gelukt!

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0SPP
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2005, 12:34
Locatie: Meppel

gelukt!

#1 Bericht door PA0SPP »

Hallo allemaal,

Ik heb het nu voorelkaar en ben mobiel QRV met versie 0.8! :D
Er waren voor mij nogal wat problemen op te lossen omdat ik totaal geen kennis heb van Linux :oops: :

1. CD aanmaken. Ik dacht dat je de gedownloade file direct op een CD kon branden, maar dat werkte dus niet. Als de gedownloade file gestart wordt gaat mijn computer direct naar een brandprogramma. Dan wordt een CD gebrand die wèl werkt.

2. Nieuwe firmware inlezen: Ik kon met de CD met geen mogelijkheid de PIC wissen (zal wel aan mij liggen want de commando's zijn voor mij vreemd). Dus de PIC eerst leeggemaakt met het programma IC-prog en een zéér simpel programmertje (5 weerstanden, 2 diodes, een elco en een led).

3. De gedownloade HEX file gaf in de programmer heel andere ASCII waarden dan de PIC met de 0.7 versie en deed dus niets.
Met de CD lukte het wel om de PIC van de juiste gegevens te voorzien.

4. Ik heb toen de PIC uitgelezen met IC-prog en de data opgeslagen. Toen ik echter een 2e PIC wilde programmeren met dit programma (ik heb 2 sets) kreeg ik steeds de foutmelding 000h. Door de I/O vertraging in het programma op 4 te zetten ging alles perfect :D !

Vanmiddag heb ik even een rondje gereden hier in de buurt en alles werkt perfect (mezelf gelogd met UI-view)! De smart beaconing doet het uitstekend, is veel nauwkeuriger dan de versie 0.7.

Arno, Jeroen en Rick bedankt voor jullie hulp!!

73, Paul PA0SPP

P.S.: Wat wordt de volgende "update"? Komen er nog meer mogelijkheden?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Cool

#2 Bericht door PE2AAB »

He Paul,

Gaaf om te lezen dat het allemaal werkt!

Ik zit midden in een verhuizing/verbouwing dus ik ben de laatste weken wat minder QRV op internet en (V)HF enz.

Suc6!

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: gelukt!

#3 Bericht door PE1ICQ »

PA0SPP schreef: P.S.: Wat wordt de volgende "update"? Komen er nog meer mogelijkheden?
Ik weet niet of Jeroen al concrete plannen heeft, maar ik heb wel wat ideetjes maar nog geen echte aandrang om ze ook te implementeren :)

Ik heb wel eens een vraag gehad of ook compressed of mic-e kan worden geimplementeerd. Ik zie het grote voordeel niet zo zitten van deze modes. Theoretisch klinkt het allemaal mooi, maar in de praktijk levert het nauwlijks airtime besparing op omdat vrijwel iedereen het nodig vind om een baken-text toe te voegen. Deze wordt niet gecomprimeerd, en dus wordt het voordeel van de gecomprimeerde posit teniet gedaan.

Ik zie meer voordeel in het niet uitzenden van de baken-text (comment) bij iedere posit uitzending. Eens in de 10 of 15 minuten is voldoende. Tussenliggende posits (smartbeaconing) zijn dan lekker kort. (ook zonder compressie)
Mischien maak ik die baken-text interval instelbaar/configureerbaar, en mischien "rollend" dwz. je kunt meerdere baken-texten instellen, en iedere 10 minuten komt er een andere/volgende baken text.

Verder speel ik met de gedachte om het uitzenden van hoogte informatie in/uit-schakelbaar te maaken. De hoogte informatie is toch onnauwkeurig, en neemt airtime in beslag.

Wanneer ik hieraan ga beginnen weet ik nog niet. Dus hou je adem niet in terwijl je erop wacht. Ik heb een paar andere projectjes die wat hoger op m'n prioriteitenlijstje staan. Zoals bijv. een KF163-tracker. Maar als jullie speciale wensen/ideeën hebben dan laat het maar weten.

73, Arno PE1ICQ

Plaats reactie