hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#1 Bericht door pa3cvi »

Hi forum leden,
Ik ben bezig met een leuk projectje, beschreven door KF4BZT.
Je kunt het vinden op de onderstaande link:
https://kf4bzt.wordpress.com/2015/08/06 ... r-project/

Daarin volgt hij de originele CW-keyer beschrijving van K3NG, maar dan toegepast op de Arduino MEGA 2560 voor de andere pin bezettingen.
Een stukje verder in de beschrijving gaat hij controleren of COMMAND knop werkt d.m.v een ledje dat aan en uit gaat als de meest linkse knop wordt ingedrukt.
Daar laat hij het schema zien en de bijbehorende foto van de breadboard opstelling.
Ik laat zijn schema zien en de bijbehorende foto, je kunt natuurlijk ook via de bovenvermelde link de situatie bekijken.

Over dat laatste gaat mijn vraag:

Sketch:
in de Sketch wordt het volgende gedefinieerd:
#ifdef FEATURE_COMMAND_BUTTONS
#define analog_buttons_pin A0
#define command_mode_active_led 26
#endif //FEATURE_COMMAND_BUTTONS

Schema:
De 5 volts lijn wordt direct verbonden met de digitale pen D26
De weerstand R4 zal toch echt ca. 220 Ohm moeten worden.

Een reply van iemand:
The circuit diagram with LED and command/memory buttons should not have a wire between pin 26 and 5V. That would destroy the Arduino. (It is not present on your breadboard).

1. Alert geworden, vroeg ik mij af of de d26 pin wel aan 5 Volt mag liggen.
2. Hoe kan het dan dat deze draad niet op z'n breadboard zit, zie foto, en de schakeling toch werkt?

Wie kan mij het juiste schema geven, dus hoe het moet zijn.
Mijn kennis is onvoldoenede om dit op te lossen.

Alle hulp is welkom.
Bijlagen
arduino opstelling.jpg
schema ledje.jpg

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#2 Bericht door PD7CW »

Ha PA3CVI,

Een antwoord op je vraag kan ik niet (nog) niet geven, ik heb altijd belangstelling voor algemenere details voor een waardeoordeel van de vakkundigheid van de ontwerper.

Ik ben naar aanleiding van je vraag eens op de genoemde website van KF4BZT gaan kijken v.w.b. de lay-out en pinbezetting. Ook andere documentatie kwam daarna in beeld naar aanleiding van een waarneming.

Wat me opviel is de toevoeging van een luidspreker middels een extra schakeltransistor, 2N2222.
In de beschrijving en het schema geeft de ontwerper aan een weerstand van 100 ohm te gebruiken als basisweerstand. Deze weerstand hangt aan uitgang, pin 48.
Arduino MEGA luidspreker.png
Als we de stroom bepalen die de output moet leveren dan ga ik uit van 5 VDC – 0,6 VDC (basis emitter in doorlaat) / 100 ohm = 43 mA.
In de specificaties staat vermeld dat de uitgangen belast mogen worden tot een maximale uitgangstroom van 40 mA.
Arduino MEGA luidspreker 2.png
Elektronisch gezien is er geen enkele reden om de weerstand zo laag te kiezen, 1000 ohm komt voor mij eerder in beeld. Gevolg is dat ik voor wat betreft andere details al gelijk mijn twijfels heb.
Dit wordt ook bevestigd in je openingsbericht.

Cees, PD7CW
Bijlagen
Arduino MEGA luidspreker.png

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#3 Bericht door PD7CW »

Tsja, van het één komt het ander en waar kwam die honderd ohm nu vandaan.

Arduino is niet mijn pakkie-an maar signaalverwerking als in dit voorbeeld heeft niet veel met een fabricaat te maken.

Vraag natuurlijk is, wat voor systeem van uitgangen wordt gebruikt en wat zijn de gevolgen?

Is het een open NPN collector uitgang, dan hoort de belasting tussen + en de uitgang te hangen , max 40 mA. Een 100 ohm weerstand naar een NPN (1N2222) transistor zal dan niets doen als er geen Pull Up weerstand geconfigureerd is. De waarde van 20 a 50 kOhm waarover gesproken wordt in de documentatie is dan eigenlijk te hoog in waarde. Als de uitgang niet werkelijk 0 Volt wordt bij ‘geen signaal’ kan dan óók nog eens problemen geven, dus diode in serie en basisweerstand naar 0 V van 100k.

Is het een push-pull uitgang dan kan de belasting naar + 5 V of 0 V worden aangebracht en dán is de 100 hm te laag in waarde en zal de stroom de maximale waarde van 40 mA overschreiden.

Ook bij een open PNP collector uitgang , dus belasting tussen uitgang en 0 V treedt laatst genoemd probleem op.
Al met al dus nog steeds twijfelachtig die 100 ohm.

Verder kijken waar onze KF4BZT, ‘’Extra Class Technician’’ in de dop de honderd 100 ohm vandaan heeft, heeft hij in zijn enthousiaste kopieerwerk soms iets gemist?
Arduino Nano 5.png
Op naar de bron der wijsheid en we komen bij de Arduino Nano van Radio Artisan, K3NG terecht.
Zelfde technische eisen, óók max 40 mA
Arduino Nano 3.png
Het schema van K3NG dat óók KF4BZT gebruikte. Ik heb even wat contrast aangebracht om de details leesbaar te maken....... hé, óók 100 ohm basisweerstand(en).
Arduino Nano 4.jpg
Maar....... wat heeft onze vriend over het hoofd gezien?
Zie de afbeelding. (Toevallig schrijft hij óók over 1 Kohm maar dat kon ik niet weten!)
Arduino Nano 4 met tekst.jpg
''1 kOhm resistors are better suited''??????? Het lijkt erop dat ook K3NG al eens op deze fout geattendeerd is en hij het, om zijn gezicht niet te verliezen het wat zwakjes uitgedrukt heeft.
Voor mij zijn dit fouten die we herhaaldelijk zien voorkomen, door de stroom van informatie uitwisseling, kopieren e.d. laten ze zich vrijwel niet corrigeren. Wat nog rest is, met vallen en opstaan de boel aan de praat krijgen en houden.
(Een voorbeeld waarom ik nog steeds alles zelf ontwerp.)

Ik wacht de reacties even af.

Cees PD7CW

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#4 Bericht door pa0ejh »

@CVI, het is duidelijk mis met het schema, de Led zal het niet doen met 220K in serie alhowel 220 Ohm wat aan de lage kant is 2k2 zou
kunnen , afhankelijk van de Led... Ik heb 220 en 220k omgewisseld in het schema, verder moet de verbinding tussen +5V en d26 vervallen.

Mijn waarde's voor R4 (R8) zou ook 10K zijn, voor de Led is R8 (R4) 1k ~2k2 ...
Naamloos.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#5 Bericht door pa3cvi »

Ik wil jullie bedanken voor de uitvoerige uitleg en antwoorden op mijn vragen.
Op mijn breadboardje zit het wel goed intussen, maar dat wil niet zeggen dat het compileren/uploaden van de sketch met Arduino IDE goed verloopt. In goed Nederlands, daar klopt geen hout van1

Jammer toch dat deze door anderen veel geprezen link niet correct is en tot teleurstellingen leidt.

Cees, PA3CVI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#6 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

Ja, dat heb ik ook wel eens met Arduino progjes, vaak hebben ze Includes die aangepast zijn, of niet erbij, en het maakt helaas ook nog wat uit welke IDE versie je gebruikt, ik erger me er ook wel eens aan hoor......Welkom in de wondere wereld van Arduino....

Ik zal die Sketch een proberen en zien wat ik voor fouten tegen kom....

(edit) Heb jij nog iets aangepast, bv. welke configuratie, en welke fout meldingen krijg jij??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#7 Bericht door PA3CQN »

PD7CW schreef:
Arduino Nano 4 met tekst.jpg
''1 kOhm resistors are better suited''??????? Het lijkt erop dat ook K3NG al eens op deze fout geattendeerd is en hij het, om zijn gezicht niet te verliezen het wat zwakjes uitgedrukt heeft.
Voor mij zijn dit fouten die we herhaaldelijk zien voorkomen, door de stroom van informatie uitwisseling, kopieren e.d. laten ze zich vrijwel niet corrigeren. Wat nog rest is, met vallen en opstaan de boel aan de praat krijgen en houden.
(Een voorbeeld waarom ik nog steeds alles zelf ontwerp.)

Ik wacht de reacties even af.

Cees PD7CW
Er is wel meer raar aan het schema: de pin nummering bijvoorbeeld. De nummers kloppen niet met een nano, maar ook niet met een 328.
De aansluiting van de speaker op Vin is ook raar: bij een nano is dit de ingang voor een externe spanning met een 5V stabilisator op de print. Zet je daar bv 9 volt op uit een batterij dan trekt de speaker 90 mA piek ... beetje veel voor een piepje. Gebruik je de 5V aansluiting als ingang voor een nette 5V voeding dan krijgt de speaker geen spanning.

En dan .. bij een nano kom je wel eens in/uitgangen tekort, vandaar de spanningsdeler methode voor de knoppen . Bij een mega zou je ook gewoon de knoppen ieder een eigen ingang kunnen geven, scheel weer en gemakkelijker om er interupts aan te hangen. En de gebruikte in/uitgangen naar de rxtx en keyer mogen ook wel wat bescherming tegen verkeerd aansluiten en instraling krijgen.

Zoals pa0ejh al schrijft: die arduino projectjes zijn vaak meer een idee dan een daadwerkelijk uitgewerkt volledige bouwbeschrijving.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hulp gevraagd bij een Arduino CW keyer projectje.

#8 Bericht door PD7CW »

Als je zoals KF4BZT schrijft nooit verder kwam dan 5 wpm en alleen verlegen zit om de signaalverwerking voor een iambic keyer dan heb je eigenlijk geen programmeerbare chip nodig, dit natuurlijk even naast wat contesters als toevoeging willen zien. Ik vind dit het meest misleidend voor de zendamateurs die serieus hun vaardigheden op het gebied van morse willen uitbreiden. Het is om die reden dat ik me wat afzijdig hield en alleen een signaal wilde geven met als toevoeging, zie mijn eerste post:

Elektronisch gezien is er geen enkele reden om de weerstand zo laag te kiezen, 1000 ohm komt voor mij eerder in beeld. Gevolg is dat ik voor wat betreft andere details al gelijk mijn twijfels heb.
Dit wordt ook bevestigd in je openingsbericht.


Cees, PD7CW

Plaats reactie