PSK31 tx signaal

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Claude
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2016, 19:27
Roepletters: OJCLN

PSK31 tx signaal

#1 Bericht door Claude »

Hello,
Ik ben nieuw in het psk-gebeuren en desondanks dat het ’vrij’ simpel lijkt, lukt het me niet zo goed.
Mijn opstelling is volgende.
*FT450 op 30W
*Signalink
*HRD
*Longwire + atu.
alles werkt ’perfect’, maar als ik mijn zendsignaal bekijk (waterfall) dan zie ik in vgl met de andere signalen, een smal signaal. Ongeveer de helft van de andere.
wat doe ik niet goed? Ik krijg ook geen enkele reactie als ik iets uitzend.

hoor graag. :D
groet
Claude
ON4JCL

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: PSK31 tx signaal

#2 Bericht door PA3EYC »

Claude,
Hoe ik het doe met mijn FTdx5000 en microham.
Ik zet de 5000 op maximaal vermogen. Daarna regel ik met de TX knop op de microham het uitgangsvermogen tot 30-40W.
Als jou signaal smaller is dan de rest dan kan het zijn dat de rest op psk63 zit.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PSK31 tx signaal

#3 Bericht door PA3RIS »

Hallo Claude,

Die signalen die je ziet, kun je die wel decoderen? En als je er dan op reageert?

Ik gebruik zelf ook HRD met een Icom IC-7000 met een simpel audio/cat-kabeltje ertussen.

Claude
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2016, 19:27
Roepletters: OJCLN

Re: PSK31 tx signaal

#4 Bericht door Claude »

PA3EY,
dit doe ik reeds, maar zonder al te groot succes en idd de bredere signalen gaan waarschijnlijk PSK63 signalen zijn.

PA3RIS,
ik kan alle berichten lezen/decoderen, maar als ik antwoord op een bericht dan kunnen ze dit blijkbaar niet lezen, want ik krijg geen reactie. (kan ook aan mijn call liggen natuurlijk :lol: )

moet iets met mijn instellingen te maken hebben.
Blijven proberen tot het lukt!
73 Claude

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PSK31 tx signaal

#5 Bericht door PA3RIS »

Hm, dan staat de mode in elk geval goed. Het ontvangen signaal en het signaal wat jij uitzend staan ook op dezelfde plek in de waterval?

Claude
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2016, 19:27
Roepletters: OJCLN

Re: PSK31 tx signaal

#6 Bericht door Claude »

PA3RIS,
dit moet ik even bekijken. Ik dacht van wel, maar voor de zekerheid zal ik morgen eens testen.
Ik hou je op de hoogte.
groet
Claude

Gebruikersavatar
pa3dwc
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 aug 2012, 07:31
Roepletters: pa3dwc
Locatie: Venhuizen
Contacteer:

Re: PSK31 tx signaal

#7 Bericht door pa3dwc »

Claude, stel je signaal in op ongeveer 30 watt.

Vervolgens zet je de uitlezing van je gecombineerde swr/pwr/alc meter op ALC.

Draai je TX knopje op je signalink helemaal naar links.
Begin met zenden en draai je TX knopje op je signalink op totdat je ziet dat het eerste ledje van je ALC meter begint te branden.
Draai je tx knopje nu iets terug zodat de ALC led niet meer brand.

Als je ALC In komt gaat je signaal vervormen en breed worden.

Dus geen ALC !


Het moet werken want ik heb dezelfde setup.

P.S. ik neem aan dat je signalink goed is bedraad voor de TS 450 ?

Verder moet je modulatie op DIG U staan als je hem via de achterzijde voedt

Claude
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2016, 19:27
Roepletters: OJCLN

Re: PSK31 tx signaal

#8 Bericht door Claude »

Gerrit,
Bedankt voor de info.
Ik zal morgen eens alles goed nazien.
Hou je op de hoogte.
73
Claude
Brugge - Belgie

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: PSK31 tx signaal

#9 Bericht door pa5wil »

Ik ben ook sinds gisteren begonnen met psk. Gebruik FLDIGI op de mac met een Yaesu FT-991 en heb ik werkend gekregen. Alleen zie ik alleen wartaal verschijnen op het scherm. Nu heb ik een flinke ruis op 20 meter. Als N amateur mag ik helaas alleen op de 20 en 10 meter met psk. Is de ruis de oorzaak van de verschijnende wartaal? Ik heb ook geluisterd op de 40 meter 7035. Daar heb ik wel wat ontvangen, de ruis is daar S3. Tot mijn verbazing was daar een PD call aan het werk. En die mag daar toch niet komen.

Ik moet een instelling op de FT-991 instellen PSK tone, keuze is 1000, 1500 of 2000 Hz. Welke waarde moet ik instellen?
Wil

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: PSK31 tx signaal

#10 Bericht door PA1FJ »

Claude,

Als het goed is heb je ook een monitor functie op je tranceiver, dan kan je uitgezonden signaal monitoren.
Deze moet gelijk klinken als de signalen die je ontvang. Ook moet je tranceiver in de PSK of DIG mode staan daar mogelijk in USB het LF signaal van jou Signalink dat via de aansluiting achter op de tranceiver in USB niet door gegeven wordt. Dit is erg afhankelijk per Type tranceiver, mijn FT-950 doet het wel in USB maar mijn FT-897 en FT-817 beslist niet, let ook even op vaak kan je in het menu ook instellen als jou tranceiver een DIG mode heb, wat er je wil b.v. RTTY-U/L PSK-U/L of User-U/L Ik zou dan kiezen voor User-U. Wat PA3DWC zegt ben ik het niet helemaal mee eens bij Phone en digitale modes is het geen probleem wat ALC te meten als dit maar niet boven het maximum uitgaat, vaak stel ik mijn LF signaal uit de Signalink zo in dat ik TX terug draai tot het punt dat het vermogen terug gaat lopen en dan ietsje opdraaien zo dat RF output weer maximaal is. Je zult dan zien dat er een klein beetje ALC wordt gemeten maar dat is perfect. Ook zou je jouw signaal kunnen bekijken via een web SDR station dan kan je jouw signaal vergelijken met die van andere stations.
Succes

Fred PA1FJ

Claude
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2016, 19:27
Roepletters: OJCLN

Re: PSK31 tx signaal

#11 Bericht door Claude »

Dag Fred PA1FJ,

Ik heb die Moni functie geactiveerd.
Als ik gewoon VOX zend in SSB, dan hoor ik idd. mijn stem, maar als ik een PSK signaal genereer, dan zie ik een signaal op de waterval, maar hoor ik NIETS.
Als ik mijn externe powermeter aansluit dan zie ik wel een uitgezonden vermogen.
ALC instelling is zoals het hoort, ZERO, vermogen rond de 20W

Er is nog iets niet pluis. :lol:
groet
Claude
ON4JCL

Claude
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2016, 19:27
Roepletters: OJCLN

Re: PSK31 tx signaal

#12 Bericht door Claude »

Beste allemaal,

Ik ben terug van 0 begonnen met het configureren/instellen. Alles werkt nu... :D
Fout zat waarschijnlijk in een verkeerde audio device instelling op computer.

Enfin, bedankt voor de info en tot hoors.
73
ON4JCL

Plaats reactie