HRD 5 vervanger?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

HRD 5 vervanger?

#1 Bericht door elsinga »

OM's,

ik merk dat HRD 5.x steeds slechter onder Windows 10 begint te werken. Idem JT65HF-comfort. Programma's starten nog wel, maar geven of foutmeldingen of willen niet netjes afsluiten. Ik ben daarom op zoek naar vervangers en hoop dat jullie me daar in de goede richting kunnen helpen. ;)

Eisen:
- digimodes mogelijk: minimaal (Q)PSK, RTTY, JT65, liefst zoveel mogelijk anderen
- macro's mogelijk in digimodes, om elke keer handmatig ivoeren van tekst te voorkomen (maar het moet wel kunnen)
- geintegreerd logboek, ook handmatig in te vullen voor voice QSO's
- geintegreerd dx cluster
- geintegreerde bediening (van de VFO PTT gaat via VOX) van mijn IC7000, met USB-seriele poorten
- Windows 10 compatible
- Signalink USB compatible

Wensen:
- liefst 1 pakket, maar meerdere samenwerkende paketten mogen ook
- liefst ondersteuning voor up- en downloaden naar/van eQSL en LoTW, maar handmatige export import kan eventueel ook
- liefst live logging via hrdlog.net of een andere manier om de laatste x QSO's en een kaartje met alle QSO's online te tonen
- liefst freeware, maar enkele tientjes voor een echt veel beter pakket is te overwegen
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3FMP
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 21:17
Roepletters: PA3FMP
Locatie: Uitgeest

Re: HRD 5 vervanger?

#2 Bericht door PA3FMP »

Beste Robert,

Ik heb hetzelfde probleem met Windows 7 en Vista bij afsluiten HRD5 en WSJT-X, fout melding is "This program requires flash.ocx, which is no longer included in this version of Windows."
Oplossing is het installeren van Flashplayer van Adobe zeggen de techneuten in Google, je moet alleen even oppassen waar je hem vandaan haal. Via zo'n repair site heb je gelijk een zooi troep mee en misschien even zoeken naar juiste versie voor WIN10. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar jouw vraag bracht mij aan het denken, ben dus niet de enige.... ?
En vervanger .. ja versie 6 .. maar dat is dokken en ik ben een Hollander..
Heb een fijn uiteinde en fantastisch 2016, geniet van de hobby, het is "For More Pleasure"
73' from Dirk, the one and only PA3ForMorePleasure
Email: pa3fmp@ziggo.nl, pa3fmp@veron.nl of pa3fmp@gmail.com

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HRD 5 vervanger?

#3 Bericht door elsinga »

Zojuist ook FLdigi even geprobeerd. Helaas herkent die de USB CAT kabel voor mijn IC7000 niet. En qua mogelijkheden lijkt het niet op HRD.

Iemand nog andere suggesties?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: HRD 5 vervanger?

#4 Bericht door PA3BAS »

Aan de ene kant: het is nooit leuk ergens voor te betalen

Aan de andere kant: iedereen betaald gewoon voor een nieuwe set of antenne of andere aparatuur

Hrd heeft een 30 dagen probeerversie en kost $100. Ik zou willen voorstellen die versie 30 dagen uit te proberen. Dan kan je daarna beslissen of je die $100 wil betalen.
.... But will it blend?

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HRD 5 vervanger?

#5 Bericht door PA7RA »

Misschien is DXLAB http://dxlabsuite.com/

een optie veelzijdig en gratis programma
grt
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: HRD 5 vervanger?

#6 Bericht door pa3met »

PA3BAS schreef:Aan de ene kant: het is nooit leuk ergens voor te betalen

Aan de andere kant: iedereen betaald gewoon voor een nieuwe set of antenne of andere aparatuur

Hrd heeft een 30 dagen probeerversie en kost $100. Ik zou willen voorstellen die versie 30 dagen uit te proberen. Dan kan je daarna beslissen of je die $100 wil betalen.
nee hoor ... ik jat altijd elke set. ik zoek nog steeds een shack die toegankelijk is voor mij, waar een IC7851 in staat. liefst compleet met doos.

on serious note,

het probleem klinkt als een bekend windows probleem. Het is altijd vervelend maar Windows gaat na verloopp van tijd roesten. Ik zou zeggen -- doe eerst eens een complete reinstall van het OS en alleen de applicaties die je nu gebruikt. gaat een hoop kopzorgen opleveren maar een goede kans dat het weer gaat werken.

Als je zometeen HRD6 test kan het zijn dat er helemaal niks meer werkt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HRD 5 vervanger?

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik zit er ook over te denken om de laatste HRD-versie te kopen. Een vriend van me heeft 'm ook gekocht,
hij gebruikte HRD-5 zo intensief dat ie besloot om 'm maar aan te schaffen. Ik moet het nog bestuderen,
maar ik heb de indruk dat HRD-6 er ook een stuk beter/moderner uitziet dan HRD-5, plus nog wat extra
mogelijkheden.

HRD is (na N1MM) voor mij het belangrijkste programma, al is het maar omdat ál mijn verbindingen in dat
logboek zitten. Is het dan zo erg om een keer geld uit te geven voor goede software? Als N1MM geld zou
kosten had ik 'm al lang gekocht!! :D

Als ik dan kijk naar een interface als de microKeyer II, daar heb ik 3 verschillende kabels bij (FT847, FT857
en FT1000), hoeveel geld is daar dan al niet in gaan zitten? :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: HRD 5 vervanger?

#8 Bericht door PE9H »

Robert (en anderen),

Ik moet zeggen dat ik de genoemde problemen niet herken. Starten, gebruiken, afsluiten, werkt prima, net als onder Win7 destijds.

Hier heb ik een redelijk schone win10 pro 64-bit pc en gebruik zonder enige foutmeldingen al geruime tijd (sinds uitkomen win10):
HRD 5.24.0.38
JT65-HF 0.9.98.0
MMSSTV 1.13A
WSPR 2.12
CHIRP (daily build)
Fldigi 3.22.13
Orbitron 3.71

Alles in combinatie met een FT-847 via een FTDI USB naar serial en een USB soundcard (Creative Tracker)
Ook de USB naar serial voor de Baofengs werkt zonder haperingen.

Wat voor fouten gaat het precies om? Wellicht dat een schone install meer oplost dan uitwijken naar andere applicaties, met het risico dat die ook niet werken.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: HRD 5 vervanger?

#9 Bericht door pa0qrb »

PA3DAT schreef:Ik zit er ook over te denken om de laatste HRD-versie te kopen.
Ik heb HRD6 al een paar jaar in bedrijf en het werkt hier fb.
Houd wel rekening met het feit dat Award Tracking anders werkt dan in versie 5. Als je daar veel gebruik van maakt dan is het behoorlijk wennen, en van een aantal functies in HRD5 heb ik in HRD6 nog geen goede vervanger kunnen vinden. Bijvoorbeeld: "van welke gewerkte, in LoTW bevestigde, landen heb ik nog geen kaart ontvangen?" In de HRD5 award matrix is dat een "piece of cake": gewoon LoTW en eQSL uit zetten en alle met rood gemarkeerde landen daar heb je nog geen kaart van. Ik heb dat in Win7 opgelost door onder XP mode HRD5 te installeren (in "gewoon" Win7 lukt me dat niet meer als HRD6 al geinstalleerd is), en vanuit HRD5 een koppeling naar de HRD6 database te leggen (ik draai met MySQL als database engine, dus dat gaat via het netwerk).

73, succes
Harold pa0qrb.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: HRD 5 vervanger?

#10 Bericht door PD5DJ »

Ik gebruik al sinds ik ham ben, HRD.
Als je er eenmaal aan gewend bent, is er lastig iets anders vergelijkbaars te vinden.
Ik heb 2 jaar geleden ook de beslissing genomen het pakket aan te schaffen.
En ik moet zeggen dat ik zelf vind dat ik daar geen slechte keus aan gemaakt heb.
Heb 2x support moeten aanvragen ivm wat kleine probleempjes met o.a. communicatie set<>hrd, maar is perfect snel opgelost door het support team.

Al met al, ben ik er zeer tevreden mee :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HRD 5 vervanger?

#11 Bericht door Randy »

Het antwoord ligt eigenlijk voor de hand: HRD 6.0. Dan heb je ondersteuning voor moderne transceivers, ondersteuning voor Windows 10 én werkt de logboek-koppeling met JT-alert. Eenmalig $99,- en je kunt hem levenslang gebruiken. Wil je ook recht op updates houden, komt er $49,- per jaar bij na het eerste jaar. Op de eenmalige investering na komt dit in de buurt van de 'paar tientjes' die je noemt.

Gebruikersavatar
PA3FMP
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 21:17
Roepletters: PA3FMP
Locatie: Uitgeest

Re: HRD 5 vervanger?

#12 Bericht door PA3FMP »

Beste Robert,

Hier de Adobe Flash Player geinstalleerd, rechtstreeks van de Adobe site (wel vinkjes bij install Google en Google balk weggehaald) en probleem lijkt te zijn verholpen geen foutmeldingen meer. Het is een poging waard, maar opwaarderen naar HRD v6 is misschien in de nabije toekomst wel een optie. Je krijgt dan misschien updates voor aanpassingen in DXCC entiteiten en mijn probleem met de ADIF specificatie ivm de 6 meter logging (HRDlogbook - Probleem met ADIF specificatie) Ik ga eerst eens kijken of dit de problemen heeft verholpen, want het was niet alleen HRD, maar ook bij JT software aanwezig. Groeten aan een ieder...
73' from Dirk, the one and only PA3ForMorePleasure
Email: pa3fmp@ziggo.nl, pa3fmp@veron.nl of pa3fmp@gmail.com

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HRD 5 vervanger?

#13 Bericht door elsinga »

Dank!

Ik ga inderdaad maar eens naar HRD6 kijken. Mochten er toch nog andere suggesties zijn, ik hou me nog steeds aanbevolen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: HRD 5 vervanger?

#14 Bericht door PE1KXY »

Hou (ons) me op de hoogte hoe je overstap is gegaan. Tijdens een kerst ronde alhier in Haarlem ging het over hetzelfde.
Ben benieuwd naar je ervaringen.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: HRD 5 vervanger?

#15 Bericht door PA3EYC »

elsinga schreef:Dank!

Ik ga inderdaad maar eens naar HRD6 kijken. Mochten er toch nog andere suggesties zijn, ik hou me nog steeds aanbevolen. ;)
Het is even wat je zoekt. HRD is m.i. een zeer uitgebreide interface om je set via de PC te bedienen. Met een geintegreerd logboek, digimodes, enz.
Ik heb jaren HRD5.x gebruikt maar ben overgestapt toen ze commercieel gingen en ik ook tegen problemen aanliep met HRD5

De vraag die je jezelf moet stellen is wat heb ik precies nodig? Dat heb ik ook gedaan.
Wat ik eigenlijk wilde was een logboek die alleen de benodigde gegevens van de tranceiver overnam. Leuk dat ik met HRD de bandbreedte kan instellen maar dat vind ik echt overdone! Ook wilde ik eenvoudige QSL administratie evenals LotW en eQSL.
Ik gebruik al een tijd UCXLog van Ben DL7UCX. Ik ben daarover uitermate tevreden.
Programma is shareware. Registreren is niet persé noodzakelijk. Registratie kost €25 voor de eerste twee jaar. Daarna €20/2 jaar. Daarvoor kan je jou log bij Ben in de cloud zetten.
Ik contest ook met UCXLog. Evenals mijn PJ2 expeditie met UCXLog in de expeditiemode.
UCXLog werkt uitstekend met MMTTY en FLdigi.
In UCXLog is een uitstekende QSL tool inclusief printen van QSL etiketten of de QSO gegevens direct op de kaart.
60 dagen uitproberen koste niets!
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie