DMR: Registeren en call sign

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

DMR: Registeren en call sign

#1 Bericht door DutchDuke »

Ik heb begrepen dat je je call moet registreren voordat je het DMR netwerk kan gebruiken. Maar.....
  1. Bij wie registreer je je eigenlijk?
  2. Hoe en waar kun je je gegevens inzien of veranderen?
  3. Is er een (1) organisatie die registratie doet of meerdere?
  4. Is er een master list met calls?
  5. Als ik me registreer in Nederland met mijn PA-call en ik wil in het buitenland gebruik maken met een lokale call moet ik me dan twee keer registreren?
  6. Hoe zit het met mensen die in een land wonen waar er geen DMR netwerk actief is? Waar registeren die zich?
  7. Zit je in een land zonder DMR netwerk en werk je via een eigen hotspot, welke call gebruik je dan? Je PA call of de lokale call?
Prettige Paasdagen allemaal, ik hoop dat er wat tijd over is om te reageren op mijn vele vragen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: DMR: Registeren en call sign

#2 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: DMR: Registeren en call sign

#3 Bericht door DutchDuke »

Kijk, dat is duidelijk. De lijst wordt dus bijgehouden door een stelletje Duitsers. Wat als die er mee ophouden?

Iemand nog antwoord op mijn andere vragen?

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: DMR: Registeren en call sign

#4 Bericht door PF9ZX »

Het meeste is wel te vinden op http://www.ham-dmr.nl
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: DMR: Registeren en call sign

#5 Bericht door DutchDuke »

Kun je me dan helpen want ik kan niet vinden de antwoorden over gebruik in buitenland.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DMR: Registeren en call sign

#6 Bericht door pe5jw »

http://ham-dmr.nl/?page_id=5066

Mss heb je hier iets aan ?
Even foto van je registratie maken (bsn even afdekken)

Buitenland heb ik geen ervaring mee maar ik verwacht niet dat je dan iets aan moet passen ??
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: DMR: Registeren en call sign

#7 Bericht door sottezero »

Waarschijnlijk net zoals bij APRS en dergelijke, kun je niet zo 1 2 3 je callsign aanpassen aan DO-PA0ABC bij DMR en D*

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: DMR: Registeren en call sign

#8 Bericht door DutchDuke »

Dat is dus de vraag, want ik zie in een ander draadje dat je call veranderen in de codeplug moet gebeuren en dat het dan niet 1-2-3 werkt.

Wat ik tot nu toe begrijp:
- je moet een DMR-ID hebben om van het DMR-netwerk gebruik te maken.
- hotspots zoals de DV4mini hebben geen aparte DMR-ID nodig.
- je ID is gekoppeld aan je call.
- je call permanent veranderen kan, maar moet via de DMR-ID admin gebeuren.

Wat ik dus nog niet duidelijk heb:
- heb je voor simplex gebruik of voor gebruik op een lokale repeater ook een DMR-ID nodig?
- heb je voor elke call een aparte ID nodig?
- werk je in het buitenland kun je dan (makkelijk) je call veranderen met pre- of suffix? (a la SM/PA0AA)?
- werk je in een niet HAREC-land met een hotspot, welke call gebruik je dan: je lokale of je Nederlandse?

Excuses als ik een beetje lastig lijk, maar ik probeer het plaatje voor mezelf duidelijk te krijgen (want dat heb ik nog niet). Ik snap dat je een ID nodig hebt om conflicten op het netwerk te vermijden, maar.......we hebben toch al een ID in de vorm van onze call, dus waarom een aparte ID gekoppeld aan je call die je limiteerd in je gebruik (want zonder ID geen gebruik van het DMR netwerk). Komt op mij over als achteruitgang, want je creeert beperkingen om actief te kunnen zijn in de ether.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: DMR: Registeren en call sign

#9 Bericht door PA3BAS »

een DMR-ID is niet voorgeschreven door het AT. Dat is iets wat we zelf willen. In principe kan je iedere DMR-ID invoeren die je maar wil, als je je call maar netjes om de vijf minuten noemt. De rest van de DMR-gemeenschap zal je dit niet in dank afnemen...

Een ID aanvragen is heel makkelijk, dus gewoon doen. Vervolgens voer je deze ID in in ieder DMR-apparaat dat je hebt. Zonder een ID werkt DMR-apparatuur niet of niet goed, dus er moet een of andere vorm van ID in.



- heb je voor simplex gebruik of voor gebruik op een lokale repeater ook een DMR-ID nodig?
ja
- heb je voor elke call een aparte ID nodig?
Denk het wel, maar hoeft niet. Speciaal geval denk ik.

- werk je in het buitenland kun je dan (makkelijk) je call veranderen met pre- of suffix? (a la SM/PA0AA)?
Hoeft niet, als je je call maar netjes zegt volgens de regels van het land waar je bent.

- werk je in een niet HAREC-land met een hotspot, welke call gebruik je dan: je lokale of je Nederlandse?
Lokale call gebruiken, je moet je houden aan de lokale regels.
.... But will it blend?

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: DMR: Registeren en call sign

#10 Bericht door DutchDuke »

Bedankt voor het antwoord. Ik heb inmiddels ook de master database gevonden. http://dmr-marc.net/cgi-bin/trbo-database/

Ik heb twee calls: een Nederlandse en een niet HAREC call. Als ik ga pendelen wil ik wel duidelijk hebben hoe en wat. Maar goed, ik ben me nog aan het orienteren.

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: DMR: Registeren en call sign

#11 Bericht door DutchDuke »

Bij het registreren nagevraagt en je hoeft maar een DMR-ID aan te vragen. Je radio mag dan geprogrammeerd zijn met een call, maar de call die je on-air gebruikt is degene die geldt als officieel.

Plaats reactie