Aprs via mobieltje. ???

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#31 Bericht door JO21VK60 »

Edwin FRN schreef:Kort door de bocht van AT;

Positie rapporten afkomstig van internet worden niet uitgezonden door IGates. Messages echter wel.
Als je alleen je positie doorgeeft en geen messages verzend is er in feite niets aan de hand.

Sterker nog:
Je kunt de app ook op een andere server laten werken en daarmee op een netwerk dat in zijn geheel enkel via internet werkt.
Dus de app kan wel op een legale manier door niet zendamateurs gebruikt worden.
Ik begrijp dus: Als ik de app gebruik met mijn NL nummer mag het volgens u?

Message? dus je bedoeld hiermee als ik berichten ga sturen naar amateurs?

Hoor graag van u FRN
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: Aprs via mobieltje. ???

#32 Bericht door Edwin FRN »

Klopt.

Volgens de wet mag je zonder licentie niet zenden op de amateur-banden. Dus zolang wat je op internet verstuurd niet op (V/U)HF terecht komt is het legaal.
Anderzijds mag een zendamateur geen data/signalen van niet zendamateurs (onbemand) doorsturen op de amateur-banden. Als jouw data dus toch wordt doorgegeven op bijvoorbeeld 144.8, dan is diegene die dat doorgeeft (mede) verantwoordelijk.

Het is niet goed dat het AT geen verdere uitleg geeft over hoe het wettelijk in elkaar zit. Zij zouden kennis moeten hebben van zowel techniek en de wet en hiermee met een goed onderbouwd verhaal moeten komen.
PA7FRN
pa6shb.nl

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#33 Bericht door JO21VK60 »

Edwin FRN schreef:Klopt.

Volgens de wet mag je zonder licentie niet zenden op de amateur-banden. Dus zolang wat je op internet verstuurd niet op (V/U)HF terecht komt is het legaal.
Anderzijds mag een zendamateur geen data/signalen van niet zendamateurs (onbemand) doorsturen op de amateur-banden. Als jouw data dus toch wordt doorgegeven op bijvoorbeeld 144.8, dan is diegene die dat doorgeeft (mede) verantwoordelijk.

Het is niet goed dat het AT geen verdere uitleg geeft over hoe het wettelijk in elkaar zit. Zij zouden kennis moeten hebben van zowel techniek en de wet en hiermee met een goed onderbouwd verhaal moeten komen.
Ik zal de vraag nog eens terug leggen bij het AT met wat meer info, misschien dat ze dan ook meer uitleg kunnen geven. Heb ik ze weer aan het werk gezet :-)
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Aprs via mobieltje. ???

#34 Bericht door pe1rxq »

Het probleem met de validatie code is dat het algorithme al jaren algemeen bekend is. Niemand zou dit als 'beveiliging' nog serieus moeten nemen.
Legaal zit je hooguit nog met een probleem dat je verteld is dat het niet mag zonder een geldige call. Als je het dan toch doet (je doet net of je NL nummer een geldige call is) zou dat wel eens computervredebreuk kunnen zijn.

Vergelijk het met een deur die niet op slot zit, maar wel voorzien is van een bordje 'verboden toegang'. Niemand zal gek opkijken als er toch vreemden naar binnen gaan, maar het mag niet en als ze betrapt worden hebben ze nog steeds een probleem.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Aprs via mobieltje. ???

#35 Bericht door PA3JMS »

Als ik alles zo lees zou mijn advies zijn:

- Gebruik de APP om mee te kijken. Zend je positie niet uit en verstuur geen berichten.
- Stel geen vragen meer aan het AT. Ik denk dat je nu wel weet wat wel en niet mag ( gewenst is )

We weten nu dat het met de APP kan maar dat wil niet zeggen dat het mag (wet en regelgeving) en/of gewenst is (APRS is bedoeld om amateur stations op de kaart te zetten).
73 Jan

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#36 Bericht door JO21VK60 »

pe1rxq schreef:Het probleem met de validatie code is dat het algorithme al jaren algemeen bekend is. Niemand zou dit als 'beveiliging' nog serieus moeten nemen.
Legaal zit je hooguit nog met een probleem dat je verteld is dat het niet mag zonder een geldige call. Als je het dan toch doet (je doet net of je NL nummer een geldige call is) zou dat wel eens computervredebreuk kunnen zijn.

Vergelijk het met een deur die niet op slot zit, maar wel voorzien is van een bordje 'verboden toegang'. Niemand zal gek opkijken als er toch vreemden naar binnen gaan, maar het mag niet en als ze betrapt worden hebben ze nog steeds een probleem.
NL nummer is een geldige VERON SWL nummer, betaal contributie en de roepnaam dan wel SWL nummer is een persoonlijke " call " toch !
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

JO21VK60
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2016, 17:47

Re: Aprs via mobieltje. ???

#37 Bericht door JO21VK60 »

PA3JMS schreef:Als ik alles zo lees zou mijn advies zijn:

- Gebruik de APP om mee te kijken. Zend je positie niet uit en verstuur geen berichten.
- Stel geen vragen meer aan het AT. Ik denk dat je nu wel weet wat wel en niet mag ( gewenst is )

We weten nu dat het met de APP kan maar dat wil niet zeggen dat het mag (wet en regelgeving) en/of gewenst is (APRS is bedoeld om amateur stations op de kaart te zetten).
Begrijp ik helemaal, maar zie ook WX enz op de APRS.fi staan, weerstations e.d.
Elke dag heeft uitdagingen. Denk niet in problemen maar zoek oplossingen.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Aprs via mobieltje. ???

#38 Bericht door pe1rxq »

Met aprs kun je ook objecten op de kaart zetten. Maar als het goed gedaan wordt is een packet met zo'n object altijd afkomstig van een station met een geldige callsign.

En ik denk dat het ook wel duidelijk is wat voor soort callsign er bedoeld wordt. Een SWL is dat niet. (Net zo min als dat een piloot met zijn PH- callsign aprs op mag)

Plaats reactie