveel packets verzonden worden als dat niet nodig is :mrgreen: ! Bijvoorbeeld bij rijden in rechte lijn. Om de 60 tot 120 seconden is al heeel erg veel. Echter bij het bochtenwerk :!: moet er geplot worden. Dit plaatje kan je mogelijk daarbij helpen juist in te stellen.

http://members.home.nl/pc1l/technic/smartbeaconing.gif

Voor nog enige info, meer in het algemeen kan deze link misschien diensten bewijzen. Helmaal onderaan die pagina zie je trouwens de instelmethode, zoals die voor de KF-163 gebruikt werd, nu antiek. Echter, de instellingen mbt het APRS zelf, beaconing, zijn nog steeds actueel, hetzelfde.

http://members.home.nl/pc1l/aprs/duplicates.htm

Ook even letten op je mobiele antennesituatie(s), maar het lijkt onwaarschijnlijk dat die roet in het eten gegooid heeft !

Suc6 ermee, Leon PC1L.

By the way .. dit :

https://aprs.fi/#!mt=hybrid&z=15&call=a ... &tail=3600

is het laatste wat we van je gezien hebben .. voor nu dan toch :lol: Hoe dan ook, hier komt het bochtenwerk niet echt tot uiting. Maar het lijkt wel of dat je systeem hier op flauwe bochten al ( goed ) reageert :) ..

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 22 okt 2017, 07:27
door pd0rh
Goedendag allemaal,

Bedankt voor alle info..
Ik ben gisteren en vandaag weer heen en weer gereden tussen Julianadorp en Den HElder maar er komt nu helemaal niets meer door.
Ik ga van de week de antenne eens uitwisselen. Maar moet even een verloopje hebben van N naaar BNC.
Ben ook bezig met een Rpi RF RX only I-gate PD0RH-10 dus nog zat te doen hihi

73 Ruud

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 22 okt 2017, 12:06
door PC1L
.. soms kunnen zich typische problemen voordoen met mobiele antennes. Met name ook, indien het elektrisch stootpunt ( gevolg van de overgang van coax naar aansluiting antenne e.d. ) te hoog in waarde werd, met als gevolg veel reflectie en decreasing power TX output waardoor antenne ERP te laag ! Ook kan de afstraalhoek dan rigoreus veranderen. Meestal zie je het al wel met een SWR meting. Maar als het zo is dat je de melding ontving dat er teveel packets verstuurd werden, zou men er van uit kunnen gaan dat alles in ieder geval aankomt bij de digipeater .. Echter, sommige digi's en ( only ) I-gate systemen hebben ingebouwd een aantal 'beveiligingen' t.g.v. configuratie ter zake. Dan kan het zijn dat een aantal packets niet geaccepteerd worden .. als dat net een aantal 'corner' packets zijn ... op de eerder genoemde pagina ( link ) vind je een aantal voorbeelden van dergelijke blokkades .. zie : HET VOORKOMEN VAN DUPLICATE AND DELAYED PACKETS

In ieder geval altijd even volg in Street View aanklikken ( popup met jouw ID ) .. ( kan zijn dat i.v.m. beveiliging voor een bepaalde area dit niet altijd mogelijk is ) en zeker ook info, vervolgens ruw .. dan krijg je bv dit te zien :

2017-10-19 16:14:43 CEST: PD0RH-9>UR5VT5,WIDE1-1,WIDE2-1,qAS,pe0s-10:`zIIn^k>/]"4!}Allways on the move=
2017-10-19 16:14:47 CEST: PD0RH-9>UR5VU0,WIDE1-1,WIDE2-1,qAS,pe0s-10:`zIFniO>/]"3t}Allways on the move= [Rate limited (< 5 sec)]
2017-10-19 16:14:55 CEST: PD0RH-9>UR5VU2,WIDE1-1,WIDE2-1,qAS,pe0s-10:`zIMmq;>/]"3p}Allways on the move=

https://groups.google.com/forum/#!topic ... GrhlHUvnlo

Nog dit : bovenstaande euvel hoeft niet door jou veroorzaakt te worden, kan meerdere oorzaken hebben, geen paniek dus hi hi .

Suc6 met het -10 gebeuren :-)

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 22 okt 2017, 13:35
door pd0rh
Ik heb dat schrijven gelezen, maar voor mijn igate moet ik daar nog wel even op studeren daar ik dat dan met filters moet gaan regelen.
Ik heb vandaag even de mobiele antenne bekeken en ik kwam er achter dat de pl plug erg vochtig was, ik heb een dakrail mounting waar een diamond opgedraaid wordt. echter als de antenne er niet opzit heb je dus een open pl plug staan waar de regen zo inloopt. Heb al gekeken of ik een dopje of iets dergelijks kan vinden die er op past. Eerdaags ga ik mijn jwx antenne proberen en kijken of dit het probleem oplost. Ik denk inderdaad dat ik een swr heb van 1 op een emmer :( .

In ieder geval bedankt voor de info.

Re: APRS Smartbeaconing en Corner Pegging

Geplaatst: 22 okt 2017, 15:42
door PC1L
De JWX (dual)band raamklem is een te gekke antenne, deze is niet elektrisch verbonden met het dak ( metaal - metaal ) wat hier een voordeel te noemen is en werkt zeer goed voor mobiele toepassingen, zeker ook APRS ! Is snel zonder problemen en stabiel op de ruit zelf te bevestigen ( geen geklooi met aardverbindingen naar het dak etc. ) en mocht er toch nog een wat hoge SWR optreden, is dat makkelijk bij te stellen ( verbindings draadje tussen blikje met de spoeltjes en de antennespriet zelf ). Maar dat zal niet nodig zijn. De afstraling blijft onder alle omstandigheden goed. Met bochtenwerk is er de nodige reserve ( zeker m.b.t. de 2 meter band ) aan boord ( antennelobben in aanmerking genomen ).

Bij gebruik van een JWX en eigen I-Gate station zag het er altijd goed uit in de stad Maastricht zelf ( veel moeilijke punten ) : geen missers in de stad en omgeving..

Als je dakrail mounting met massa verbonden is kan dat ook al problemen opleveren. Met een JWX is dat opgelost.

Die doppen voor PL-259 / SO239 en adapters zijn makkelijk voor weinig geld te krijgen of nog beter ergens uit het huishoudelijke artikelen circuit of zo hi hi :lol:

Tja, tot slot, als je even op een rustig moment enige zaken bekijkt, dus de configuratie van je I-Gate, zal je er zeker veel gemak en plezier van hebben. Ook al omdat je voor een ( only ) I-Gate geen BT nodig hebt en het ( meestal toch ) de beste verbinding kan vormen tussen je -9 ( of -12 ) mobiel en basis station.

I-Gate stations worden gecheckt op betrouwbaar functioneren, in de praktijk valt dat wel mee, maar als het goed in elkaar zit is dat altijd meegenomen :-)