FSK

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
NL13377
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 sep 2007, 19:50

FSK

#1 Bericht door NL13377 »

Hoi,

Ik zit met de vraag waar voor FSK dan op de radio zit terwijl je USB gebruikt voor PSK31 RTX....


Ik heb namelijk op mijn radio zitten:
  • AM/FM
  • USB/LSB
  • CW/FSK
Wat heeft die FSK dan van toepassing?


gr
NL-13377

DELETED

Re: FSK

#2 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

NL13377
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 sep 2007, 19:50

#3 Bericht door NL13377 »

Zo dat is pas uitleg......Maar in totaal snap ik het maar voor 50%.....Ik ga pas in het najaar op voor n dus dat is november.

Ik wilde alleen even weten van fsk op mijn radio doet......ik hoor namelijk dat je rtty en psk31 in de mode usb bedrijft en niet in de fsk mode.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Wim is wat (erg) theoretisch bezig.

Praktisch gezien geeft de stand FSK op een transceiver "frequency shift keying" met de vfo in de transceiver. Het gesleutelde frequentie verschil voor FSK wordt dan in de zender zelf gemaakt.

Wanneer je FSK via USB bedrijft wordt de Frequentie "gesleuteld" op het audio niveau in de geluidskaart van de computer of andere modem die je gebruikt. Vandaar de USB - als je het LSB zou doen zijn de "mark en space" precies gespiegeld. Je kunt dat opvangen met de "reverse" optie in de software voor ontvangst maar als je gaat zenden moet je wel gelijk lopen met je tegen station.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

NL13377
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 sep 2007, 19:50

#5 Bericht door NL13377 »

vk2gwk schreef:Wim is wat (erg) theoretisch bezig.

Praktisch gezien geeft de stand FSK op een transceiver "frequency shift keying" met de vfo in de transceiver. Het gesleutelde frequentie verschil voor FSK wordt dan in de zender zelf gemaakt.

Wanneer je FSK via USB bedrijft wordt de Frequentie "gesleuteld" op het audio niveau in de geluidskaart van de computer of andere modem die je gebruikt. Vandaar de USB - als je het LSB zou doen zijn de "mark en space" precies gespiegeld. Je kunt dat opvangen met de "reverse" optie in de software voor ontvangst maar als je gaat zenden moet je wel gelijk lopen met je tegen station.

Oke dit is heel duidelijk, dus als ik hem op FSK zet dan ...........

Werk nu dus met MixW met de Digibox om alles te kunnen decoderen (luisteren).

Als ik dus mijn radio op FSK zet wat doet hij dan of wat moet ik hebben of gebruiken/aansluiten? anders zie ik het nut niet van die functie....

Ik hoor graag van je VK2GWK

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

De stand FSK op de radio maakt alleen wat uit voor zenden: RTTY, packet en andere digitale modes maken gebruik van twee frequenties waar per "bit" tussen geschakeld wordt: de mark en de space frequentie.

Om die twee frequenties op te wekken kun je een externe modem gebruiken (zoals bijv je geluidskaart van de computer) of andere actieve externe modems die vooral vroeger veel voor RTTY, AMTOR en Packet werden gebruikt. Als de modem de mark en space op audio niveau produceert kun je die signalen gewoon aan de microfoon of 'aux" audio ingang van de zender toevoeren.

Maar er zijn ook modems die de "mark" en de "space" als een 1 of 0 uitvoeren zoals bijv. een seinsleutel. Het frequentie-verschil moet dan in de zender oscillator worden opgewekt. Je zult dan ook zien dat de zender daarvoor instel mogelijkheden heeft om de diverse "shifts" te kunnen instellen.

Voor luisteren en ontvangst (met een geluidskaart) maakt het niet uit (of beter gezegd - mag het niet uitmaken) of je op de ene of andere stand luistert: FSK of USB . In beide gevallen gaat de radio er van uit dat de audio (met de mark en space signalen) extern verder wordt gedecodeerd. Soms heeft de radio op de stand FSK een wat andere filter instelling dan voor SSB (smaller - omdat de breedste shift altijd nog onder de 1000Hz ligt) die dan automatisch wordt ingeschakeld. Dat is een kwestie van in de praktijk uitproberen. Je ontvangt RTTY, Packet en PSK31 het beste wanneer je ontvangst bandbreedte net iets breder is dan dat van het signaal wat je wilt horen/decoderen. Op de USB stad heb je in ieder geval zo'n 3000 Hz brede doorlaat band en dat is feitelijk te veel als je maar 170 of 300Hz nodig hebt.... Maar de meeste decoder software heeft daar geen moeite mee. En als je een "waterval display" hebt voor PSK31 zie je bij een smallere ontvanger doorlaatband (in de stand CW bijv) niet wat er allemaal nog meer te beluisteren valt....
Dus als je via de computer/geluidskaart decodeert kun je het beste op de stand USB luisteren.

(NB ...er zijn radios met een ingebouwede RTTY decoder, zoals sommige duurdere Icom modellen - die laat ik even buiten beschouwing).
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie