fldigi teksten en instellingen

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

fldigi teksten en instellingen

#1 Bericht door PD3JH »

Ik zoek een nederlandse handleiding van fldigi en iemand die mij tips kan geven over de vele instelmogelijkheden.


bvd
PD3JH
73, Johan PD3JH

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: fldigi teksten en instellingen

#2 Bericht door PE1RIK »

Voor zover ik weet is er geen nederlandse handleiding.
Overigens gebruik ik fldigi (op linux) al jaren dus ik kan mijn weg redelijk vinden. Is er iets specifieks waar je naar op zoek bent?

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: fldigi teksten en instellingen

#3 Bericht door PD3JH »

Ik wil graag weten wat de teksten in de macro's moeten zijn, ik lees van alles en ook een hoop onzin.
Het lijkt me netjes om dit goed georganiseerd te hebben, Je bent tenslotte gelicenseerd amateur.
73, Johan PD3JH

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: fldigi teksten en instellingen

#4 Bericht door ON5GM »

Daar zet je toch in wat je zelf wilt, bijvoorbeeld :
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: fldigi teksten en instellingen

#5 Bericht door KHoos »

PD3JH schreef:Ik wil graag weten wat de teksten in de macro's moeten zijn, ik lees van alles en ook een hoop onzin.
Het lijkt me netjes om dit goed georganiseerd te hebben, Je bent tenslotte gelicenseerd amateur.
Vooraf: ik ben nog niet heel lang bezig met digimodes, maar ze hebben hun leuke en praktische kanten voor mij dus ik ben er wel enthousiast over.

Het hangt er van af wat je wilt en in welke digimodes.

Wat hoort is je aan de standaard afkortingen houden (CQ CQ de..) en je roepletters en die van het tegenstation correct gebruiken en afsluiten met SK.

Als je in PSK31 en hoger zit en niet in contest mode zal je meestal met redelijk complete macro's werken die de basis informatie uitwisselen: signaalrapport, voornaam operator, locatie (naam stad), maidenhead locator. Als die uitwisseling redelijk foutvrij gaat zie je vaak een 2e macro waarin mensen iets over hun station vertellen. Mag, hoeft niet. In het afsluiten noemen mensen vaak hoe ze het QSO willen bevestigen (lotw, eqsl, bureau, direct, ..).

Het is dus 'naar smaak'. Ik heb ook de standaard macro's van fldigi redelijk aangepast naar wat ik prettig vind werken in PSK31.

In contesten is het allemaal geminimaliseerd tot wat je wilt uitwisselen om aan de contesteisen te voldoen. In sommige weekenden lijkt 'iedereen' in een RTTY contest te zitten dus dan is mijn aanpak om uit te zoeken welke contest actief is en welke uitwisseling daar bij hoort, die in te stellen en dan ook wat verbindingen te maken en de log netjes te uploaden.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: fldigi teksten en instellingen

#6 Bericht door PD3JH »

ik ben er intussen al een beetje achter gekomen hoe het werkt (lezen wat een ander doet he)toch vind ik het belangrijk om het goed te doen :mrgreen:
de problemen deden zich meer voor mbt het <TX> <RX> omschakelen.
Kortom in de cursus maakt men zich heel druk om de techniek maar ik vind deze info net zo belangerijk.

Johan PD3JH
73, Johan PD3JH

Plaats reactie