Koppelen van FT1000mp en SDR?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Koppelen van FT1000mp en SDR?

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

ik zag een interessant filmpje op Youtube over iemand die de RX-out van zijn FT1000mp gebruikt
om een SDR-ontvanger mee aan te sturen.

https://www.youtube.com/watch?v=StcIIDOySqg

Wat ik niet begrijp is: hoe krijg je het voor elkaar om de frequentie van de SDR-ontvanger mee te
laten lopen met het VFO van de transceiver? Dat doet ie namelijk vanaf ca. 2 min. 30 seconden.

Dit lijkt mij prachtig!
De FT1000mp Mark V zit eraan te komen en ik heb nog een "FiFi" SDR-ontvanger...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#2 Bericht door dxhunter »

Je set bestuur je met HRD. En Hdsdr is gekoppeld met Hrd via het dde protocol. Wel HRD zo instellen dat deze ook actief blijft als deze op de achtergrond staat.
Zo doe ik dat hier ook met mijn TS-480. Als ik met mijn muis klik op een spoor in de waterval springt mijn 480 naar de goede frequentie.

Het signaal voor mijn sdr ontvanger komt van het 1e MF van de 480. Zo heb ik een panadapter gemaakt die meeloopt in frequentie. Eerst gebruikte ik de RTL stick hier voor maar vanwege het kleine dyn. bereik heb ik deze vervangen voor een Funcube pro +.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#3 Bericht door PA3DAT »

Ik begin het een beetje te begrijpen. De koppeling zit tussen de SDR-software en HRD. Dat verklaart
al het een en ander.

Nu nog eens uitzoeken hoe dat precies zit met die RX in en out van de FT1000MP. Ik zag op internet
dat er een splitter werd gebruikt (Diamond SS500 dacht ik) waarmee RX in en out met elkaar werden
verbonden. Dan bleef er een uitgang over voor de SDR-ontvanger...

Het handboek van de FT1000MP geeft ook vrijwel geen informatie over die RX In en Out.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#4 Bericht door on4ma »

RX IN is om een luisterantenne aan te sluiten, RX OUT kan je die zelfde luisterantenne aansluiten
aan een 2de ontvanger. Zo heb ik hem jaren mijn MP gebruikt met beverages. Blijkbaar werkt dit
anders bij een MARK-V

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#5 Bericht door PA3DAT »

Dank je, tot zover had ik het ongeveer begrepen. Maar waarom RX in koppelen met RX out? Want
dát is wat ze doen in dat bovengenoemde filmpje. Met een splitter ertussen...

Hier doen ze dat ook, interessant, een pdf van PC4U:
http://www.iw3aut.altervista.org/files/ ... nd_HRD.pdf
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 05 nov 2015, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#6 Bericht door on4ma »

PA3DAT schreef:Dank je, tot zover had ik het ongeveer begrepen. Maar waarom RX in koppelen met RX out? Want
dát is wat ze doen in dat bovengenoemde filmpje. Met een splitter ertussen...
Inderdaad, zie http://www.eham.net/ehamforum/smf/index ... ic=57627.0

het splittertje kan je zelf maken. De zendantenne wordt doorgestuurd naar rx out.
Dat is ook te zien in het filmpje in jouw link dat hij switch tussen zendantenne en rx antenne. In zenden wordt de
rx-out afgekoppelt. Als je RX ant aanschakelt zou je anders niks meer horen op de ontvanger van de FT1000mp, daarmede
dat ze RX in gebruiken via het splitter.

Hier onderaan wat meer uitleg.

http://lists.contesting.com/_topband/19 ... 00018.html
Laatst gewijzigd door on4ma op 05 nov 2015, 22:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#7 Bericht door Bert_1 »

En met de virtuele poorten in hdr kun je ook n1mm koppelen. Alles synchroniseerd probleemloos met elkaar.
Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#8 Bericht door PA3DAT »

Klinkt geweldig! Zijn 2 schermen dan nog wel genoeg? :wink:

Ik snap het van die RX-in en RX-out kwestie, dat begint nu duidelijk te worden. Het is ook heel mooi
dat het allemaal kan zonder aan het Middenfrequent te moeten modificeren. Wordt softwarematig nog
wel een instelklus denk ik, voordat alles werkt!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#9 Bericht door Bert_1 »

N1mm, hdsdr en hdr passen ruim op een 22inch hdmi monitor maar dan alleen het invulscherm van n1mm en de tabel met gemaakte verbindingen. In hdsdr kun je ook wat onnodige dingen uitzetten zodat de waterval ruimte heeft om lekker breed te worden dus dat werkt makkelijker. Maar ik gebruik niet het mf maar een miniwhip op een funcube dongle dus dat werkt misschien anders. En een logitech muis waarvan het wieltje door blijft draaien als je die een zwiep geeft om af te stemmen. :)
Bert

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: FT2000 of FT1000 ?

#10 Bericht door dxhunter »

PE1KVL schreef:En met de virtuele poorten in hdr kun je ook n1mm koppelen. Alles synchroniseerd probleemloos met elkaar.
Dat heb ik dan weer nog niet voor elkaar gekregen. Hoe heb je dat precies gedaan? want ik wil N1MM ook gebruiken in combinatie met HD-SDR maar ik krijg nu een foutmelding omdat zowel N1MM als HRD de set willen aansturen via RS-232.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#11 Bericht door pe5jw »

Aloys gebruikt een microham daarmee kan je ook virutele poorten maken.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#12 Bericht door Bert_1 »

Ik zal het zsm even opzoeken want ik had het eerst onder windows 7 draaien en die doet lastig met de ingebouwde virtual ports in hrd. Ik gebruik nu windows xp op die pc en dat gaat wel goed. Voor windows 7 gebruikte ik de drivers van een amerikaanse zendamateur en onder vermelding van je call krijg je dan drivers die wel goed werken. Ik moet het weer even opzoeken.

Bert
Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#13 Bericht door Bert_1 »

Het is blijkbaar al weer even geleden want ik weet niet meer precies hoe het ging. Met XP kun je gebruik maken van de N8VB vCom in tools -> hardware (in HRD). Voor windows 7 heb ik de VSP manager van k5fr gebruikt. Kost niets voor hams maar wel even je call doorgeven.

http://k5fr.com/DDUtilV3wiki/index.php? ... SP_Manager
Bert

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Koppelen van FT1000mp en SDR?

#14 Bericht door dxhunter »

@PE1KVL Bedankt voor de info. Het was even puzzelen maar het is gelukt.

Ik heb VSPM gekregen van K5FR.
HRD is nu fysiek verbonden via com1 met de TS-480. Tevens is HRD verbonden via virtueel nulmodem com11/com12 met N1MM.
En HD-SDR is weer gekoppeld aan HRD via DDE protocol.

Erg handig alle applicaties praten nu met elkaar en alles loopt mee in frequentie met de set! Past prima op 1 scherm omdat N1MM klein is en HRD niet in beeld hoeft maar op de achtergrond zijn werk doet.

Plaats reactie