PSK RTTY

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

PSK RTTY

#1 Bericht door dieter8500 »

Hoi,

Inmiddels een twee tal maanden mijn licentie ON3 verkregen. :D :D :D :D
Nu ik eindelijk wat geïnstalleerd ben heb mijn zinnen gezet op de digitale modes.
Na wat zoekwerk bleek psk het eenvoudigste te zijn alhoewel....

Na lang zoeken (ettelijke uren), tot ergernis van moeder de vrouw, heb ik het kunnen klaarspelen om pdk goed te ontvangen via het programma ham radio de lux.
Ik werk met een Kenwood TS-450 S die verbonden is via een TNC (DigiMaster MiniProSC DATA Interface.) van: http://www.g4zlp.co.uk/unified/DATA_DigiMaster.htm deze is verbonden op de ACC3 ingang achteraan het toestel.
maar als ik een cq oproep doe of een oproep wil beantwoorden krijg ik, ondanks het TX lichtje op de TNC en het toonverschil kan waargenomen worden in de tranceiver nerges antwoord.
Ik kan tevens het signaal zien in de waterval van het programma.

Ik vind het wel verdacht dat er op de display van de radio geen veranderingen waar te nemen zijn, zowel de power meter als de "on air" indicator lichten niet op.
Volgens de verkoper van de TNC wordt de TX binnen in de module geregeld en niet via de zender.

Heeft er aub iemand tips of een woordje uitleg wat er kan verkeert zijn gegaan?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PSK RTTY

#2 Bericht door PA3JMS »

Hallo Dieter,

Werk zelf met een Yaesu FT-897 en HRD met DM780. Gebruik een zelf bouw geluidskaart interface. Geen ervaring met de TS480 en de Digimaster TNC. Basis is naar mijn idee wel het zelfde. Ik zou wel verwachten dat de TS480 op zenden gaat. Dit is denk ik het eerste probleem wat je moet oplossen.

Ik vroeg me dan ook af of je in HRD ziet dat deze verbind met je set. Ik vermoed dat er bij jou net als bij mij twee routes zijn. 1 voor je audio en 1 voor de PTT. Het audio gaat via een geluidskaart ingebouwd in de Digimaster vermoed ik. De tweede route is de PTT en als ik digimaster plaatjes bekijk lijkt dat via een USB/seriele verbinding te gaan. Heb je dit ingesteld in HRD? Bij File, Connect.

De Yaesu moet ik in dig mode zetten en dan de digital gain in stellen. Als die te laag staat wordt ik niet gehoord als deze te hard staat geeft dit splatter en storing en worden andere PSK gebruikers niet blij. Dit laatste is dus echt wel belangrijk om goed in te stellen.

Wellicht helpt dit je weer een beetje op weg.
73 Jan

dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

Re: PSK RTTY

#3 Bericht door dieter8500 »

De tnc kan ik blijkbaar niet verbinden met HRD...er is geen communicatie tussen die twee
dikke fout van me, ik heb een CAT en een TNC beiden in aparte behuizingen....

De CAT kan ik zonder problemen verbinden ware het niet dat ik dan op de radio totaal niets meer heb van ontvangst, kan hem wel bedienen met de pc, maar dat is een probleem voor later.
Nu de TNC: deze heeft een driver op de pc geïnstalleerd en werkt naar ik vermoed goed, ik kan de verschillende levels aanpassen en zo.

Heb net nog eens een poging gedaan en het is me opgevallen dat het signaal dat ik zou (moeten) uitzenden bovenaan de foto ( als dit al dan niet gebeurd) er anders uitziet in de waterval van HRD dan de signalen die ik kan ontvangen het lijkt of er een kant van het signaal niet scherp is.
De signalen die ik ontvang zijn naar ik meen ook iets breder van structuur.
Heb eventjes een screenshot meegestuurd.
Jah... mss is het gewoon een domme fout.... de vergunning verkrijgen is één ding maar het echte werk moet nog komen....

Alvast dikke merci voor uw hulp.
Bijlagen
tx en rx.png

dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

Re: PSK RTTY

#4 Bericht door dieter8500 »

intussen.....

het blijkt niet echt een TNC te zijn die ik bezit maar een gewoon interface....

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PSK RTTY

#5 Bericht door PA3JMS »

Afgelopen week op vakantie geweest en wat met PSK gedaan. Was alleen een tijd geleden en dus heb ik eerst weer een uurtje zitten tobben voor ik het werkend had :wink: Dus lekker door experimenteren.

Even over het DM780 plaatje. Dat je daar verschillen ziet klopt en ik zou me daar niet al te druk over maken. Je hebt zeg maar het ontvangst plaatje en het zend plaatje. Bij ontvangst zie je eigenlijk het audio spectrum van de ontvangen signalen maar dan in een waterval. Je ziet daar ook sterke en zwakke signalen. En soms ook signalen die het hele spectrum verzieken. Je gaat dat later wel beter herkennen. Daarnaast heb je het "verzonden" signaal. Dit is NIET het signaal wat je uit zend! Je kunt er dus niet veel uit afleiden. DM780 maakt een audio signaal wat hij naar een geluidskaart stuurt. Ik heb wel gezien dat er onder program opties bij geluidskaart output transmit het signaal verzwakt kan worden. Bij mij staat het ingesteld op 0db. Wat je ook kan doen is het signaal naar de speaker van de PC sturen. Dan kun je het signaal horen. Het signaal wat je hoort word naar de set gestuurd en uit gezonden. Op dezelfde wijze als een audio signaal via de microfoon. Er zijn zelfs mensen die via de microfoon van de set werken. Deze leggen ze dan op de speaker van de PC.

Probeer als eerste eens een sterk station wat CQ geeft aan te roepen. Want het zou zomaar kunnen dat alles goed werkt maar dat je gewoon niet gehoord wordt. Condities etc.
73 Jan

dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

Re: PSK RTTY

#6 Bericht door dieter8500 »

Intussen het probleem gevonden denk ik.

heb even een proef opstelling gedaan op 2m band de tranceiver springt wel op TX en dit doet (met een andere kabel) de HF niet.

Ik denk dat er iets mis is met de kabel.

dieter8500
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2016, 20:12

Re: PSK RTTY

#7 Bericht door dieter8500 »

probleem opgelost.......

pinnetje in kabel was gebogen...
intussen eerste qso kunnen maken met een vriendelijke italiaan.

Hartelijk dank iedereen voor het reageren.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PSK RTTY

#8 Bericht door PA3JMS »

Leuk te horen dat het werkt. Goed idee eerst even een andere set-up testen. Veel plezier met PSK. Als je dit werkend heb is RTTY ook goed te doen met DM780. Succes.
73 Jan

Plaats reactie