D-STAR

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#31 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik hoop dat mensen die deze site als referentie gebruiken weten dat jij onzin uitkraamt Harm.

Wanneer de integratie term geen nul of eindige waarde oplevert uiteindelijk gaat je frequentie naar oneindig toe. Geeft je integratie term een heel groot getal als uitkomst, bijvoorbeeld wanneer je een ramp integreert over een hele lange tijd, dan wordt je frequentie groter. Natuurlijk zal in de praktijk je zender er de brui aan geven en dat niet doen. Maar we hebben het hier over de wiskunde. En aan jou reacties te merken is die iets minder sterk.
Laatst gewijzigd door Yannick PE2YSB op 27 apr 2008, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#32 Bericht door DELETED »

DELETED

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#33 Bericht door Yannick PE2YSB »

HArm, je praat onzin,

de fase afwijking blijft namelijk toe nemen wat zorgt voor een toename in de frequentie naarmate die fase afwijking blijft toenemen. Als die term niet ooit afneemt blijft hij groeien.

Ik zou graag van jou weten waar jij zo slecht wiskunde geleerd hebt, dan stuur ik mijn kinderen daar later nooit heen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#34 Bericht door DELETED »

DELETED

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#35 Bericht door Yannick PE2YSB »

bij 4 en 5 ga je de fout in, en daar ga je mee door.

De tijd blijft lopen, dus de integraal blijft toe nemen.
met als gevolg dat de fase term steeds groter wordt, hij stopt nooit met groter worden zolang je niet stopt met integreren (als er een ramp of DC op staat die niet gelijk is aan 0).
Gevolg van de blijvend toenemende fase is blijvende fase verschuiving, die steeds groter wordt, waardoor je steeds meer moet optellen bij de Wct, wat als gevolg heeft dat de uiteindelijke frequentie blijft doornemen.

Maar HArm ik stel voor dat je eens langs komt op de TU, waar ik reeds 3 jaar dit soort dingen dag in dag uit bereken en bestudeer en toch wel redelijk goed in ben. Dan leggen we het ook even voor aan de professor met wie ik dit vandaag besproken heb.

Zijn reactie toen ik zei, als ik hier een ramp op zet. Was nog voor ik de zin afgemaakt had "dat mag je niet doen dan explodeerd het naar oneindig."

Ik laat het hier bij harm, wiskunde van dit niveau is niet in een forum duidelijk te maken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#36 Bericht door DELETED »

DELETED

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#37 Bericht door Yannick PE2YSB »

dutch_ham schreef: Ja dat is OK wat is de naam van die prof?





Ik denk anders dat ik daar prima in geslaagd ben.

grtz
Harm
Juist jij die alleen je voornaam gebruikt moet begrijpen dat niet iedereen even happig is met naam en toenaam genoemd te worden op internet, Kom even langs bij esrac dan lopen we naar hem toen, hij zit in de buurt.

Ik denk dat je niet echt geslaagd bent,
ik ben momenteel bezig met een leuke simulatie in matlad om het even zichtbaar te maken, zal het je zo laten zien als ik er een mooi plaatje van heb. Moet even matlab de tussen resultaten laten opslaan.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#38 Bericht door DELETED »

DELETED

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#39 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik stuur het hele model, kun je het zlef aanpassen zo veel je wilt.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#40 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 23 apr 2008, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#41 Bericht door Yannick PE2YSB »

De simulatie in MATLAB/simulink.

het model: model_fm.jpg en fmmodulator.mdl (simulink file)
Zoals te zien staat er 2 keer het zelfde, beide zijn een voorstelling van een fm modulator.
Wc is ingesteld op 10 rad/s

Verschil is dat in het bovenste model het signaal een ramp is, (y=x)
in het onderste model een sinus met amplitude 5, frequentie 1 Hz.

Vervolgens tel ik WcT op bij de uitkomst van de integrator en gaat dat in de cosinusfunctie.
De uitkomst wordt in scope en scope 1 zichtbaar gemaakt. (ramp_fm.jpg en sinewave_fm.jpg

ZOals te zien heb ik ook 2 spectrum scoops aangesloten, hen kon ik echter niet opslaan omdat het spectrum verandert afhankelijk van de input, dit kun je met matlab zelf bekijken of kijk even naar het low-res gsm filmpje in de bijlage waar je links de ramp ziet en rechts de sinus. Op het middelste plotje zie je het frequentie domein. Duidelijk zichtbaar is dat bij de ramp de frequentie component steeds verder naar rechts schuift, terwijl bij FM de component heen en weer gaat rond de oscillator frequentie zoals bekend.

even terug naar ramp_fm.jpg en sinewave_fm.jpg, in de sinus versie zie je duidelijk de frequentie toenenem en afnemen zoals in ieder cursusboek fm wordt uitgelegd. Kijk je echter naar ramp_fm.jpg dan zie je de frequentie steeds groter worden.
Bijlagen
fm.zip
(702.82 KiB) 234 keer gedownload
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#42 Bericht door Yannick PE2YSB »

Kan goed kloppen harm, de tue gaat netjes om met persoonsgegevens van studenten en zet die niet online.
Laatst gewijzigd door Yannick PE2YSB op 26 aug 2008, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#43 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 23 apr 2008, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#44 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik heb het ook over een frequentie modulator daar heb ik het al vanf mijn eerste post over harm, en trouwens er is geen verschil tussen fase en frequentie. Kijk nou maar eerst eens even naar mijn simulatie voordat je verder ratelt, want het is gewoon onzin Harm,

als je een ramp integreerd komt er een parabool uit, het resultaat is echter precies het zelfde, of je nu fase of frequentie moduleerd.

maar even los hier van harm, kennelijk gaat mijn argumentatie er gewoon niet in bij jou, jammer. Vanwege mijn achtergrondkennis gaat jou redenatie er bij mij niet in. Misschien is het handig voor de mensen die hier mee lezen, om even jou achtergrond te vertellen, wat heb je gestudeerd, waar werk je. Dan weten ze hoe betrouwbaar het een en ander is.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#45 Bericht door DELETED »

DELETED

Plaats reactie