Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#1 Bericht door elsinga »

Hallo allemaal,

ik wil ook thuis wat met DMR gaan doen, maar ja... alleen een porto en de dichtstbijzijnde repeaters zitten te ver weg. Dus een dongle... Maar welke?

Je hebt de DV4mini, maar ik krijg er niet echt hoogte van of die ook gewoon de Brandmeister TG's (1/91, 1/92, 1/922, 1/204, 2/2041 enzovoort) ondersteunt zonder dat je de gemapte reflectors moet gebruiken. Want dat lijkt me maar onhandig.

Je hebt ook de DVmega, maar de Brandmeister ondersteuning daarvan kan ik niet vinden.

Een eigen bemande repeater aan een dummyload kan natuurlijk ook, maar da's gelijk zo prijzig. :mrgreen:

Wie kan me in de juiste richting sturen? Een RPi 2+ heb ik al liggen, dus als de dongle daarop werkt zou het helemaal mooi zijn. Hoeft de computer niet aan (al staat die meestal toch al aan...). Aan de andere kant is op de laptop aan te sluiten ook wel handig, niet elk hotel heeft bekabeld internet op de kamer. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#2 Bericht door PA3FAT »

Even open vraag:

Iemand die met zijn BT headset via Skype met iemand anders praat is dat een zendamateur of een computer gebruiker.

Ja heb ook een DMR porto, helaas weinig tot geen bereik in Valkenswaard tov PI1ZOB.

Ik mis het nog steeds wat hier eigenlijk de lol van is. Met elkaar praten via internep.

Carry on.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#3 Bericht door Bert_1 »

Je kunt je beter druk maken om dingen die je wel leuk vindt dan om dingen die je niet leuk vindt heb ik lang geleden al geleerd. Beter voor de sfeer en je humeur :D
Bert

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#4 Bericht door Randy »

pa3fat schreef:Ik mis het nog steeds wat hier eigenlijk de lol van is. Met elkaar praten via internep.
Er zijn ook gewoon repeaters die via een 5 GHz link aan elkaar hangen hoor...

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#5 Bericht door Randy »

elsinga schreef:Een RPi 2+ heb ik al liggen, dus als de dongle daarop werkt zou het helemaal mooi zijn. Hoeft de computer niet aan
Dat gaat zeker lukken. Een RPi2 is (meer dan) krachtig genoeg. Verder heb ik er eigenlijk nog niet mee getest. Als de dongle een uur gebruikt is, is dat veel. Eens in duiken.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#6 Bericht door PA3BAS »

Ik ken meerdere mensen die succesvol zo'n dongle op een rpi2 draaien. Ikzelf heb er ook een, eb gebruik 'm op windows 8 en linux mint. Maar dat uur dat Randy 'm gebruikt heeft is nog veel. Ik denk dat ik niet verder kom dan een kwartier...:)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#7 Bericht door elsinga »

Wat is de reden dat jullie de dongle haast niet gebruiken?

Ik ben overigens vooral benieuwd naar de mogelijkheid om direct via TG's te werken op het Brandmeister netwerk. Kan iemand bevestigen of ontkrachten of dat werkt? Lees: of ik de porto op de dongle identiek kan gebruiken als op een echte repeater, zonder reflectoren te moeten gebruiken?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#8 Bericht door PA3BAS »

Nee, dat kan niet. Je kan niet direct op een repeater aanhaken. Je moet dat via een reflector doen. Andere om's die via een repeater werken kunnen die repeater dan aan die reflector koppelen.

De dongle is niet echt geschikt als (hele kleine) repeater, omdat ie niet duplex werkt, maar gewoon alleen ontvangt en zendt op dezelfde frequentie.

Een nadeel van het systeem vind ik dat je niet zelf een reflector kan aanmaken. Je moet altijd in een bestaande reflector gaan zitten, en daar zitten misschien al anderen. Als je er zelf een zou kunnen aanmaken dan heb je dat probleem niet denk ik.

Ik gebruik de dongle niet zoveel omdat ik nog allemaal andere dingen te doen heb...:)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#9 Bericht door PE1JAE »

De DV4mini dongle is mooi klein en werkt zoals vorige ook al schreven via reflectors. De software die er bij hoort verbind aan DMR+ maar met een /etc/host hack ook aan Brandmeister.

DVmega heeft een iets hoger knutselgehalte, sommige typen moet je op een Arduino prikken, sommige kunnen direct op een Raspberry. Er is voor een aantal typen DVmega software waarmee het een 1.4 firmware DV4mini na kan doen (zie de DVmega download sectie) dan kan je met DMR aan reflectoren verbinden.

Wat mij tegenstaat aan de DV4mini is dat de software closed source is, en ik het idee krijg (maar ik kan me vergissen) dat ze nogal aan DMR+ hangen en met hun eigen ding bezig zijn, DVmega is opener en werkt bv samen met de standaard ircDDBGateway software. Da's momenteel nog geen DMR, maar komt er aan. Ook hier zal je via reflectoren werken, het is geen "echte" repeater.

Mijn 2ct: voor het betere knutsel/hobbygehalte (en Hollandsche waar) DVmega maar heb wat geduld tot DMR software af is. Voor sneller online, grotere community en lagere prijs DV4mini.
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#10 Bericht door elsinga »

Hmmm.... jammer... Een bemande repeater met dummyload klinkt steeds beter. Moet alleen wel in het netwerk worden opgenomen, dat wordt wellicht lastiger. En een stuk duurder... Kan ik beter een MD785 kopen en aan de X50 hangen, veel goedkoper. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pd0mac
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:41
Contacteer:

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#11 Bericht door pd0mac »

De mogelijkheden met een DV4mini worden steeds talrijker, Robert.
Er wordt flink gesleuteld aan de software en wat jij wilt zal wellicht op korte termijn mogelijk worden.

"DV4mini control panel zet Tijdslot 1 open"
Zie http://ham-dmr.nl/?p=5164

en gebruik je de DV4mini dongle met een System Fusion-setje, dan kun je sinds kort niet alleen koppelen aan FCS001, maar ook aan FCS002 (America only, voor zover ik begrijp)

73,
Michel (PD0MAC)

http://dmr.startpagina.nl/
http://digitale-modes.startpagina.nl/

pd0mac
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:41
Contacteer:

Re: Welke DMR dongle voor het Brandmeister netwerk?

#12 Bericht door pd0mac »

Inhakend op wat PE1JAE schreef:

Er wordt niet "aan DMR+ gehangen", hoewel in die hoek de DV4mini ontwikkeld is.

Want er is inmiddels een alternatief: zie http://ham-dmr.nl/?p=5091

Zoals hierboven al geschreven: er wordt nog volop aan de software geknutseld.
Wat niet is, kan spoedig komen :)

73,
Michel (PD0MAC)

Plaats reactie