Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SWL_Theo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2017, 20:32
Roepletters: SWL

Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#1 Bericht door SWL_Theo »

Beste,

Ik heb een vraag m.b.t. APRS. Sinds enigentijd zijn er via de smartphone’s apps te downloaden waarbij je een APRS baken kunt weergeven. Dit APRS baken is tevens zichtbaar via de bekende website’s. Ik weet dat men in bezit moet zijn van een registratie op een APRS baken op een amateurband zichtbaar te maken zoals op 144.8000MHz. Echter is het zo dat je via deze app geen registratie nodig hebt.

Voor de aankoop van de app (€0.99ct) kan je deze gebruiken. Er word verwezen om een callsign te gebruiken voor je password om het gebruik van de app te registreren.

Ik heb deze app gebruikt met een callsign test123 en krijg daarmee een passcode.
Als ik vervolgens kijk zie ik me op de kaart verschijnen met de callsign test123 !
Dit is mooi nieuws, of niet. Iedereen kan zich nu kenbaar maken op een APRS server met een willekeurige Callsign.

Dus nu de vraag.: Ik kan dus zonder registratie hiermee werken zonder dat ik in overtreding ben. Ik gebruik dus mijn smartphone en een server ergens op de wereld zijn mijn baken door op het netwerk.

Wat nu als ik dat doe, zonder registratie. Kan het AT mij aansprakelijk stellen omdat ik geen feitelijke uitzending maak.

Hoor graag iets van een duidelijk antwoord, niet zoeen van het MAG niet :-) gezien je zelf geen TX maakt en dat het door een server online gezet word.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#2 Bericht door DC4CP »

De persoon die je vrijschakelde is in de fout gegaan.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#3 Bericht door Hans PE1KWH »

Het AT zal helemaal niet kijken naar APRS.
Zij gaan over de uitzending van het signaal. Dat moet voldoen aan de amateur regels. Internet valt daar niet onder.
Wat er verder mee gebeurt.....

De APRS organisatie zal een controle moeten doen om het geheel koosjer te houden. Doen ze dat niet dan wordt het voor de echte geïnteresseerden minder leuk.

Nou heb ik me wel eens afgevraagd waarvoor je met APRS gaat rondrijden ?
Om je vrouw te laten zien waar je bent zodat ze vast de aardappels aan kan zetten ?
Als je baas ook meekijkt en hij ziet je te lang op 1 locatie staan heb je gedonder.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#4 Bericht door PE2AAB »

SWL_Theo schreef:Beste,

Ik heb een vraag m.b.t. APRS. Sinds enigentijd zijn er via de smartphone’s apps te downloaden waarbij je een APRS baken kunt weergeven. Dit APRS baken is tevens zichtbaar via de bekende website’s. Ik weet dat men in bezit moet zijn van een registratie op een APRS baken op een amateurband zichtbaar te maken zoals op 144.8000MHz. Echter is het zo dat je via deze app geen registratie nodig hebt.

Voor de aankoop van de app (€0.99ct) kan je deze gebruiken. Er word verwezen om een callsign te gebruiken voor je password om het gebruik van de app te registreren.

Ik heb deze app gebruikt met een callsign test123 en krijg daarmee een passcode.
Als ik vervolgens kijk zie ik me op de kaart verschijnen met de callsign test123 !
Dit is mooi nieuws, of niet. Iedereen kan zich nu kenbaar maken op een APRS server met een willekeurige Callsign.

Dus nu de vraag.: Ik kan dus zonder registratie hiermee werken zonder dat ik in overtreding ben. Ik gebruik dus mijn smartphone en een server ergens op de wereld zijn mijn baken door op het netwerk.

Wat nu als ik dat doe, zonder registratie. Kan het AT mij aansprakelijk stellen omdat ik geen feitelijke uitzending maak.

Hoor graag iets van een duidelijk antwoord, niet zoeen van het MAG niet :-) gezien je zelf geen TX maakt en dat het door een server online gezet word.
Volgens mij is dit wel toegestaan. Weerstations worden ook in de kaart geplot en zo zijn er wel meer objecten die niet uit een call bestaand. Echter; een dorpje in het Oosten van het land heeft al haar overheidsgebouwen zoals gemeentehuis, bramdweer en politie ingeplot. Vreemd genoeg ontving ik deze ook ergens via de ether. De objecten werden ergens uitgezonden. Dit is uiteraard het probleem van het uitzendende station en niet van de bron.

Het kan dus wel. Of het wenselijk is? Geen idee. Ik zou er geen problemen mee hebben als er b.v. ook NL/PA nummers over de kaart gaan. Maar of APRS daar in beginsel voor bedoeld is?

Feit is wel dat je een passcode hebt gekregen die je eigenlijk niet had moeten hebben. De passcode is in het leven geroepen om te verifieren dat de gebruiker een geldige registratie heeft om zo ongeoorloofd signaal in de ether te voorkomen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

SWL_Theo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2017, 20:32
Roepletters: SWL

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#5 Bericht door SWL_Theo »

PE2AAB schreef:
SWL_Theo schreef:Beste,

Ik heb een vraag m.b.t. APRS. Sinds enigentijd zijn er via de smartphone’s apps te downloaden waarbij je een APRS baken kunt weergeven. Dit APRS baken is tevens zichtbaar via de bekende website’s. Ik weet dat men in bezit moet zijn van een registratie op een APRS baken op een amateurband zichtbaar te maken zoals op 144.8000MHz. Echter is het zo dat je via deze app geen registratie nodig hebt.

Voor de aankoop van de app (€0.99ct) kan je deze gebruiken. Er word verwezen om een callsign te gebruiken voor je password om het gebruik van de app te registreren.

Ik heb deze app gebruikt met een callsign test123 en krijg daarmee een passcode.
Als ik vervolgens kijk zie ik me op de kaart verschijnen met de callsign test123 !
Dit is mooi nieuws, of niet. Iedereen kan zich nu kenbaar maken op een APRS server met een willekeurige Callsign.

Dus nu de vraag.: Ik kan dus zonder registratie hiermee werken zonder dat ik in overtreding ben. Ik gebruik dus mijn smartphone en een server ergens op de wereld zijn mijn baken door op het netwerk.

Wat nu als ik dat doe, zonder registratie. Kan het AT mij aansprakelijk stellen omdat ik geen feitelijke uitzending maak.

Hoor graag iets van een duidelijk antwoord, niet zoeen van het MAG niet :-) gezien je zelf geen TX maakt en dat het door een server online gezet word.
Volgens mij is dit wel toegestaan. Weerstations worden ook in de kaart geplot en zo zijn er wel meer objecten die niet uit een call bestaand. Echter; een dorpje in het Oosten van het land heeft al haar overheidsgebouwen zoals gemeentehuis, bramdweer en politie ingeplot. Vreemd genoeg ontving ik deze ook ergens via de ether. De objecten werden ergens uitgezonden. Dit is uiteraard het probleem van het uitzendende station en niet van de bron.

Het kan dus wel. Of het wenselijk is? Geen idee. Ik zou er geen problemen mee hebben als er b.v. ook NL/PA nummers over de kaart gaan. Maar of APRS daar in beginsel voor bedoeld is?

Feit is wel dat je een passcode hebt gekregen die je eigenlijk niet had moeten hebben. De passcode is in het leven geroepen om te verifieren dat de gebruiker een geldige registratie heeft om zo ongeoorloofd signaal in de ether te voorkomen.
Dank je voor je antwoord, en op de eerder gestelde vraag heb ik als antwoord het volgende. Mijn SWL lijkt me ook leuk om te zien, gewoon een totaal overzicht van de amateurs dus ook de SWL érs in opleiding o.a.

Het is dan wel een statische APRS baken, dus vanuit home QTH en niet onderweg.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#6 Bericht door PA3DAT »

Hans PE1KWH schreef:Nou heb ik me wel eens afgevraagd waarvoor je met APRS gaat rondrijden?
Daar wil ik wel antwoord op geven.

Ik gebruik APRS via een app op de telefoon, en dankzij mijn T-Mobile Unlimited abo desgewenst door heel Europa.
Zo kan ik later, thuis bijvoorbeeld, exact nakijken wanneer ik waar ben geweest. En vrienden en familie kunnen
zien waar we uithangen op reis. De jongens in de ronde, 's avonds op 40 meter, weten mij dan precies te vertellen
waar ik sta met de camper, soms bijna tot op de meter nauwkeurig! :D
En ze kijken dan met Streetview even hoe het er daar uitziet.

Even praktisch: al op de voorpagina van http://www.aloys.nl zie je rechts in de kantlijn een APRS-kaartje. Daar
hoef je slechts op te klikken en er opent zich een kaart met de laatste 24uur.

Of een rechtstreekse link: https://aprs.fi/#!call=a%2FPA3DAT-5&tim ... tail=86400
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#7 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:
Hans PE1KWH schreef:Nou heb ik me wel eens afgevraagd waarvoor je met APRS gaat rondrijden?
Daar wil ik wel antwoord op geven.

Ik gebruik APRS via een app op de telefoon, en dankzij mijn T-Mobile Unlimited abo desgewenst door heel Europa.
Zo kan ik later, thuis bijvoorbeeld, exact nakijken wanneer ik waar ben geweest. En vrienden en familie kunnen
zien waar we uithangen op reis. De jongens in de ronde, 's avonds op 40 meter, weten mij dan precies te vertellen
waar ik sta met de camper, soms bijna tot op de meter nauwkeurig! :D
En ze kijken dan met Streetview even hoe het er daar uitziet.

Even praktisch: al op de voorpagina van http://www.aloys.nl zie je rechts in de kantlijn een APRS-kaartje. Daar
hoef je slechts op te klikken en er opent zich een kaart met de laatste 24uur.

Of een rechtstreekse link: https://aprs.fi/#!call=a%2FPA3DAT-5&tim ... tail=86400
Ik sluit mij volledig aan bij Aloys,

Ik reed tot voor kort ook altijd met APRS en heb er veel lol aan beleefd. Nu een nieuwe auto dus moet het spul nog even inbouwen.
Leuke toevoeging aan de hobby.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#8 Bericht door pe1mix »

En niet te vergeten de spellen die je er tijdens de JOTA mee kan doen.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Gebruik APRS Apps zonder amateur registratie

#9 Bericht door pe1rxq »

Het zou wel eens echt illegaal kunnen zijn....
(Als je het echt zeker wilt weten zul je een advocaat moeten raadplegen)

Het APRS netwerk stelt namelijk als voorwaarde dat je een geldig amateur callsign hebt.
Als je dan een verzonnen callsign opgeeft zou dat kunnen vallen onder 'het aannemen van een valse hoedanigheid' volgens de 'wet computercriminaliteit'.
Dat heeft dus nog weinig met het AT te maken, maar wel met het strafrecht.

Het is nu eenmaal een voorwaarde die de eigenaren van het netwerk stellen. En het is ook die voorwaarde waardoor iemand anders packets van het internet weer in de ether kan uitzenden.

Wat betreft objecten in APRS: bij een object hoort altijd een callsign. Er is dus altijd een zendamateur met een geldige licentie die informatie over objecten verstuurd. Een aprs object is dus niet noodzakelijk ook degene die het verstuurd.
Een mooi (en ook wel verwarrend) voorbeeld is het volgende packet:

Code: Selecteer alles

PE2AAB>APOA00,TCPIP*,qAC,N6NAR:;PI2EHV   *010901z5127.23N/00524.13Er000/000430.100 MHz 71,9 Hz +1,6 MHz www.hhertz.org
Dit is een packet verstuurd door PE2AAB (en Rick is dus ook verantwoordelijk voor de inhoud) en het bevat info over het object 'PI2EHV'. Het verwarrende is dat 'PI2EHV' op zich ook een geldige callsign zou kunnen zijn, maar in dit geval is het een object.

Plaats reactie