Interface

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Interface

#1 Bericht door on4avt »

Hallo,wie gebruikt er wat als interface ?
Ik het het over de FT 897 en de ft 817,857D .
Ik gebruik tot nu toe de ct 62 catkabel met uart drivers ,te koop bij Wimo,bv (elders ook waarschijnlijk.
De ft 897 wil wel connecteren
met de desktop via de gewone compoort ,maar niet meer via de CT 62 via usb.
Heb verschillende ft van yaesu eraan gehangen maar het lukt niet.
Ik gebruik sedert jaren HRD
Ik kan een nieuwe kabel kopen natuurlijk,maar ik zou graag weten welke andere mogelijkheden er zijn.
De CT 62 usb wordt nogthans herkend door de laptop,de zelfde ft 897 werkt dus wel met een kabel die een compoort aansluiting heeft,een
com naar usb van profile brengt ook geen oplossing.Heb denk ik alle mogelijk heden geprobeerd.
Alleen om de pc en de tx te koppelen; Ik weet dat de nieuwe tx via usb gaan,ik heb de ft 891 .
Ook voor digitale mode's heb ik het onder controle.
Ik wil dus een laptop gebruiken en heb daar geen compoorten op.
Wie gebruikt wat?
mvg
Willy

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interface

#2 Bericht door on4avt »

niemand dus die zijn trx link aan de pc ?? raar.Ik ben dan de enige waarschijnlijk.of verkeerd forum.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Interface

#3 Bericht door PE2AAB »

Geduld is een schone zaak. Wellicht zou het kunnen zijn dat je op een forum niet binnen 1 dag antwoord krijgt. :lol:

Ik heb een TRX, FT-950, middels een interface gekoppeld aan mijn PC. Besturing via de CAT en digimodes via een Signalink USB. Heb je geen compoort? gebruik een RS232 to USB convertor.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Interface

#4 Bericht door PA1 »

Dan heb je een usb naar com kabel voor nodig, ik heb er een van Prolific. Daar moet je wel de juiste driver (zijn meerdere voor Prolific) voor hebben anders werkt het niet. In apparaatbeheer moet dat ding in "poorten" vermeld staan.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Interface

#5 Bericht door Bert_1 »

on4avt schreef:niemand dus die zijn trx link aan de pc ?? raar.Ik ben dan de enige waarschijnlijk.of verkeerd forum.
Of ze hebben niet de FT 897 en de ft 817,857D maar een ic-7000 en ic-7300 zodat ze er weinig zinnigs over kunnen zeggen ;)
Bert

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interface

#6 Bericht door on4avt »

PE1KVL
Zou ook kunnen natuurlijk dat in Nederland niemand ooit van deze heeft gehoord,wat ik sterk betwijfel.
Over het algemeen werkt hetgeen voor yaesu ook voor Icom,ter uwe info.
Als je het aantal ziet die het al heeft gelezen en dan het enige helpende antwoord, (niet dat van u).
Er zitten in Nederland en bij de Duitse grens een aantal Yaesu dealers waar zelfs wij(belgen) gaan kopen zodus. Als je me kan helpen,oke.
Anders laat je het maar aan jou voorbij gaan
On Topic, ik heb de drivers allemaal geïnstalleerd,heb ook profilec en ook de drivers van RT system geïnstalleerd.

ps,het is toch zendamateur .com ?Niet .NL ?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Interface

#7 Bericht door PE2AAB »

on4avt schreef:ps,het is toch zendamateur .com ?Niet .NL ?
Opgestart in Nederland. .NL is een niet vrije domeinnaam vandaar .COM
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Interface

#8 Bericht door PG7VG »

on4avt schreef:Hallo,wie gebruikt er wat als interface ?

Wie gebruikt wat?
mvg
Willy
Wie, Peter
Wat, zie hieronder.

Ik gebruik een USB naar ?? (Vierkante aansluiting) tussen PC en TRX, IC-7300.
En tussen de inmiddels verkochte TS 480sat, USB naar 9pins serieel met genderchanger + een 6pins mini din naar 3,5 mm audio Jack in en uit.

Over jouw specifieke situatie kan ik melden dat veel problemen ontstaan door de USB <-> serieel omzetter. (Zeer waarschijnlijk al bekend bij je?)
Ook het gebruikte besturingsysteem kan roet in het eten gooien....
73, Peter.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Interface

#9 Bericht door Bert_1 »

on4avt schreef:PE1KVL
Als je het aantal ziet die het al heeft gelezen en dan het enige helpende antwoord, (niet dat van u).
Tja, je krijgt geen garantie op een antwoord, ook al wordt het veel gelezen. Sommigen lezen het gewoon uit nieuwsgierigheid.
Mijn antwoord sloeg op jouw andere vraag en was serieus bedoeld maar wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
on4avt schreef: On Topic, ik heb de drivers allemaal geïnstalleerd,heb ook profilec en ook de drivers van RT system geïnstalleerd.
Als ik je goed begrijp werkt het wel met een echte rs232 poort maar niet met een usb-serial adapter. Je weet dat er veel Prolific adapters zijn die eigenlijk gekloond zijn en waarvoor de originele Prolific drivers niet (meer) werken? FTDI adapters hebben dit probleem niet dus ik zou dat eens proberen (staat ergens voorin in de HRD handleiding als ik me niet vergis).
on4avt schreef:PE1KVL
Als je me kan helpen,oke.
Zie hierboven, graag gedaan hoor ;)
on4avt schreef: Anders laat je het maar aan jou voorbij gaan
Ik laat het hier bij zitten.
Bert

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interface

#10 Bericht door on4avt »

Het is ook een mini ronde zes pins die naar de tx gaat en dan usb converted naar de usb van de pc.
ce CT 62 ,werkt ook voor kenwood,mijn ts 2000 werkt ermee voor sat verbindingen.
Die (oude )ft 897 etc heb ik gebruikt voor digi modes,meestal psk.
het werkte tot over 4 jaar toen ik ermee stopte.Ik heb ondertussen een andere desktop ,
de poorten heb ik moeten manueel instellen ,(XON/XOF) eer ik ook de rechtstreeks verbinding van de ft XXX naar de rs232 opgang kreeg.
maar met de ct62 kabel lukt het niet.
Ik heb wel een bleutoots verbinding naar HRD (hamradio deluxe versie 6 aangekochte) gerealiseerd .
Deze maakt 2 compoorten aan,7en 8 ;werkt zonder verpinken en kan ook de tx sturen voor psk etc.
Nu zoek ik me te pletter op die ct 62 kabel.
Ik heb ook alle soorten icom gehad,alleen de laatste nog niet de 7300.
Ben meer een yaesu fan,vandaar.
ter info
In Belgie bestaat geen zendamateur forum op die manier.
Ik dacht dat het toegankelijk was voor alle Nederlandstaligen.
Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat sommigen nog altijd problemen hebben met Vlamingen,alhoewel ik veel in Nederland kom.Ik was zelfs al PZ5VC .
Een reactie van ,die toestellen kennen we niet in Nederland vind ik een beetje flauw,zo van we willen je niet helpen.
Maar verder geen commentaar ,even ventileren,kan daar niet goed mee overweg;voel me dan aangevallen.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Interface

#11 Bericht door ON5GM »

on4avt schreef:Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat sommigen nog altijd problemen hebben met Vlamingen,alhoewel ik veel in Nederland kom.
Die indruk heb ik ook al lange tijd.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Interface

#12 Bericht door PE2AAB »

ON5GM schreef:
on4avt schreef:Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat sommigen nog altijd problemen hebben met Vlamingen,alhoewel ik veel in Nederland kom.
Die indruk heb ik ook al lange tijd.
Ik deel die mening niet. Wij als oprichters wonen praktisch tegen de grens aan en ik kom net zo vaak in België als Nederland.
Hier heeft niemand problemen met Vlamingen! Laat dat duidelijk zijn.

De zwarte pieten discussie is ook.onstaan door lieden zichzelf discriminatie hebben aangepraat terwijl er bij de kinderen geen enkele notie van was. Inmiddels wel door de media.

Dat wilde ík even gezegd hebben want het zijn nogal beschuldigingen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Interface

#13 Bericht door on4avt »

waaro dan zo een antwoord als van KVl ,? yaesu is toch genoeg gekend in Nederland?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Interface

#14 Bericht door PE2AAB »

on4avt schreef:waaro dan zo een antwoord als van KVl ,? yaesu is toch genoeg gekend in Nederland?
Wereldwijd zelfs. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: Interface

#15 Bericht door pd4kk »

en ik gebruik de SCU-17 van Yaesu voor de digi modes en ben daar zeer tevreden over .
73 Kees pd4kk

Plaats reactie