combo audio aansluiting

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

combo audio aansluiting

#1 Bericht door pe5t »

Mijn nieuwe laptop bleek een combo audio aansluiting te hebben. Niet een aparte uitgang voor hoofdtelefoon en een aparte ingang voor een microfoon, maar een enkele 4-polige 3,5mm aansluiting. Steek je daar een 4-polige plug in, dan gaan de interne luidsprekers over naar de hoofdtelefoon en de interne microfoon naar een externe. De computer zelf heeft conexant drivers en een ''smart audio" programmaatje voor het instellen van microfoon, hoofdtelefoon, headset en "line". Uiteraard had ik geen 4-polige plug liggen, maar die was snel aangeschaft. Uit die plug komen twee audiokabeltjes met aan het eind een 3,5mm bus, een voor de (stereo)hoofdtelefoonsteker en een voor de microfoonsteker. Dit bleek met "smart audio" in de stand "headset" niet meteen te werken. Bestudering van de verbindingen leverde op dat de 4 polen wat anders over de uitgangen verdeeld moesten worden. En toen deed de hoofdtelefoon het wel maar de microfoon het niet. Dat bleek niet aan de software te liggen, maar aan het feit dat mijn ingangslijn (line-out van de K3, met audioscheidingstrafootje) niet als microfoon werd gezien. Voor DC is zo'n audiotrafootje uiteraard een kortsluiting. De oplossing: in serie met de lijn een weerstand van 4,5K met parallel daaraan een C van 0,1uF. De computer denkt nu dat er een electret aanhangt en accepteert mijn audio prima.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: combo audio aansluiting

#2 Bericht door PG7VG »

Knappe oplossing!

Ikzelf zou niet verder komen dan een USB audiokaartje bij Ali te bestellen voor E1,65. (Dat is niet om te katten.....zou anders werkelijk geen idee hebben hoe het werkend te krijgen.)
73, Peter.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: combo audio aansluiting

#3 Bericht door Thijzer »

Die USB geluidskaartjes gebruik ik al jaren voor diverse projecten. Kosten op Ebay € 1,- en ze werken perfect. Prima om bijvoorbeeld packet, PSK31 etc. te decoderen maar ook om te zenden. Voordeel is dat, als je 'm kapot maakt, niet de dure geluidskaart van laptop/tablet/pc naar de knoppen is.

Plaats reactie