TH D710 en weerstations

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

TH D710 en weerstations

#1 Bericht door ON8UM »

Een vraagje naar de gebruikers van de nieuwe TH D10 van Kenwood. Bij het opvragen van de gegevens van een weerstation komen er bij mij ongelooflijk hoge windsnelheden tevoorschijn.... (in km/hr)

Is dit zo bij iedereen ?
Luc

PH0B

#2 Bericht door PH0B »

Hallo Luc,

Moet de transceiver de Kenwood TM-D710 zijn in plaats van TH-XXX?
Zelf ben ik ook in het bezit van deze mooie TRX wat mij erg goed bevalt.
Hoge windsnelheden zijn mij nog niet opgevallen.
Is het een of zijn het meerdere stations die je voorbij ziet komen op je scherm? Als het meerdere stations zijn kan het misschien liggen aan een instelling in het menu. Als het maar een station is zal dit aan het weerstation liggen.
Kijk anders eens bij de update pagina van Kenwood.

http://www.kenwood.com/i/products/info/ ... nload.html

Groeten,
:D :D
Berry PH0B

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#3 Bericht door ON8UM »

klopt, was te snel met het type-nummer.... en kan dit in onderwerp natuurlijk niet meer aanpassen.

Neen, is bij alle weerstations : bijv ON1GL, als je dit station bekijkt via internet zie je normale waarden, op tx is dat actueel 55 km/hr.....


Bijkomend vraagje, bij de TM D700 kon je de lijst opvragen, en als je dan de gegevens van een station opvroeg, dan bleef dit scherm statisch en kon je perfect bijv. coördinaten noteren. Bij de D710 is dat niet meer het geval. (tenzij je de TNC afzet) Telkens er een signaal binnekomt, gaat dit scherm verder naar de volgende call in de lijst.


Ik check nu even de update-pagina.
Luc

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#4 Bericht door ON8UM »

vandaag gezien dat het bij sommige andere weerstations correct is (of tenminste toch een lage snelheid).

Maar heeft iemand anders al eens kunnen nakijken of mijn 2de bemerking ook zo is op jullie scherm.
Alvast bedankt.
Luc

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#5 Bericht door Theo Postma »

ON8UM schreef:klopt, was te snel met het type-nummer.... en kan dit in onderwerp natuurlijk niet meer aanpassen.
Tuurlijk kun je dit nog aanpassen, gewoon op de knop "wijzig" drukken, rechts boven in je scherm. Bij je eigen naam, zie je dit staan.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

PH0B

#6 Bericht door PH0B »

Hallo Luc,

Ik had nog even gekeken of dat met het display veranderd kan worden
door middel van de instellingen in het menu.
Misschien moet je dit eens proberen. De functie van deze instelling is dat
het bericht niet het hele display in beslag neemt, maar een helft van het display die je hebt aangegeven als data.

Menu->APRS->625(interrupt display).
De eerste parameter (display area) moet je dan van "entire" naar "half" veranderen.

Succes en 73's,

Berry PH0B

ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

#7 Bericht door ON8UM »

Hoi Berry,

dat is een instelling die bij mij ingesteld staat, en eigenlijk gaat over de meldingen van stations die op je lijst verschijnen. Door half te zetten is dit minder storend.

Maar het probleem ligt eigenlijk verder. Je wil bijvoorbeeld van een van de stations in de list de locatie zien. Dus ga je naar 'list', je zoekt het desbetreffende station en je drukt nogmaals op de selectieknop. Nu krijg je een scherm met de gegevens van het station en onderaan rechts bijvoorbeeld de afstand en de richting tov jezelf. Door met het pijltje naar rechts te gaan kun je nog 2 onderliggende schermen zien die afhankelijk van station tot station kunnen wijzigen. Bij ene mobiel station is dat bijvoorbeeld de snelheid, de hoogte en de coördinaten. Bij een weerstation is dat bijvoorbeeld de luchtdruk, de windsnelheid, de hoeveelheid neerslag. Bij een vast station zijn het dan weer andere gegevens.

Nu dit scherm verspringt automatisch naar de volgende en het is bijna onmogelijk om gegevens te lezen als er andere stations binnenkomen op je toestel. Dit scherm was in de D700 een vast scherm en je ging pas naar een volgend station door te drukken op de voorziene toets. Hier is het afhankelijk van de ontvangst van andere stations dioe bij jou binnenkomen.
Voor mij zeker een tekortkoming aan dit toestel. Voor de rest kan ik er eigenlijk niets anders dan goed over spreken....

Vermoedelijk is er wel een oplossing en heeft iemand van de lezers van dit forum dat al opgelost. Vandaar mijn vraag !
Luc

Plaats reactie