DMR/D-Star dongle aangekondigd!

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#1 Bericht door elsinga »

Zie http://www.helitron.de/shop/product_inf ... ucts_id=81
DV4mini USB Stick for D-Star and DMR
advance notice

NEW! Production has started, price and lead time will be announced after

HAM RADIO fair. NEW!


One of the first (or even the first?) D-Star and DMR Hotspots worldwide!

Reservations: If you want to be part of the first production run you can reserve a DV4mini (not binding). Just send us a note using the contact form of the shop. We will then reserve the quantity and you will be notified at your email address as soon as an official order can be made.

DV4mini is a tiny but powerful USB stick that can change any PC into a HOTSPOT for the modes D-Star and DMR (C4FM Fusion is being prepared). It contains a powerful 32-bit micro controller as well as a complete 70cm transceiver and modulator/demodulator for GMSK and 4FSK (including raised cosine) as well as a USB interface. It does not require its own power supply as it is powered through the USB interface. Thanks to a power saving voltage transformer even older USB interfaces will suffice. It will be shipped with a comprehensive but simple to use software package which allows for the linking with DCS reflectors for both D-Star and DMR reflectors.

For Digital Voice enthusiasts: your handheld radio is no longer gathering dust. This hotspot brings the D-Star or DMR reflector directly into your shack.

For DV Power Users: It is possible to plug several of these sticks into a PC, thus allowing simultaneous operation with several reflectors (even D-Star and DMR mixed). Well if you so desire you can fully use all your USB sockets with DV4minis and create a DV Center that way.

For home brewers: the DV4mini runs well on single board computers e.g. Raspberry, BananaPi, Odroid etc.The minimum requirement is a Dual-Core. Such a hotspot would only need a few Watts and be useable in continuous service.

For developers: The interface between the PC and the DV4mini is disclosed. With the DV4mini one can transmit and receive digital data in the 70cm band, without regard to the mode, as long as the mode is coded for GMSK or 4FSK. That means one cannot only transfer digital voice but also data. Your phantasy is the limit.

For vacationers: due to the tiny size it can be brought with you on your vacation and thus create a hotspot in your hotel.


Technical specs:

Transmitter:

Output Power: approx. 10mW
Modulation types: GMSK, 4FSK
Operating modes: D-Star, DMR, (C4FM Fusion in process)
Harmonics: better then -60dB

Receiver:

Sensitivity: -120dBm
Modulation types: GMSK, 4FSK
Operating modes: D-Star, DMR, (C4FM Fusion in process)

Digital specs:

Data rates: 9600 or 4800 Baud, depending on the operating mode
Bit rate HF: 4800 bit/s or 4800 dibits/s
TCXO: long term stability: better than 2.5 ppm
TCXO: short term stability: better than 1 ppm

Interfaces:

USB plug type A to connect direct, no cable needed
Power supplied via USB
Antenna SMA-socket, 50 Ohm (you will need an external antenna which is available in the shop)

Software:

DV4mini and dv4mini.exe: Software to create a D-Star and/or DMR Hotspot. Input options for the call sign and the DMR ID number and functions to link to reflectors.
Runs on Windows and Linux
Driver: The driver for Windows is included, Linux does not require one.

Developer Software:

DV4mini Library (in C) licensed under GPL 3.0, open source, includes all functions required to run the DV4mini hardware allowing you to create your own projects.

The DV4mini is a cooperation from:
DG8FAC, DG1HT, DJ0ABR
Klinkt goed! Ben heel benieuwd naar de prijs. Heb toevallig ( 8) ) toch nog een Rasberry Pi2 liggen, zou een mooi doel daarvoor zijn.

Wel nog een paar zaken die voor mij onduidelijk zijn:
- alleen reflectoren (4xxx) of toch ook echte talkgroups (204/262/1/2/xxx)? Ik gok het eerste (is ook het makkelijkste)
- hoe makkelijk is het om tussen de reflectoren te schakelen? Ding doet tenslotte maar 1 reflector en geen volledige repeater. Heb bij mijn Pi2 ook een touchscreen, dus input geven is niet lastig.
- waar koppelt dit ding aan het Hytera (gok ik, ivm reflectoren) netwerk? En blijft dat werken als deze DMR dongles een vlucht nemen? Dus: hoe betrouwbaar is dit?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#2 Bericht door PA3BAS »

Leuk! Nog een hebbedingetje... :mrgreen:

Zou ik mooi mijn eigen DMR-aansluiting kunnen maken. Of met Hamnet koppelen met het DMR-netwerk oid. Genoeg te doen...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#3 Bericht door elsinga »

Dingetje schijnt 99,50 te gaan kosten en vormt een echte (simplex?) repeater. Ding zet gewoon door welke TG je ook gebruikt en ook reflectoren schijnen mogelijk te zijn. Met antenne erbij en verzendkosten kom je op €116,40. Kijk, da's leuk!

Op welke frequentie zetten amateurs hun D-Star low-power hotspot? Is daar een standaard voor? Of zoekt iedereen zelf een vrije frequentie?

Voor DMR lijkt het me in elk geval (voor de te downloaden codepluggen) handig om 1 (of 2) standaard frequentie(s) voor die dingen te kiezen. De kans dat je elkaar stoort is met 10mW binnenshuis niet heel groot.

Ik heb even in mijn frequentielijst gekeken en de volgende paartjes worden volgens mij nergens in NL/DL/B gebruikt.

Deze kunnen overigens door AT nog uitgegeven worden, wel netjes volgens bandplan en primair gebruik:
430.11250 NFM Europa 70cm (F/PA/ON) relais kanaal RU009 431.71250
430.13750 NFM Europa 70cm (F/PA/ON) relais kanaal RU011 431.73750
430.18750 NFM Europa 70cm (F/PA/ON) relais kanaal RU015 431.78750

In de LPD band (zit je met 10mW altijd goed ;) ), maar dan zit de ingang op de uitgang van UK repeaters:
434.60000 NFM Landelijk LPD kanaal 62
434.60000 NFM Europa 70cm (Region 1, non-UK) repeater kanaal RU368 433.00000
t/m
434.77500 NFM Europa 70cm (Region 1, non-UK) repeater kanaal RU382 433.17500
434.77500 NFM Landelijk LPD kanaal 69
434.77750 Landelijk Algemene toepassingen zoals telemetrie, telecommand, alarmering, data (laag vermogen)

En deze, maar daarvan zit de ingang op LPD, DARES simplex en de uitgang van UK repeaters:
434.78750 NFM Europa 70cm (Region 1, non-UK) repeater kanaal RU383 433.18750
t/m
434.97500 NFM Europa 70cm (Region 1, non-UK) repeater kanaal RU398 433.37500

Bij de buren in D (en bij ons) vrij, maar secundair gebruik, ingang zit op een standaard simplex frequentie:
438.86250 NFM Europa 70cm (DL/HB/OE) repeater kanaal RU709 431.26250
438.91250 NFM Europa 70cm (DL/HB/OE) repeater kanaal RU713 431.31250
439.03750 NFM Europa 70cm (DL/HB/OE) repeater kanaal RU723 431.43750

Wat is wijsheid?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
ph3j
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mar 2014, 19:55
Roepletters: ph3j
Locatie: Arnhem

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#4 Bericht door ph3j »

Ik ben zeer geïnteresseerd in deze usb stick, maar ik lees nu net vandaag:

EU-Countries (outside Germany): we ONLY ship to companies with valid VAT number. We do not ship to private persons. Please place your order only if you have a VAT number.
If you are a dealer and interested to sell the DV4mini in your country, please contact us: helitron@flyheli.de.

Worldwide shipping (outside EU): private persons are welcome to place an order as soon as the shop is opened for your country. If you are a dealer and interested to sell the DV4mini (outside EU), please contact us: helitron@flyheli.de.


Dus ik kan dat ding niet eens bestellen als privépersoon/zendamateur hier in Nederland, bah. Ik dacht niet dat in het begin zo hierover gecommuniceerd is.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#5 Bericht door pe1cmo »

BTW nummer is NL dan je sofie nr en dan B01

en als bedrijfsnaam toch JXtronic


Heeft alles te maken (voor zover er software bij betrokken is) dat de grote multinationals zoals Amazon de BTW ontdoken en zins 1 jan 2015 internationaal de BTW moeten afdragen in het land waar men verkoopt. Als klein bedrijf heb je dus niet alleen te maken met verkoop in Duitsland, maar als je één apparaat verkoopt ook een Nederlandse boekhouding bij moet houden en aan de hand daarvan je omzet belasting aan den Haag moet betalen, in andere landen van de EU idem.

Dat is voor een klein bedrijf niet op te brengen, de rompslomp (en kosten die dat met zich meebrengt) weegt totaal niet op tegenover de winstmarge die gehaald wordt bij verkoop.


Maar mogelijk moet je nog een extra formulier invullen voor de Duitse belastingdienst.
Ik koop zakelijk regelmatig in Duitsland, geen probleem dus, maar wel regelmatig alles invullen, zeker als je een nieuwe klant wordt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#6 Bericht door Randy »

Inmiddels in Nederland te bestellen: http://www.hamshop.nl/

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#7 Bericht door EA5JEX »

pe1cmo schreef:
Heeft alles te maken (voor zover er software bij betrokken is) dat de grote multinationals zoals Amazon de BTW ontdoken en zins 1 jan 2015 internationaal de BTW moeten afdragen in het land waar men verkoopt. Als klein bedrijf heb je dus niet alleen te maken met verkoop in Duitsland, maar als je één apparaat verkoopt ook een Nederlandse boekhouding bij moet houden en aan de hand daarvan je omzet belasting aan den Haag moet betalen, in andere landen van de EU idem.

Dat is voor een klein bedrijf niet op te brengen, de rompslomp (en kosten die dat met zich meebrengt) weegt totaal niet op tegenover de winstmarge die gehaald wordt bij verkoop.


Maar mogelijk moet je nog een extra formulier invullen voor de Duitse belastingdienst.
Ik koop zakelijk regelmatig in Duitsland, geen probleem dus, maar wel regelmatig alles invullen, zeker als je een nieuwe klant wordt.
Als je als bedrijf (binnen EU zaken doet) en je het btw nummer doorgeeft, wordt op de factuur gezet, hoef je geen btw te verrekenen.
(geen douane nodig)

Kees

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#8 Bericht door Randy »

pe1cmo schreef:BTW nummer is NL dan je sofie nr en dan B01
Dat hoeft niet. Ik heb een B02 variant voor een onderneming en voor de BV een geheel apart nummer.
pa5cw schreef:Als je als bedrijf (binnen EU zaken doet) en je het btw nummer doorgeeft, wordt op de factuur gezet, hoef je geen btw te verrekenen.
Dat geldt enkel voor B2B-leveringen. B2C is aan nieuwe regeld gebonden. De BTW moet nu geheven worden naar het tarief van het aflever land. Besteld een Zwitser wat bij mijn webshop, moet ik 8% in rekening brengen. Besteld een Hongaar wat, moet ik 27% in rekening brengen. Bestel jij wat, moet ik 21% in rekening brengen. En al die afdrachten, veelal enkele euro's, afdragen in het land van bestemming. Je snapt dat de tijd die hierin gaat zitten (letterlijk enkele uren per land) niet opweegt tegen de baten. Veel kleine webshops leveren daarom niet meer aan particulieren over de grens. Mijn inziens terecht. Al maakt dat vrij verkeer van goederen wel weer een stuk complexer of in dit genoemde geval onmogelijk.

pd0mac
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:41
Contacteer:

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#9 Bericht door pd0mac »

Geweldig ding, die DV4mini.

Ik gebruik deze dongle sinds oktober 2015: werkt uitstekend, zowel voor DMR, D-STAR als voor System Fusion, maar je hebt wel hardware voor de betreffende systemen nodig en je kunt niet alle modes tegelijk gebruiken. Dus je schakelt via de DV4mini software van de ene naar de andere modes. Het is weer eens iets anders dan over de verschillende banden "draaien" ;)

Wat het gebruik voor Fusion betreft: je kunt met de DV4mini NIET op het netwerk van Yaesu komen, maar inmiddels (via de DV4mini) wel toegang krijgen tot de reflectors FCS001 en FCS002.

FCS001, kanaal 7 is momenteel de vaste plek voor Nederlandse amateurs, maar natuurlijk komen we elkaar ook op andere kanalen tegen. O.a. Duitsers en Amerikanen zijn hier al aardig actief.

Het gebruik monitoren kun je op http://176.10.105.218/system.html (FCS001)
en: http://fcs002.xreflector.net/ (FCS002), dat onlangs is opgericht.

73,
Michel (PD0MAC)

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: DMR/D-Star dongle aangekondigd!

#10 Bericht door pd0ejn »

Hallo Michel, pd0mac,
waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is het volgende:
kun je je portofoon meerdere dv 4 mini kanalen geven zoals bv 1e kanaal op TG 9.
2e kanaal op bv TG 2043 Zuid ?
3e kanaal op bv TG Noord en zo ja schakelt de DV 4 mini dan naar de gekozen reflector ?
nu moet ik schakelen via de software en vnc nieuwer op mijn laptop of mobietje..... zucht ...
graag uw gewaarde reactie en van anderen ook natuurlijk.
Fijne jaar wisseling toegewenst.
Groet van Rene pd0ejn
Luctor-Et-Emergo

Plaats reactie