dAPRS, wat gaat er mis?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

dAPRS, wat gaat er mis?

#1 Bericht door PE2AAB »

Sinds enige tijd zie ik APRS stations op de kaart (aprs.fi) verschijnen die worden weergegeven door het DMR netwerk.

Dit gaat regelmatig fout. Stations zijn vooral te herkennen aan de felrode huisjes (Shelter, waarom voor dit symbool is gekozen weet ik ook niet) of poppetjes (voor Handy's) en aan het feit dat de 'track' binnen het uur kriskras door Nederland heen springt.
Als commentaar text staat er vaak 'HyteraDMR APRS-Server'.

Ook valt het me op dat de bron van al deze stations vaak een D-Star hotspot of repeater is.

Wie weet er wat er mis gaat?

Logo van het huisje (Shelter):
shelter.png
shelter.png (244 Bytes) 4141 keer bekeken
Stapels Hytera stations waarbij voor alle stations PI1DFT als bron geldt:
screenshot APRS_DMR.png
Sprongen door NL (zomaar een voorbeeldje):
screenshot APRS_DMR1.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: dAPRS, wat gaat er mis?

#2 Bericht door elsinga »

Dat zomaar door NL springen lijkt op een ontvangstprobleem van de GPS. Die heeft even het idee dat je positie elders is, door reflecties van het GPS signaal, even onderbroken ontvangst of andere storingen. En als de uitgerekende positie niet klopt, dan zie je dit soort verschijnselen dus. Wellicht dat de software dit soort zaken niet goed uitfiltert?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: dAPRS, wat gaat er mis?

#3 Bericht door PE2AAB »

Ja inderdaad gaat er wat mis met de GPS ontvangst. Wel frapant dat dit voornamelijk met de Hytera dingetjes gaat. Is die interne GPS wellicht slecht? Gaat er configuratietechnisch iets mis?

Vreemd ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: dAPRS, wat gaat er mis?

#4 Bericht door PA3JMS »

Een GPS module geeft in de NMEA zin ook aan of de positie bepaling valide is. Het is aan de software die er achter zit om alleen valide coordinaten door te geven / uit te zenden via APRS. Het lijkt er sterk op dat ook foutieve posities worden doorgegeven. Een tweede mogelijkheid is dat de GPS te snel een positie als valide meld terwijl de onnauwkeurigheid heel groot is.

Recentelijk een Navilok GPS module gekocht voor een tracker die ik gemaakt heb. Was verbaasd over de snelheid waarmee deze mijn positie kan bepalen en dat dit lukte met de module op tafel een meter van het raam vandaan.
73 Jan

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: dAPRS, wat gaat er mis?

#5 Bericht door Randy »

Het probleem zit in het netwerk, niet in de GPS-ontvanger. Zelfs op een mobiele set met externe GPS_antenne heb ik problemen gehad dat ik opeens elders reed. Toevallig op een tijd/plek, waar een andere amateur zat. Pakketten worden dus verminkt/gewisseld.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: dAPRS, wat gaat er mis?

#6 Bericht door PE2AAB »

Randy schreef:Het probleem zit in het netwerk, niet in de GPS-ontvanger. Zelfs op een mobiele set met externe GPS_antenne heb ik problemen gehad dat ik opeens elders reed. Toevallig op een tijd/plek, waar een andere amateur zat. Pakketten worden dus verminkt/gewisseld.
Precies; dat vermoeden had ik al omdat het voornamelijk met DMR sations gebeurd. Shelters midden op de A6, rond Eindhoven (en dat zijn dan amateurs die zeker niet hier in de regio zitten), amateurs midden op zee (kan wel hoor maar 5 minuten eerder nog in Den Bosch).
Vreemd. En wat ook raar is dat de bron van een station de omzetter is waarop een bepaalde gebruiker is aangemeld en niet de call van het station zelf maar zo zal het netwerk wel in elkaar zitten.

Grappig. Hier heb ik er weer een paar.

ON2AAL
screenshot APRS_DMR2.png
PA1PAS
screenshot APRS_DMR3.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: dAPRS, wat gaat er mis?

#7 Bericht door PE2AAB »

Wederom een 'stuiterbal' aangetroffen. Een buitenlandse deze keer. Ik begreep via Roel, PD8KRW dat er inderdaad nog problemen blijken te zitten in de vertaling van de positiedata naar het APRS.Fi netwerk.

Nog steeds vind ik het vreemd dat er telkens voor het rode Shelter symbool wordt gekozen. Is daar een reden voor?

Hier zien we KE4DGB die als een 'malle' door NL rent ;-) De OM woont in Florida, USA.
screenshot APRS_DMR4.png
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: dAPRS, wat gaat er mis?

#8 Bericht door Randy »

Die van PA1PAS is wel correct, alleen wijkt zijn ontvangen GPS data nét iets af. Vrij normaal.
Gisteren ben ik van Maarssen naar huis gereden als PH4X-7 met de porto in de bekerhouder. Dat ging goed (UTR heeft geen dekking en roaming naar APD stond niet aan).
Ik zal komende week het baken (PD-785G) eens vaker meenemen.

Als je zoekt op PH4X, zie je dat ik tegenwoordig op de DMR-repeater in Oosterbeek woon (bij Roel/Pascal). Duidelijk een geval waar het niet goed gegaan is.

Plaats reactie