PSKMAIL

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

PSKMAIL

#1 Bericht door pa3dsc »

Naar aanleiding van de postings in het packet radio draadje, wil ik opmerken
dat e-mail ook middels "pskmail" is te halen en te brengen.
Het is een uitkomst als er geen internet aansluiting voorhanden is.
Op vakantie toch je webmail lezen.
Alleen via HF diverse banden 80, 40,30,20 en 15 Meter.
Ondertussen is de snelheid ook wat ogevoerd > psk230

Voor meer info en gratis downloaden van de software:

http://pskmail.wikispaces.com/overview+Dutch

73 martin pa3dsc
Laatst gewijzigd door pa3dsc op 20 jan 2008, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Fox
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2006, 08:09

Re: PSKMAIL

#2 Bericht door Fox »

PSK-mail werkt voor geen meter want er is slechts 1 station die je kunt connecten om je mail af te handelen.
PSK-mail kent ook geen bijlages, meteo info via gribfiles etc.

Daar entegen is het Winlinknetwerk een wereld dekkend netwerk van tientallen MBO. PMBO's en dan nog ontelbare Telpacnodes die allemaal aan de server van Winlink hangen.
Download Airmail en hang bijvoorbeeld een PK232 aan je PC en je kunt mailen via HF of als er een Telpacnode bij je in de buurt zit via packet op VHF of UHF.

http://winlink.org/

Fox
The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

mm wat negatief zeg.

Pskmail en winlink vergelijken ja daar ontkom je niet aan maar het zijn wel 2 verschillende systemen.
Het vereenvoudingen van fout tolerante systemen met minimale hardware maakt deze systemen toegankelijker.

Je kan toch niet verwachten dat elke nieuwe ontwikkeling gelijk een global dekkend netwerk heeft, als het goed werkt komen er van zelf meer en de software zal zich ook beter ontwikkelen.

Ik ben net bezig die livecd aan de gang te krijgen maar dat werkt voor geen meter op mijn pc (ok mandriva is ook zeker niet mijn favoriet) de qemu installatie deed het gister wel maar nu niet meer er zal wel weer wat verandert zijn, de VMware Server installatie waarschijnlijk.
Waarschijnlijk is een w32 versie ook een vereiste om pskmail aan de man te brengen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Fox
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2006, 08:09

PSk-mail

#4 Bericht door Fox »

Helemaal niet negatief maar als je een verwijzing doet naar een posting in een andere draad dan is het wel zo handig als je ook uitlegt wat de verschillen zijn en reageer als het even kan in dezelfde draad anders stuur je mensen het bos in.

PSK-mail beoogt het zelfde als Winlink maar komt door de beperkingen van PSK niet van de grond.
PSK is specifiek bedoeld voor keyboard communicatie, packet en pactor voor dataoverdracht al kun je er ook keyboard to keyboard mee doen.

PSK-mail bestaat nu al enkele jaren en komt niet echt van de grond en dat is het vaststellen van de realiteit en niet negatief bedoeld.
Verdiep je er maar eens in dan kom je er snel achter dat PSK wat mail betreft veel beperkingen kent.

Fox
The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PSk-mail

#5 Bericht door pe5jw »

Fox schreef:als je een verwijzing doet naar een posting in een andere draad dan is het wel zo handig als je ook uitlegt wat de verschillen zijn en reageer als het even kan in dezelfde draad anders stuur je mensen het bos in.
Daar moet ik je wel gelijk in geven.
Fox schreef: PSK-mail bestaat nu al enkele jaren en komt niet echt van de grond en dat is het vaststellen van de realiteit en niet negatief bedoeld.
Moet bekenen dat ik niet weet hoelang pskmail er al is.
Dus wat ik zie komt al tot zijn recht als het werk word het van zelf op gepikt (dus niet)
Fox schreef: Verdiep je er maar eens in
Dat is nu net waar ik mee bezig ben ;)

Ja ik verwacht ook wel dat het beperkingen heeft.

Maar het feit dat je voor winlink zo'n duur modem met licentie nodig hebt maakt de alternativen natuurlijk intressant.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Fox
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2006, 08:09

Re: PSk-mail

#6 Bericht door Fox »

Maar het feit dat je voor winlink zo'n duur modem met licentie nodig hebt maakt de alternativen natuurlijk intressant.
Hoeft niet want we doen het hier met de PK232, PK900 en DSP-1232.
Kam plus en nog wat MFJ spul.
Je kunt er de Pactornodes mee connecten die Pactor1 ondersteunen en dat zijn er nog heel erg veel.
PK232 (met de rode, gele en groene leds) en Firmware 1993 of recenter doen het prima met pactor1 en eventueel packet.
Die PK232 (dus NIET die met alleen rode ledjes) kosten tegenwoordig nog geen 35 Euro dus daar hoef je het niet om te laten.

Een duur modem heb je dus niet nodig.

Succes,

Fox
The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#7 Bericht door Theo Postma »

Fox is dus Harm :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PSk-mail

#8 Bericht door pe5jw »

Fox schreef:Een duur modem heb je dus niet nodig.
Als je gebruik wilt maken van snelheid en alle features heb je hem dus wel nodig.
Voor een controller met pactor III daar moet je meer als 500 euro voor neerleggen.

Pactor I kan je ook met je geluidskaart doen alleen of het goed werkt ? geen idee nooit geprobeerd.
De snelheid zal alleen lager liggen als met PSK250 en daar gaan het om.

De software zo verfijnen dat je op deze manier een stabile verbinding kan opbouwen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PE2FOX
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2007, 19:44
Locatie: Huizen

#9 Bericht door PE2FOX »

Theo Postma schreef:Fox is dus Harm :D

Groeten,
Theo
????????? Harm

http://www.qrz.com/callsign

Erwin PE2FOX
The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time

PE2FOX
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 mei 2007, 19:44
Locatie: Huizen

Re: PSk-mail

#10 Bericht door PE2FOX »

pe5jw schreef:
Fox schreef:Een duur modem heb je dus niet nodig.
Als je gebruik wilt maken van snelheid en alle features heb je hem dus wel nodig.
Niet helemaal waar.
Met PactorI heb je ook alle features alleen kom je dan tijd te kort omdat je bij de meeste MBO's een tijdlimit hebt.
Als je het niet te gek maakt met bijlages of enorme gribfiles dan loopt PactorI prima.
Doe het regelmatig via LZ1PKS op 20 mtr. met een PK232.
Maat van me gebruikt de PK-900 zonder problemen.
Met packet (via Telpacnode) staan je alle features ter beschikking.
Pactor I kan je ook met je geluidskaart doen alleen of het goed werkt ? geen idee nooit geprobeerd.
Nog niet getest maar het zou kunnen werken.
De snelheid zal alleen lager liggen als met PSK250 en daar gaan het om.
De software zo verfijnen dat je op deze manier een stabile verbinding kan opbouwen.
Prima maar wie kun je uiteindelijk allemaal connecten?
Het is leuk voor het experiment maar niemand heeft er zin in om naast het al bestaande uitgebreide Winlinknetwerk een PSKnetwerk te gaan opbouwen.

Fox
The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time

Plaats reactie