IJS1 op APRS

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

IJS1 op APRS

#1 Bericht door PE2AAB »

Zie al een poosje een 'Brandweerwagen' over de APRS kaart rijden met de 'call' IJS1.

Iemand een idee wie of wat de bron hiervan is? Op BRANDBASE vind ik verder niks.
IJS1.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: IJS1 op APRS

#2 Bericht door PA3RIS »

PE2AAB schreef:Zie al een poosje een 'Brandweerwagen' over de APRS kaart rijden met de 'call' IJS1.

Iemand een idee wie of wat de bron hiervan is? Op BRANDBASE vind ik verder niks.
IJS1.png
Aangezien deze van de week nog in de buurt van Salzburg was zal het geen brandweerwagen zijn. :)

Zal de plek waar hij nu staat toeval zijn?

Afbeelding

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: IJS1 op APRS

#3 Bericht door on4avt »

Ijskreem handelaar ?

Gebruikersavatar
PD1DAF
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2014, 20:12
Roepletters: PD1DAF
Locatie: Valkenswaard

Re: IJS1 op APRS

#4 Bericht door PD1DAF »

ik zal op onderzoek gaan, voertuignummer uit de deze regio beginnen altijd met 22 en 4 cijfers erachter b.v. 224441
uit andere regio's beginnen met: 01 tot en met 25
voor mij als brandweerman uit deze regio onbekend.
maar ook de voertuigen worden via een soort volgsysteem in kaart gebracht als deze op de weg zijn.
misschien een foutje in het systeem. dit is pas nieuw.

mvg Frans PD1DAF 73'
Motorola MC 2100 2m set Storno CQM 6000 2m set Baofeng gt-3 port 2/70 yaesu FT 991A

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: IJS1 op APRS

#5 Bericht door PA3JMS »

Als je op aprs fi de historie bekijkt zie je dat het voertuig tot ver in Duitsland is geweest. Lijkt me sterk dat het dus een brandweerauto is.

Thuis basis is op aprs fi op basis van historie in te schatten.

Ben niet zo handig dat ik kan zien of baken via 144.800 komt of via internet.

APRSDROID de komende tijd maar actief houden.

Overigens zegt deze tweet voldoende: https://twitter.com/APRSdroid/status/890606566059032576
73 Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: IJS1 op APRS

#6 Bericht door PE2AAB »

Feit alleen dat de Passcode Generator $0.99 per call vraagt is al oplichting. Dit is gratis.

Bijvoorbeeld: http://apps.magicbug.co.uk/passcode

Tsja.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: IJS1 op APRS

#7 Bericht door on4avt »

Ik heb android aprs op mijn gsm.het programma kost een 5 euro.Dan kan je me vinden nu in Tenerife.Er staat een telefoon bij,is zo gegenereerd.
https://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=11&call= ... &tail=3600

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: IJS1 op APRS

#8 Bericht door PE2AAB »

Klopt. Maar jouw UNPROTO is normaal. Deze is: [APDR14 via TCPIP*,qAC,T2NL]
Van de IJS1 is deze vreemd te noemen. Deze is: [APRS via TCPIP*,qAC,BRANDBASE]

Vandaar mijn vraag. Ik ben benieuwd wat die BRANDBASE voor een APRS server is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: IJS1 op APRS

#9 Bericht door PC1L »

PA3RIS schreef:
PE2AAB schreef:Zie al een poosje een 'Brandweerwagen' over de APRS kaart rijden met de 'call' IJS1.

Iemand een idee wie of wat de bron hiervan is? Op BRANDBASE vind ik verder niks.
IJS1.png
Zal de plek waar hij nu staat toeval zijn?

Afbeelding
https://aprs.fi/#!mt=hybrid&z=19&call=a ... &tail=3600

Afbeelding

Wat opvalt is dat aprs.fi wel vaak exotische ID's toont. Ik neem aan dat dit ergens zo geregeld is. Dus dat er niet alleen callsigns onder licentie ( bhp zendamateurs ) te zien zijn ..... :lol:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: IJS1 op APRS

#10 Bericht door PE2AAB »

En hij pendelt inderdaad tussen de Ijskoerier in Eindhoven, Tilburg en wie weet welke stad nog meer ;-)

Toch vreemd dat dit dan op aprs.fi komt. Ach; zolang het maar niet de ether ingaat dan kan dat gewoon. Net zoals Boten, WX stations, en zelfs politiebureaus en brandweerposten (allen zonder zendamateur callsign)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: IJS1 op APRS

#11 Bericht door PC1L »

PE2AAB schreef:En hij pendelt inderdaad tussen de Ijskoerier in Eindhoven, Tilburg en wie weet welke stad nog meer ;-)

Toch vreemd dat dit dan op aprs.fi komt. Ach; zolang het maar niet de ether ingaat dan kan dat gewoon. Net zoals Boten, WX stations, en zelfs politiebureaus en brandweerposten (allen zonder zendamateur callsign)
Wat we hier in het zuiden gedurende jaren allemaal op scherm hebben voorbij zien komen dat geloof je af en toe gewoon niet hi hi ..

Maar ik denk dat aprs.fi daar wel afspraken over heeft, je merkt ( soms ) wel dat ze het in de gaten houden. In het begin was het hopeloos, een pad waar wij niet mee durven uitkomen, zenden, dat werd als good path aangemerkt. Half Europa lag dan plat ( figuurlijk gesproken ). Nu echter, in deze tijden, komt dat bijna niet meer voor. En bovendien, voorziet aprs.fi toch wel in een behoefte, ook voor de radiozendamateurs.

Tja, wat IJS1 betreft, af en toe beetje google fotografie erbij inschakelen, dan is al een hoop duidelijk hi.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: IJS1 op APRS

#12 Bericht door PA3JMS »

Passcode generator is eenvoudig zelf te programmeren. Ik moet nog ergens het progje hebben. Zal eens zoeken en kijken of ik via APRSdroid wat op APRS fi kan toveren. Iets van patatje1 lijkt me wel wat. Of iemand een andere suggestie?

Als alles via internet gaat heb ik er niet zoveel problemen mee. Op APRS fi zie je ook schepen etc. Hoewel het wel jammer is. De oorspronkelijke gedachte achter APRS gaat helemaal verloren.

Als het via rf (144.800) gaat en het is een amateur is het ook prima, hoewel ik liever een call zie.

Als het via rf gaat en het is geen amateur is het illegaal.
73 Jan

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: IJS1 op APRS

#13 Bericht door PC1L »

PA3JMS schreef:Iets van patatje1 lijkt me wel wat. Of iemand een andere suggestie?
Pizza25 .. :lol:

Maar serieus, we werken met een toegewezen callsign en maken er gewoon gebruik van.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: IJS1 op APRS

#14 Bericht door on4avt »

Ik ben altijd qrv in aprs vanuit de camper,on4avt-9.
Maar hier heb ik alleen de hf trx mee,omdat er hier niks is op aprs dat ik kan aanspreken.
Idem toen ik in Suriname was .
Is nog het meest voor de vrienden in België die dan een juiste plaats bepaling kunnen doen.
Ik zie dat het systeem maar 1 keer uitzend als je het opstart ?
Daarna ontvang je alleen.
Ik heb het nog niet geprobeerd op verplaatsing met mobiel internet,denk niet dat het zo werkt.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: IJS1 op APRS

#15 Bericht door PA3JMS »

Vandaag is het aprs baken PIZZA25 in de "lucht" geweest op speciaal verzoek van PC1L. :wink:
PIZZA25.jpg
73 Jan

Plaats reactie