Andere gebruiksmogelijkheden DMR?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Andere gebruiksmogelijkheden DMR?

#1 Bericht door DutchDuke »

Hallo allemaal.

Ik ben me aan het inlezen over DMR en begin het een beetje te begrijpen. Wat me een beetje tegenvalt is dat DMR alleen maar een vervanger van de FM-mode lijkt (gebruikt voor spraak). Ik zie wel dat text messages mogelijk zijn, maar wordt dat ook een beetje gebruikt in Nederland?

En hoe staat het met mogelijkheden om met APRS te linken. TYT komt met een nieuw toestel dat GPS heeft ingebouwd (de MD-398), maar wat kun je daar dan mee?

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Andere gebruiksmogelijkheden DMR?

#2 Bericht door elsinga »

Dat werkt met mijn Hytera PD785G al, APRS versturen. Tenminste, op het DMR+ netwerk ging dat prima. Of het op Brandmeister ook lukt, dat weet ik nog niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Andere gebruiksmogelijkheden DMR?

#3 Bericht door DutchDuke »

Ik heb nog verder zitten lezen en spitten en op papier ziet System Fusion het beste er uit. Je kunt met dat systeem ook plaatjes versturen. Helaas wordt System Fusion maar weer door een fabrikant ondersteunt, dus helaas geen goedkope Chinese oplossingen. Zou je met DMR ook plaatjes en/of andere data kunnen versturen? Sommige toestellen ondersteunen BlueTooth, dus een koppeling met e.o.a. terminal zou moeten kunnen, niet?

Plaats reactie