RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#31 Bericht door PA3JMS »

En er worden stations ontvangen :D . Als test een eigen tracker in de tuin (KF19x met Baofeng). Deze wordt ontvangen en is te zien op aprs fi. Leuk resultaat en weer het nodige geleerd. Bedankt voor de handleiding en de hulp!
Bijlagen
IgateOpAPRS_fi.jpg
73 Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#32 Bericht door PE2AAB »

Hartstikke mooi resultaat! Top gedaan!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD0VDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 okt 2010, 20:50

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#33 Bericht door PD0VDE »

@PA3JMS
Bedankt voor de aanvullingen!
Wiki is bijgewerkt.

https://vdeweb.com/wiki/doku.php?id=linux:hamradio:aprs

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#34 Bericht door PA3JMS »

In de afgelopen periode het nu twee maal gehad dat de i-gate ( of PiGate zoals ik hem zelf noem) er mee stopt. SD kaart corrupt. Ik moet de SD kaart van de Pi dan opnieuw "branden" en alles werkt weer.

In dit topic lees ik dat het uitschakelen van loggen en swapping kan helpen. Ik ben geen Linux expert en raak op het internet een beetje de weg kwijt bij het zoeken naar hoe dit moet. Kan iemand hier mij een beetje op weg helpen?
73 Jan

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#35 Bericht door Randy »

PA3JMS schreef:In dit topic lees ik dat het uitschakelen van loggen en swapping kan helpen. Ik ben geen Linux expert en raak op het internet een beetje de weg kwijt bij het zoeken naar hoe dit moet. Kan iemand hier mij een beetje op weg helpen?
swapoff -a

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#36 Bericht door PA3JMS »

Hallo Randy,

Bedankt voor de tip. Ben er mee aan de slag gegaan. Met sudo swapoff -a kon ik het swappen disablen. Je blijkt dit te kunnen checken met free -m, bij Swap moet alles dan op nul staan. Echter na een reboot stond hier 99 0 99. Dus na een reboot hersteld de oude toestand zich.

Met wat zoeken op internet kwam ik dit tegen;
• For Raspbian which uses dphys-swapfile to manage a swap file (instead of a "normal" swap partition) you can simply sudo apt-get remove dphys-swapfile to remove it permanently.
Uitgevoerd en na een reboot staat bij Swap alles nog op 0. Ik hoop dat dit de oplossing is.

Nu het loggen nog uit weten te schakelen. Iemand tips?
73 Jan

PD0VDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 okt 2010, 20:50

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#37 Bericht door PD0VDE »

I.v.m. migratie naar andere server werkte de link even niet.
Gelieve nu deze te gebruiken.

http://vdeweb.com/doku.php?id=linux:hamradio:aprs

Mochten er aanvullingen zijn, of correcties op de handleiding dan verneem ik dat graag!

PD0VDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 okt 2010, 20:50

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#38 Bericht door PD0VDE »

Aangezien ik niet het bericht kon editen:

http://vdeweb.com/wiki/doku.php?id=linux:hamradio:aprs

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#39 Bericht door Randy »

DireWolf decodeert toch echt *vele* malen beter dan de hierboven beschreven methode met PyMultimon - https://github.com/wb2osz/direwolf

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#40 Bericht door PA3JMS »

@ Stefan.

Bedankt voor het weer bereikbaar maken van de set up info. Was er al naar opzoek. Heb het nu voor de zekerheid maar gekopieerd en in een documentje geplaatst.

@ Randy

Ik heb alleen ervaring met Direwolf als vervanger van AGWP. Direwolf is stabieler onder W7 en W10 met AGWP had ik regelmatig problemen. Een merkbaar verschil in decoderen heb ik nooit kunnen merken. Heb jij wel eens vergelijkingstestjes gedaan? Waaraan kan je merken dat Direwolf beter decodeert?

Ik heb hier https://github.com/wb2osz/direwolf/blob ... -IGate.pdf een docje gevonden hoe een PiGate te maken met Direwolf. Ga dit ook eens proberen. Of heeft er iemand nog een andere beschrijving? Huidige image met PyMultimon ga ik bewaren. Een nieuwe setup maken met Direwolf en die ook weer bewaren. Dan kan ik makkelijk switchen en vergelijken.
73 Jan

Gebruikersavatar
PH0TV
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2016, 12:34
Roepletters: PH0TV
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#41 Bericht door PH0TV »

@Randy, is er ergens een eenvoudige handleiding te vinden hoe DireWolf op een Raspberry Pi met een RTL Dongle goed werkend kan krijgen.
Kan dit ook met een Raspberry Pi 3 en een RTL SDR v2?

@PA3MJS heb je Direwolf nog geprobeerd en vergelijkingen kunnen maken?


Ik lees her en der dat het lastig is om de frequentie te kalibreren, omdat de sticks per exemplaar wat frequentie afwijking hebben, is hier een methode voor, evenals het instellen van de gain?

'73 Patrick PH0TV
'73 Patrick PH0TV JO32CG Deventer

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#42 Bericht door Randy »

PH0TV schreef:@Randy, is er ergens een eenvoudige handleiding te vinden hoe DireWolf op een Raspberry Pi met een RTL Dongle goed werkend kan krijgen.
Kan dit ook met een Raspberry Pi 3 en een RTL SDR v2?
Ja. Drie regels omhoog in de vorige post. En ja, je compileerd vanaf source dus het zou ook op een rPi 3 moeten werken. Welke RTLstick je gebruikt maakt niet uit. Ze hebben (bijna) allemaal dezelfde tuner (R820(T2)) en chipset (RTL2832U).

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#43 Bericht door PE2AAB »

PH0TV schreef:...
Ik lees her en der dat het lastig is om de frequentie te kalibreren, omdat de sticks per exemplaar wat frequentie afwijking hebben, is hier een methode voor, evenals het instellen van de gain?

'73 Patrick PH0TV
Valt mee. Er is inderdaad een methode voor.

De kalibratie doe je als volgt:
Example of calibrating your DVB-T dongle with E4000 chip (remember PPM for later)

kal -s GSM900
kal -c 36

Channel 36 was the strongest in my region, yours can be different.

With the new R820T(2) Chip the kalibrate tool will give us often the wrong PPM value. You can use the command rtl_test -p instead, which will show you the right PPM value after some minutes runtime.
Aanpassen van je config file met de gevonden waardes:
Change configuration file (Call, password, position, gain, ppm, etc.)

sudo nano /etc/pymultimonaprs.json

Do not use leading zeros in front of lat and lon parameters.
Testen:
To test if all is configured well and works fine enter the following (Strg+C cancels)

rtl_fm -f 144800000 -s 22050 -p 18 -g 42.0 - | multimon-ng -a AFSK1200 -A -t raw -

The 18 behind the -p option is my PPM and the 42.0 behind the -g option is one of the available gain settings of my stick
Als deze info is te vinden op http://www.kubonweb.de/?tag=rtl-sdr
Succes
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#44 Bericht door PA3JMS »

Hallo Patrick,

Het is er niet van gekomen. De SD-kaart in de PI raakte regelmatig corrupt. Daar geen oplossing voor kunnen vinden. Hij is de kast ingegaan. Door gebrek aan tijd (lees andere leuke dingen doen) is er niets meer van gekomen.

Ik heb ook geen handleiding gevonden hoe dit te installeren.

voor wat betreft de calibratie was het voor mij voldoende om met SDR# op een FM zender af te stemmen en dan de offset goed te zetten. Dit getal geprogrammeerd in de PI en dat lijkt voldoend
73 Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: RTL-SDR Raspberry PI - RX Igate

#45 Bericht door PE2AAB »

PA3JMS schreef:Hallo Patrick,

Het is er niet van gekomen. De SD-kaart in de PI raakte regelmatig corrupt. Daar geen oplossing voor kunnen vinden. Hij is de kast ingegaan. Door gebrek aan tijd (lees andere leuke dingen doen) is er niets meer van gekomen.

Ik heb ook geen handleiding gevonden hoe dit te installeren.

voor wat betreft de calibratie was het voor mij voldoende om met SDR# op een FM zender af te stemmen en dan de offset goed te zetten. Dit getal geprogrammeerd in de PI en dat lijkt voldoend
Voor die SD kaart is een oplossing. Je kunt de file indeling zo configureren dat hij niet telkens op de SD kaart hoeft te schrijven. Jeroen PE1RXQ weet hoe ;-). Ik heb 'slechts' van horen zeggen maar dat blijkt dé manier om SD kaarten in een Raspberry Pi in leven te houden.

@Jeroen; komt er maar in ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie