D-STAR

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#46 Bericht door Yannick PE2YSB »

zou je mijn argumentatie in de eerste plaats eens willen bekijken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#47 Bericht door johnvdpas »

.Kennen jullie elkaar? Gezellige boel.....

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#48 Bericht door Yannick PE2YSB »

nee we kennen elkaar niet, ik ken namelijk geen CW dus tja...
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#49 Bericht door Steef »

Hé?

Wat is nu het juiste antwoord?

Ik vind het wel een leerzame discussie. Aardig wat werk om uit te zoeken waar het over gaat :shock: , maar steek er wel een hoop van op.
Dus ik zou zeggen vooral door gaan. Anders weten wij het nog niet.
Wie praat luistert niet

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#50 Bericht door Yannick PE2YSB »

waar moeten we mee door gaan, met schenen schoppen. Ik heb mijn verhaal gepost, heb er je voordeel bij. Ik ga mijn tijd er verder niet aan verspillen. misschien heb ik dan wat tijd om mijn jappenbak eens af te stoffen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#51 Bericht door DELETED »

DELETED

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#52 Bericht door Yannick PE2YSB »

steef hoeft dat niet te programmeren, dat heb ik namelijk al lang gedaan, en hier ook gepost. Spaart weer werk.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#53 Bericht door johnvdpas »

Iemand die die formule begrijpt (en dat zullen niet alle f en n amateurs zijn) die heeft ook wel het niveau om door te lezen en te zien in de tekst dat het niet klopt. Dat lezen kan overigens iedereen. Overigens zijn formules die meteen kloppen wel zo handig, maar het was wel duidelijk omdat het er bij stond.

Als ik Harm was zou ik op de uitnodiging van Yannick ingaan, want je hebt toch gelijk en kun je de proffesor overtuigen van jouw gelijk. Het is belachelijk dat het niveau van die proffesors daar zo laag is op de tue. Terwijl ze toch als een van de beste staan aangeschreven!

En dat iemand hier op het forum het wel allemaal weet. Daar moet zendamateur.com heel erg blij mee zijn dat ze zo iemand hebben.

DELETED

#54 Bericht door DELETED »

DELETED

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#55 Bericht door Yannick PE2YSB »

dutch_ham schreef:En hoe stel je je zo'n gesprek trouwens voor, als we weten dat c constant is en de formule is cos(wt+ct) waarin ct dus die ramp fasehoek. Dat is mijn geachte opponent ook van mening.
Van cos (wt) weet "iedereen" dat de radiaalfrequentie w is, dan haal je in cos(wt+ct) die t buiten haakjes dan staat er cos(w+c)t dus de nieuwe radiaalfrequentie is w+c , daar heb je toch geen dure speeltjes voor nodig om dat in te zien.

Maar ik laat het hierbij. Ik kan met iedereen door een deur wat mij betreft, ook met mijn opponent dus, ik ken de drijfveren van mensen niet, en ik vind het verder best.
grtz
Harm
het is alleen jammer dat je mijn woorden verdraait, bij een ramp functie is c namelijk niet constant verder klopt wat je zegt, jammer dat het niet op gaat voor een ramp waar ik het toch al steeds over heb.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

DELETED

#56 Bericht door DELETED »

DELETED

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#57 Bericht door Yannick PE2YSB »

dat bericht heb ik aangepast ja, had ik per vergissing dc ipv ramp genoemd, maar het feit dat ik het daarvoor en daarna steeds over een ramp heb gehad lijkt me duidelijk genoeg om te kunnen aannemen dat je zegt "hij zal hier ook wel ramp bedoeld hebben."

wanneer je die ramp functie bijvoorbeeld y=t integreert krijg je 0.5t^2 als fase term, en dat zorgt voor een fase verschuiving die afhankelijk is van de tijd, steeds groter wordt met de tijd.


formule zal ik wijzigen zodra mijn formule editor weer fatsoenlijk wil werken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#58 Bericht door wbeekman »

Yannick,

Kan helaas jouw wiskundige redinatie niet volgen, wegens mijn te kleine kennis van wiskunde. Als ik in de buurt van Eindhoven had gewoond, was ik zeker bij de TUE langs gekomen.

In Funk-Amateur van deze maand, staat op blz. 756 een artikel over D-STAR in zelfbouw: Der DV-Adapter. (icl print-layout en PIC16F648 microcontroller)

Als ik goed heb gekeken komt de print (incl komponenten) op 235 euries.

Lezenswaardig artikel overgens.

P.S. Lijkt me een leuke uitdaging om een z.g freeware spraak/ geluidscodec te gebruiken, die ook in de kompjoeter wereld veelvuldig wordt gebruikt.

Hier een uitleg wat AMBE is voor spraakcodering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_M ... Excitation
Laatst gewijzigd door wbeekman op 14 jul 2008, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#59 Bericht door pe1br »

wbeekman schreef:
P.S. Lijkt me een leuke uitdaging om een z.g freeware spraak/ geluidscodec te gebruiken, die ook in de kompjoerter wereld veelvuldig wordt gebruikt.
Ik zou dan eerder kiezer voor een opensource codec om een beetje in de HAM spirit te blijven, alles openbaar en voor iedereen mogelijk om zelf te experimenteren.
Misschien is ogg vorbis iets ?
Ogg wordt ook nog eens ondersteund door heel veel goedkope mp3/ogg players dus daar heb je een goed begin voor je decoder hardware.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#60 Bericht door pe1hzg »

P.S. Lijkt me een leuke uitdaging om een z.g freeware spraak/ geluidscodec te gebruiken, die ook in de kompjoerter wereld veelvuldig wordt gebruikt.
Het D-star protocol voorziet alleen in het gebruik van AMBE. In de protocol-velden is geen rekening gehouden met een andere encoder. En AMBE is patent-beschermd en beperkt tot het plakken van de AMBE-postzegels op een printje.

Voor mensen die de ernst van dit probleem niet begrijpen: voor het web waren er andere protocollen, zoals gopher. In de Internet protocol stack is voorzien dat andere protocollen mogelijk zijn en daarmee is HTML sterk in polulariteit gestegen en gopher (nagenoeg) verdwenen.
Zo'n evolutie zal bij D-STAR dus niet kunnen, en is een van de redenen dat ik niet zo sta te juichen over D-STAR.

Geert Jan

Plaats reactie