Welke tranceiver voor jt65/jt9

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Welke tranceiver voor jt65/jt9

#16 Bericht door pa1bvm »

@ Tjeerd

JT65 is een weak signal mode .. dat is naar mijn mening iets anders dan QRP ...
Als er in de USA een amateur met 400 watt in 8 yagi's staat te toeteren naar de maan is dat geen QRP ...
als het signaal uit de USA via de maan dan bij mij een signaal van -19dB in JT65B laat zien is dat een weak signal geworden
maar de oorsprong is zeker geen QRP .. :lol: :lol:
I

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Welke tranceiver voor jt65/jt9

#17 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa1bvm schreef:@ Tjeerd

JT65 is een weak signal mode .. dat is naar mijn mening iets anders dan QRP ...
Als er in de USA een amateur met 400 watt in 8 yagi's staat te toeteren naar de maan is dat geen QRP ...
als het signaal uit de USA via de maan dan bij mij een signaal van -19dB in JT65B laat zien is dat een weak signal geworden
maar de oorsprong is zeker geen QRP .. :lol: :lol:
I
Klopt,

Het is mij bekend dat het oorspronkelijk voor EME is bedoeld. Voor HF JT65/JT9 is het bedoeld als QRP mode.

2 jaar geleden begon ik met deze mode en meldde toen dat ik 25 watt gebruikte. Kreeg gelijk een draai om de oren. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PaulusV
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:35
Roepletters: PD0RPI
Locatie: Eygelshoven

Re: Welke tranceiver voor jt65/jt9

#18 Bericht door PaulusV »

Nog helemaal geen set. Ik ben me aan het beraden welke set ik aan zal schaffen.
Ik luister met een elektor-sdr die aan de laptop hangt.
Het hoeft niet meteen een 100W basisstation te zijn. Belangstelling is voorlopig gericht op HF en dan is 5 W idd ruim voldoende voor de JT-modes.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Welke tranceiver voor jt65/jt9

#19 Bericht door ----- »

Ik ben zeer tevreden met de Kenwood TS590sg, deze werkt met 1 USB kabel tussen set en computer werkt, Dus zowel Audio als CAT signaal gaan via die ene kabel en je hebt geen "duur" interface nodig. Daarbij is de TS590sg zeer goede transceiver met sublieme ontvanger. Waarbij nadruk meer op kwaliteit ligt en minder op fancy uiterlijk.

http://www.remeeus.eu/hamradio/pa1hr/productreview.pdf

Gebruikersavatar
PaulusV
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:35
Roepletters: PD0RPI
Locatie: Eygelshoven

Re: Welke tranceiver voor jt65/jt9

#20 Bericht door PaulusV »

Die TS-590sg is voor mij nog aan de dure kant. Aan de andere kant weet ik te weinig van waar ik op moet letten als ik een set tweedehands koop, vandaar mijn voorkeur voor nieuw.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Welke tranceiver voor jt65/jt9

#21 Bericht door PA0HOP »

PaulusV schreef:Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden!!
Meer info is uiteraard welkom, maar ik ben een heel stuk wijzer geworden.
Beste Paulus,

Ik gebruik een TS-590S tranceiver.
Hiermee doe ik veel JT65 en JT9.

Slechts één USB-kabeltje nodig voor CAT-besturing èn audio. Dat is alles!

73
Hans, PA0HOP

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Een nadeel vanEen nadeel vanRe: Welke tranceiver voor jt65/j

#22 Bericht door PD0JDG »

PaulusV schreef:Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden!!
Meer info is uiteraard welkom, maar ik ben een heel stuk wijzer geworden.
Hallo Paulus,

Voor JT65 en JT9 op HF gebruik ik een FT450D en een FT817 met een Signalink USB interface. Het voordeel van de Signalink is dat er een aan/uit knop op zit. Soms is het onmoglijk de radio te laten stoppen met zenden omdat de computer vast loopt. Dan kun je eenvoudig het geluids signaal onderbreken door die knop in te drukken. Als programma gebruik ik WSJT-X op Xubuntu als besturingssysteem.

Natuurlijk is het mogelijk om zonder een Signalink te werken en de geluidskaart direct op die radio's aan te sluiten. Liefst met behulp van een transformator om de zaak galvanisch te scheiden. De FT450D heeft een digitale vox, maar de FT817 niet. De FT450D kun je en de FT817 moet je dan met behulp van CAT (Computer Aided Tuning) laten schakelen tussen zenden en ontvangen. Een bijkomend voordeel van CAT is dat je radio direct goed ingesteld staat als je in je programma van band veranderd.

Met de FT450D en FT817 kun je de bandbreedte voor zend en ontvangst niet instellen voor meer dan ca 3 khz. Met radio's die dat wel hebben kun je dan JT65 en JT9 gelijktijdig decoderen.

73, Jaap

Plaats reactie