USB GPS-ontvanger op APRS-Tracker?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

USB GPS-ontvanger op APRS-Tracker?

#1 Bericht door PD2RLD »

Hallo,

Ik wilde vandaag proberen om een oude USB GPS-ontvanger aan te sluiten op de alom bekende APRS-Tracker. Echter, dit wil niet lukken schijnbaar.

Ik heb hem aangesloten op de PC en met behulp van een speciale driver en een programmaatje kan ik zien dat er data binnen komt en dat de ontvanger een fix heeft.

Nu wil ik dit zelfde hebben op de COM-poort, RS232-poort. Dus heb ik een verloopkabeltje gemaakt van USB naar RS232 en hoewel de GPS-ontvanger wel spanning krijgt (netjes 5 Volt), zie ik geen data binnen komen via de RS232-poort.

Kan dit te maken hebben met de verschillende spanningen die worden gebruikt? Zou dit op een simpele manier opgelost kunnen worden of is een USB GPS-ontvanger bij voorbaat niet geschikt om op de compoort (APRS-Tracker) aangesloten te worden?

Ik hoop dat iemand me hier wat meer duidelijkheid over kan geven.

Alvast dank,

Roland.

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#2 Bericht door PE1PUP »

Hi Roland,
Dus heb ik een verloopkabeltje gemaakt van USB naar RS232
Kun je hier wat meer over vertellen? Over wat er precies in dit "verloopkabeltje" zit. Ik denk namelijk dat dit de oorzaak van je probleem is. Een standaard RS232 communicatieprotocol is continue communicatie. Het USB communicatieprotocol werkt echter door de data in kleine pakketjes van USB node naar USB node te sturen. Gevolg is dat de commercieel verkrijgbare USB-naar-serieel converter-kastjes het vaak redelijk doen zolang er maar geen onderlinge timing relatie is tussen de verschillende RS232 signalen. Blijkt de oorspronkelijk voor RS232 communicatie geschreven software nu wel ergens ineens van een bepaalde timing relatie uit te gaan, dan kan zo'n USB-RS232 kassie dat nooit correct overbrengen, en krijg je dus time-outs en meer ellende.

Het grootste probleem van die USB-RS232 conversie doosjes (en ook van de paralelle-poort-naar-USB conversie doosjes) is dat het helaas niet altijd-wel-werkt of altijd-niet-werkt. Nee, dat zou te handig zijn. Het werkt vaak goed tot op zekere hoogte, en dan ineens wanneer bepaalde specifieke dingen worden gecommuniceerd gaat het fout. Gevolg is dan vaak dat je niet in eerste instantie aan het conversie kassie denkt, want die deed het toch???

Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van zo'n Texas Instruments TUSB3410 conversie chippie? Of wellicht iets anders? Ik ben nieuwsgierig....

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#3 Bericht door PD2RLD »

Hallo Johan,

Nee, dan heb ik het al gevonden. Je kunt niet even met een simpel verloopkabeltje een USB GPS-muis op een RS232 (com-)poort aansluiten.

Jammer, was een leuke GPS-ontvanger, een Holux GR-213u, alleen ik had dus duidelijk een PS/2-versie moeten hebben, dan had het wel gewerkt...

Nouja, eens kijken wat we verder nog met een USB GPS-ontvanger kunnen doen...

Groet,

Roland.

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#4 Bericht door PE1PUP »

Hi Roland,

Nee, inderdaad. Een simpel verloopje van USB naar serieel of vise versa zal (helaas) nooit werken. Je heb er minimaal een of andere microcontroller voor nodig die de hele USB afhandeling voor zijn rekening neemt, en de berichten packets in- of uitpakt voor verzending over of van het RS232 kanaal. Er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie zou verwachten. De door mij genoemde TI TUSB3410 chip is een USB naar serieel converter chip, en "onder de motorkap" zit daar een specifieke 8051 microcontroller in met de nodige firmware om zijn conversietaak te kunnen uitvoeren. En dan ben je er nog niet, want dan heb je op de PC nog een driver nodig die deze specifieke USB chip herkent.... (zucht...)

Maar zo'n USB GPS ontvanger is vast wel voor iemand interresant. Mocht je er zelf niets meer aan hebben, dan zou je wellicht kunnen proberen om hem in de "te koop" sectie van dit forum aan te bieden. Of anders is er vast wel een of ander leuk zelfbouwproject mee te vinden om toch iets leuks mee te doen. Nu we weten dat het om een "Holux GR-213u" gaat moet je niet vreemd opkijken als een ander op dit forum toevallig nog iets leuks er mee weet. Weet er iemand nog iets leuks????

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#5 Bericht door PD2RLD »

Hai Johan,

Dank voor je heldere antwoord! :D

Ikzelf zat te denken aan een NTP Time Server. :idea:
Veel software schijnt te werken op basis van de tijdfunctie van het GPS-signaal en een NTP-servertje lijkt me wel wat.

Middels mijn Holux muisje, wat op de USB-poort kan en dus altijd aan kan zijn zonder problemen, zou het wel leuk zijn om aan de hand van je eigen GPS-ontvanger altijd de juiste tijd te kunnen krijgen. :!:

Indien er meer belangstelling is, kan de software zelf op me'n servertje draaien en kan iedereen er gebruik van maken. :?:

Ik ga me hier eens in verdiepen, of iemand moet nog iets anders leuks weten...? En nee, k'heb al een VDO navigatie in de auto met een losse GPS-antenne, en k'heb ook geen laptop, dus het ding zal echt puur voor thuisgebruik zijn, hi. 8)

Groet,

Roland. :wink:

Plaats reactie