Aprs via mobieltje. ???

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Aprs via mobieltje. ???

#16 Bericht door PA3BAS »

De ontwikkelaar van aprs.fi leest ook goed zijn mail en reageert snel. Ik was wat suf bezig en deed een feature request. Binnen een uur een reactie hoe ik voor elkaar kon krijgen wat ik wilde.
.... But will it blend?

PA4TW
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:07
Roepletters: PA4TW
Locatie: Bussum (JO22og)
Contacteer:

Re: Aprs via mobieltje. ???

#17 Bericht door PA4TW »

pd0ejn schreef:Goeiemorgen Remco,
Na de guide, gebruikshandleiding, te hebben gelezen is het wel zo dat je met dit programma toch een zender nodig hebt.
Ik wil dus gewoon mijn iPhone meenemen in mijn jaszak en dat deze dan af en toe een riedeltje geeft naar aprs.fi.
Zonder extra radio en antenne etc.
Dus dan kom ik toch op de app van aprs.fi 6,99 euro te recht.
Tenminste als ik alles goed heb begrepen ....

Goed weekend allen en tot de volgende reactie.
73 van Rene.
Hoi Rene,

met PocketPacket kan je een zender gebruiken, maar hoeft niet. Ik heb hem zelf ook en je kan ook kiezen door het via het internet te uploaden. Deze track is door mij met PocketPacket geupload en is geen zender aan te pas gekomen: http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=11&ts=146 ... %2FPA4TW-9 .

Je kan in de app kiezen tussen 'APRS-IS connection' en een server en passcode invullen, of/en kiezen voor 'audio modem' die packets via de audio interface stuurt.

Als de app gratis is kan het geen kwaad die te bekijken toch?

73,

Remco

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#18 Bericht door JO21VK60 »

Hallo AT,

Even een vraag, je kan op de iOS en op Android een APRS app downloaden en deze voorzien van o.a. je luister nummer of eigen naam. Nu is het echter zodat je deze ook kan laten zien op de amateur repeaters (mappen)

Mag dat, je zend in feiten niet, de app maakt alleen een connectie met een APRS server.

Mag ik zo’n app gebruiken en mijn luisternummer erin zetten om zo zichtbaar te zijn op APRS?

Hoor graag van u


Geachte heer Vermeulen,

Ik had uw vraag doorgezonden naar de collega’s en zij zijn tot de volgende conclusie gekomen:


Het gebruik van deze app door een niet geregistreerde zendamateur is verboden. In dit geval bent u dus luisteramateur en mag de app niet gebruiken omdat u uw gegevens, in dit geval een luisternummer moet invoeren, dat gaat via internet naar een server van een APRS-station en deze kan uw luisternummer ook uitzenden. Dus voor een niet-amateur is uitzending, in dit geval via internet over een zendstation APRS, niet toegestaan wat via die app gebeurt.

Hopelijk u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,

Eric Hokke
Klantcontact Medewerker
........................................................................
Agentschap Telecom
aprs.png

Blijf het vreemd vinden dat het niet mag, IK gebruik geen TX, dus lijkt me meer de verantwoordelijkheid van de aanbieder !! Wat kan eigenlijk het AT doen als ik toch mijn APRS baken NL nummer stuur via de APP
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Aprs via mobieltje. ???

#19 Bericht door PA3BAS »

Tja, dat is een inkoppertje: probeer het, en je komt er achter.

Klinkt niet aardig, maar waarom heb je het dan aan het AT gevraagd?

Makkelijkste oplossing: haal je N of F, ben je overal van af...:)
.... But will it blend?

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#20 Bericht door JO21VK60 »

PA3BAS schreef:Tja, dat is een inkoppertje: probeer het, en je komt er achter.

Klinkt niet aardig, maar waarom heb je het dan aan het AT gevraagd?

Makkelijkste oplossing: haal je N of F, ben je overal van af...:)

Mee bezig maar lijkt me wel leuk om aprs bij te zetten. En gevraagd omdat ik alles wel duidelijk wil hebben en niet dat ze Bv mijn huis leeg gaan halen.
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aprs via mobieltje. ???

#21 Bericht door pe5jw »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatic ... ing_System
"een digitaal informatieplatform dat gebruikmaakt van radiogolven op de frequentiebanden van radio amateurs."

Duidelijk toch.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Aprs via mobieltje. ???

#22 Bericht door PA3JMS »

APRS is voor en door zendamateurs ontwikkeld. De ontwikkelaars hebbeb bepaald dat je een call en toegangs code moet hebben. In het begin ging alles via de ether. Dus een call was noodzakelijk. Later is daar de weergave op internet bij gekomen. Was niet het primaire doel. De regel dat je amateur moet zijn is gebleven. Om, denk ik, het amateur karakter te behouden. Daarnaast wil men ook "vervuiling" voorkome. Als je iedereen toestaat zijn positie op APRS.fi te zetten zou de kaart binnen no time vol staan.

Packetten die via internet naar een APRS server verstuurd worden, worden zo ver ikweet, niet door digi-peaters uitgezonden
Het zou technisch wel kunnen.

Een pacode aanvragen op een luisternummer gaat niet lukken. Je moet bijde aanvraag eencopie van je machteging meesturen.
73 Jan

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#23 Bericht door JO21VK60 »

PA3JMS schreef:APRS is voor en door zendamateurs ontwikkeld. De ontwikkelaars hebbeb bepaald dat je een call en toegangs code moet hebben. In het begin ging alles via de ether. Dus een call was noodzakelijk. Later is daar de weergave op internet bij gekomen. Was niet het primaire doel. De regel dat je amateur moet zijn is gebleven. Om, denk ik, het amateur karakter te behouden. Daarnaast wil men ook "vervuiling" voorkome. Als je iedereen toestaat zijn positie op APRS.fi te zetten zou de kaart binnen no time vol staan.

Packetten die via internet naar een APRS server verstuurd worden, worden zo ver ikweet, niet door digi-peaters uitgezonden
Het zou technisch wel kunnen.

Een pacode aanvragen op een luisternummer gaat niet lukken. Je moet bijde aanvraag eencopie van je machteging meesturen.
Ik kan de app gewoon gebruiken hoor, geen registratie oid gewoon downloaden de app en het werkt (al een test stiekem gedaan)
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Aprs via mobieltje. ???

#24 Bericht door PA3JMS »

Dat je de APP kan gebruiken geloof ik. Daar hoef je geen amateur voor te zijn. Kijken mag en staat vrij ;-). Ik ken deze APP niet en hij is er alleen voor de iPhone als ik het zo zie. Wat deze APP ook doet is je call en positie weer sturen aan een APRS server. Het zou best kunnen zijn dat je op je telefoon alles ziet inclusief je eigen positie. Echter als je geen passcode gebruikt betwijfel ik, nog steeds, dat je ook hier zichtbaar bent: http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=12&call=& ... tail=86400.

Mocht het wel zo zijn dan verbaast mij dat. APRS servers accepteren alleen calls met een valide passcode. Tenzij je ergens een passcode hebt "geregeld". All APRS en applicaties die ik ken werken zo.
73 Jan

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#25 Bericht door JO21VK60 »

PA3JMS schreef:Dat je de APP kan gebruiken geloof ik. Daar hoef je geen amateur voor te zijn. Kijken mag en staat vrij ;-). Ik ken deze APP niet en hij is er alleen voor de iPhone als ik het zo zie. Wat deze APP ook doet is je call en positie weer sturen aan een APRS server. Het zou best kunnen zijn dat je op je telefoon alles ziet inclusief je eigen positie. Echter als je geen passcode gebruikt betwijfel ik, nog steeds, dat je ook hier zichtbaar bent: http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=12&call=& ... tail=86400.

Mocht het wel zo zijn dan verbaast mij dat. APRS servers accepteren alleen calls met een valide passcode. Tenzij je ergens een passcode hebt "geregeld". All APRS en applicaties die ik ken werken zo.
Dan is hier het antwoord, ik heb even een TEST baken gestuurd via het netwerk ( zie afbeeldingen ) dus ik word gewoon zichtbaar op APRS.fi zonder account of wat dan ook.
2016-08-22 14.08.22.png
2016-08-22 14.07.41.png
Als ik zoek op TEST in APS.fi dan zie ik dat er meer mensen/personen gewoon kunnen testen
testaprs.png
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Aprs via mobieltje. ???

#26 Bericht door PA3JMS »

Grappig :D of misschien ook wel niet :( . Het lijkt er op dat de APP zelf een validatie code toevoegt waar door je zichtbaar wordt op APRS.fi.

Ik heb in het verleden ook eens een progje gemaakt waarmee ik een validatie code kon aanmaken. De validatie code is afgeleid van je Call. Dus als je een call intikte gaf het programma een geldige validatie code. Als je in plaats van een call een stukje tekst ingeeft werkt het ook. Als je dan in elk willekeurig programma deze tekst in combinatie met de validatie code opgaf werd je zicht baar op APRS.fi. (NOOIT gebruikt voor APRS.fi wel in een eigen prive APRS applicatie die niet zichtbaar is voor derden)

Nogmaals het verbaast me wel. Dit zet namelijk APRS.fi open voor allerlei ongein. De validatie code is er niet voor niets.

Misschien zijn er anderen die weten wat hier aan de hand is.

Wil je ook een testen met een ander tekst string? Bijvoorbeeld: VERON. Ben benieuwd of dat ook lukt. TEST zou namelijk een optie kunnen zijn die standaard wordt toegestaan zonder validatie code.
73 Jan

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#27 Bericht door JO21VK60 »

PA3JMS schreef:Grappig :D of misschien ook wel niet :( . Het lijkt er op dat de APP zelf een validatie code toevoegt waar door je zichtbaar wordt op APRS.fi.

Ik heb in het verleden ook eens een progje gemaakt waarmee ik een validatie code kon aanmaken. De validatie code is afgeleid van je Call. Dus als je een call intikte gaf het programma een geldige validatie code. Als je in plaats van een call een stukje tekst ingeeft werkt het ook. Als je dan in elk willekeurig programma deze tekst in combinatie met de validatie code opgaf werd je zicht baar op APRS.fi. (NOOIT gebruikt voor APRS.fi wel in een eigen prive APRS applicatie die niet zichtbaar is voor derden)

Nogmaals het verbaast me wel. Dit zet namelijk APRS.fi open voor allerlei ongein. De validatie code is er niet voor niets.

Misschien zijn er anderen die weten wat hier aan de hand is.

Wil je ook een testen met een ander tekst string? Bijvoorbeeld: VERON. Ben benieuwd of dat ook lukt. TEST zou namelijk een optie kunnen zijn die standaard wordt toegestaan zonder validatie code.
Voor de laatste keer een TEST, anders krijg ik problemen misschien ondanks ik persoonlijk niet eens ZEND.

- Ja je kan elke willekeurige tekst mee zenden.....

test_Aprs_Veron.png
test_Aprs_Veron.png (13.94 KiB) 4837 keer bekeken
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Aprs via mobieltje. ???

#28 Bericht door PA3JMS »

Nou bewijs geleverd. :? Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Voor problemen hoef je niet zo bang te zijn. Zover ik weet wordt alles wat via internet gaat niet door digipeaters uitgezonden. Het blijft dus op het internet en gaat niet via de radio golven. Maar ja, gezien het voorgaande geen enkele garantie :mrgreen:

Het zou wel netjes zijn als je geen gebruik maakt van het plaatsen van bakens op APRS.fi zolang je geen amateur bent.

Bedankt voor het testen. Ik heb weer wat om over na te denken. :D
73 Jan

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#29 Bericht door JO21VK60 »

PA3JMS schreef:Nou bewijs geleverd. :? Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Voor problemen hoef je niet zo bang te zijn. Zover ik weet wordt alles wat via internet gaat niet door digipeaters uitgezonden. Het blijft dus op het internet en gaat niet via de radio golven. Maar ja, gezien het voorgaande geen enkele garantie :mrgreen:

Het zou wel netjes zijn als je geen gebruik maakt van het plaatsen van bakens op APRS.fi zolang je geen amateur bent.

Bedankt voor het testen. Ik heb weer wat om over na te denken. :D

Om alles nog mooier te maken, ik kan me zelfs op de kaartweergave van PI2NOS zichtbaar maken !
NOS-Kaart.png
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: Aprs via mobieltje. ???

#30 Bericht door Edwin FRN »

Kort door de bocht van AT;

Positie rapporten afkomstig van internet worden niet uitgezonden door IGates. Messages echter wel.
Als je alleen je positie doorgeeft en geen messages verzend is er in feite niets aan de hand.

Sterker nog:
Je kunt de app ook op een andere server laten werken en daarmee op een netwerk dat in zijn geheel enkel via internet werkt.
Dus de app kan wel op een legale manier door niet zendamateurs gebruikt worden.
PA7FRN
pa6shb.nl

Plaats reactie