Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#31 Bericht door PA0ETE »

Het bovenstaande is wat er altijd in moet staan. De andere informatie wisselt per repeater.

Voor PI1UTR moet je bijv. de frequentie 438,075 instellen in het displa.

Vervolgens de shift:

Druk op MENU

Het bovenste item is DUP/TONE. Selecteer dat en druk op de middenste knop.

Selecteer Offset Freq, en nog een keer op de middenste knop.

Hier kun je de shift instellen, bij de meeste D-STAR-repeaters 7,6.

Druk op de middenste knop.

Druk op MENU om het menu te verlaten.

Druk nu rechts onder op QUICK MENU.

Selecteer DUP, en druk op de middenste knop.

In dit scherm selecteer je DUP-

Druk op de middenste knop, en op menu.

Hierna moet je nog in R1 PI1UTR B invullen, en in R2 PI1UTR G.

Dit gaat vanuit hetzelfde scherm als hierboven met MY en UR. Ook het programmeren van de call gaat hetzelfde.


Uiteraard is het handig om zo'n instelling vervolgens in een geheugen op te slaan. Dat gaat zoals bij bijna alle apparaten:

Als je langer dan een seconde op de op 1 na onderste knop rechts [M/CALL] drukt wijst zich dat verder zelf.


Als je bovenstaande gedaan hebt kun je via UTR een QSO maken. Vrij zeker zijn daar dan mensen als Jan PD0SDO die je verder wegwijs kunnen maken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#32 Bericht door PD1A »

Dankje John voor je duidelijke beschrijving dit lukt me redelijk, maar wat ik wil is op een repeater in het buitenland uitkomen.
Ten eerste kan ik niet op Breda uitkomen omdat deze repeater geen buitenlandse verbindingen ondersteund. Dus ik moet via Dordrecht of Bergen op Zoom doorlinken naar een repeater in Spanje (Denia) Wat moet ik dan in R1 en R2 zetten?

73 Hans

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#33 Bericht door PA0ETE »

Je kunt het best even via de zender vragen, via een repeater die je hiermee kunt bereiken, bijv. Bergen op Zoom of Dordrecht. Het is zo ingewikkeld en uitgebreid, dat ik niet alles hier kan vertellen.

Ik heb even je repeaters opgezocht:

http://www.dstarusers.org/viewrepeater. ... tem=ED5ZAC

http://www.dstarusers.org/viewrepeater.php?system=EA5DW

De grap is nu: de repeaters staan beide dus op hetzelfde netwerk als PI1HWB ;-)

Wat je allereerst voor elkaar moet hebben is je registratie, bijv. bij PI1UTR:

http://pi1utr.nl/registratie/index.HTML

Je moet precies doen wat gevraagd wordt, anders werkt het niet.

Je moet eerst aanmelden op deze site. Meest binnen enkele uren krijg je een mail retour, die moet je ook exact uitvoeren. Met name moet ergens in een vakje een spatie komen, let op dat er precies gedaan wordt wat er staat: er moet één spatie in het vakje.

Mocht je hiermee een probleem hebben, stuur mij dan even een mailtje op x@xdv.me

De aanmelding duurt gewoonlijk 24 uur of iets langer. Je aanmelding moet namelijk door het hele netwerk heen verspreid worden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#34 Bericht door PA0ETE »

Als PI1HWB nog goed functioneert, en ik denk dat dat zo is, dan zou je die repeater rechtstreeks aan een van de Spaanse repeaters moeten kunnen koppelen.

Er zijn een aantal redenen te bedenken waardoor dat wellicht lukt:

HWB zou niet goed kunnen werken

De Spaanse beheerder laat alleen linken vanaf reflectors toe, of wil sowieso niet dat er van buiten af gelinkt wordt.

De kans is echter groot dat het wel werkt, op zijn minst bij een van de twee repeaters :-)

Ik neem aan dat je de instellingen van PI1HWB inmiddels in een geheugen van de ID-31 geplaatst hebt (dus R1, R2 en UR, MY blijft gewoonlijk altijd je eigen callsign).

Het makkelijkst voor nu is om voor de commando's voor elke repeater een apart geheugen aan te maken, en om dat ook te doen voor het unlink-commando.

De instellingen van PI1HWB in R1 en R2 daar verandert op dit moment niets aan (in R1 PI1HWB B en in R2 PI1HWB G).

In UR zet je echter niet CQCQCQ, maar " U" (dit zijn zeven spaties en een hoofdletter uniform.

Dit is het unlinkcommando voor PI1HWB.

Als je met deze instructie kort de PTT-knop indrukt, dan krijg je van PI1HWB een melding terug dat de repeater ge-unlinkt is. Dat kan in het display zijn en/of in spraak.

Vervolgens moet je nog twee link-geheugens aanmaken voor de beide repeaters. Dus:

een geheugen met het volgende in UR: "EA5DW BL" (let op: er zit een spatie tussen, dat is omdat de repeatercall maar vijf tekens heeft.

een tweede geheugen met "ED5ZAC BL" HIer komt geen spatie omdat de repeatercall een letter meer heeft.

Als je met een van deze twee teksten in UR de PTT kort indrukt, dan krijg je een melding terug, ook weer in het display en/of in spraak dat HWB gelinkt is aan een repeater. Waarschijnlijk krijg je ook te zien/horen dat je gelinkt bent.

Nu moet je nog teruggaan naar het geheugen waarbij er weer CQCQCQ in UR staat.

Let wel: alle andere instellingen (MY, R1, R2 blijven zoals ze stonden, met de gegevens van de lokale repeater, in dit geval PI1HWB erin)

Als je nu de zendknop indrukt, dan is het geluid en de data voor zenden en ontvangen gellijkgeschakeld aan de Spaanse repeater waarmee je gelinkt hebt. En ook met alle repeaters waar het Spaanse relais al mee gekoppeld is.

Het is handig om ook nog een geheugen te maken waarbij in UR staat "REF017BL". Zo kun je op dezelfde manier als hierboven wanneer je klaar bent met experimenteren PI1HWB weer aan zijn 'thuis'-reflector koppelen (dus ook weer door eerst te unlinken). De meester repeaters gaan na een half uur of iets langer vanzelf naar de thuisreflector, maar het is netjes om de boel zo achter te laten als het was toen je op de repeater kwam.

Door de verschillende schakelmogelijkheden in aparte kanaalgeheugens te plaatsen kun je simpelweg de geheugenknop verdraaien voor de verschillende functies, unlinken, link repeater a, link repeater b, etc. Er zijn meerdere manieren om dit te doen. Deze porto heeft veel geheugens, maar als je deze werkwijze gebruikt ben je als je regelmatig door het land rijdt toch al heel snel door je geheugens heen. Voor nu is dit een makkelijke manier om dit zo te doen :-) Er zijn echter nog twee andere manieren waarmee je ditzelfde ook kunt doen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#35 Bericht door PA0ETE »

Dit is de heenweg. De terugweg vanuit Spanje heeft een paar complicaties, omdat deze repeaters op een ander netwerk zitten dan de meeste repeaters hier. Daarover een volgend keer meer.

N.b. bij de andere repeaters gaat dit hetzelfde. Zij hebben allemaal ook hetzelfde netwerk als HWB, alleen heeft HWB dus niet het netwerk waar tegenwoordig de meeste Nederlanders op zitten....

Pe1bzf
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:02
Roepletters: PE1BZF

Re: Hoe werkt D-STAR??

#36 Bericht door Pe1bzf »

Hans,

Er bestaan 2 verschillende netwerken. Die van Breda zit gekoppeld aan het Amerikaanse netwerk, D-plus. Hiervoor moet je geregistreerd zijn.
Op dit netwerk zitten repeaters gekoppeld aan een virtueel netwerk en die worden reflectors genoemd.
Breda zit bijvoorbeeld aan het REF017. zie voor meer info http://www.dstarusers.org/viewrepeater. ... tem=PI1HWB
Als (en dat weet ik niet) Breda het toelaat, kun je de repeater ontkoppelen van REF017 en koppelen aan een andere REF, bijvoorbeeld REF028 onze zuiderburen. Je werkt dan (via Breda) direct op het netwerk van Belgie.
Het Dplus netwerk heeft (slechts) per reflector 5 chatrooms (om ze zo maar even te noemen).
A is wereldwijd, B is nationaal, C en D is voor andere toepassingen en E is een echosysteem om je audio te testen.
Ik weet niet welke reflector Spanje heeft.
Goed om te weten is dat het REF- netwerk voor de Nederlanders bijna uitgestorven is. Er zit bijna niemand meer op dat netwerk.

Er bestaat ook een tweede netwerk opgezet door de Duitsers. Hiervoor hoef je niet geregistreerd te zijn.
Dit netwerk het xreflector netwerk zie http://xreflector.net/neu3/
In dit systeem heten de reflectors DCSxxx
Elk DCSxxx reflector heeft 26 chatrooms.
Bijvoorbeeld: In Nederland DCS007, heeft elke provincie een eigen chatroom, DCS007 F t/m DCS007 U
Nationaal is dan DCS007 B

Dit heeft een groot voordeel boven het (oude) REF systeem. Als een amateur op het oude REF systeem nationaal een verbinding maakt met een andere amateur, is het gehele netwerk bezet en zal iedereen moeten wachten totdat er ruimte gemaakt wordt.
Dit is in de praktijk onwerkbaar gebleken.
Een grote verbetering is daarom het xreflector systeem van de Duitsers.

Als je nu kijkt op http://xreflector.net/neu3/ zie je dat Spanje op DCS018 een xreflextor netwerk heeft.
Echter, de Spanjaarden hebben hun xreflector systeem niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Nederland.
Je kan dus alleen kiezen uit A t/m C (die Catalanen willen vast niet dat overige Spanjaarden op hun chatbox komen, HI)
Ik zie overigens dat ED5ZAC in Denia op het d-plus netwerk zit.
Je kan daarom alleen koppelen tussen ED5ZAC A (ik zie niet zo snel welke REF zij gebruiken) en REF017 B

Kortom:
Je zal een connectie moeten maken van je lokale repeater PI1HWB, REF017 A en ED5ZAC A
Nogmaals, het koppelen en ontkoppelen moet wel worden ondersteund door beide repeaters.

Omdat het d-plus netwerk in Nederland is doodgebloed zal je ook weinig activiteit horen op PI1HWB, in jou geval eigenlijk weer een voordeel, hi

Als ik je een advies mag geven,
(koop) bouw een hotspot.
Je hebt dan een eigen lokale opstap punt.
Je kan connecten naar wie en wat je wilt zonder een repeater te belasten.
Jij kunt dan koppelen of ontkoppelen.
Normaal hoor je niets op een repeater, maar zodra je een ontkoppeling doet is er opeens activiteit en koppelen amateurs de repeater weer terug. Je snapt wel wat ik bedoel. Hamspirit is er niets bij

Volgens mij is dit de info wat je zoekt.
Aanstaande Zaterdag is in Bladel een gecombineerde D-star / DMR bijeenkomst. Ik ga daar naar toe.
Mocht je daar aanwezig zijn, kan ik je d.m.v. een demo laten zien hoe e.e.a. werkt.

Zie http://www.dmr-almere.nl/index.php/nieu ... mr-meeting

73

William, PE1BZF

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Hoe werkt D-STAR??

#37 Bericht door Manitou »

Als (en dat weet ik niet) Breda het toelaat, kun je de repeater ontkoppelen van REF017 en koppelen aan een andere REF, bijvoorbeeld REF028 onze zuiderburen. Je werkt dan (via Breda) direct op het netwerk van Belgie.
De Belgische reflector REF028 is net zoals de Nederlandse REF017 zo goed als verlaten.
De Belgen zitten al een poos op DCS011 (en sinds vorige zomer ook op het Belgisch nationaal DMR netwerk.)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#38 Bericht door PA0ETE »

De informatie van William had ik, op de D-STAR-meeting na ook al gegeven hoor :-)

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#39 Bericht door PD1A »

Zo....nu 5 jaar later. Ik woon nu inmiddels in Spanje aan de Costa Blanca maar op 2 meter of 70 cm nauwelijks iets te horen. Dus toch maar weer de D star porto Icom ID 51 aangesloten om te kijken of ik via een repeater toch nog met NL contact kan maken.
Het verhaal waar het destijds allemaal mee is begonnen is nu precies andersom dus via een repeater hier in Spanje(dichtstbijzijnde Denia) contact te maken met NL.
Maar weet iemand hoe ik dit nu moet aanpakken, wat moet ik in deze porto programmeren?
Je hebt hier 438.300 ED5ZAC en 437.000 EA5DW

Alvast bedankt
PD1A
Calpe

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#40 Bericht door PE1MBS »

Hoi Hans,

De meeste amateurs luisteren denk ik op DCS007B, deze is gekoppeld aan de andere (XLX) B reflectors zoals 088, 089, 204, 444, 717.
Een leuke optie tegenwoordig is een hotspot of een mobiele telefoon en de app "Peanut" dan kun je reflector DCS007T gebruiken om zo te testen of het werkt en je gaat direct over het DMR netwerk (TG20415).

Met een lokale repeater moet dit zeker ook lukken, ik weet alleen niet of de lokalen dat ook waarderen....;)

Mvg,
John

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#41 Bericht door PD1A »

Dankje John voor je uitleg, maar helaas weet ik nu niet goed wat je zegt....
Hoe kom je aan al die codes (DCS007B, deze is gekoppeld aan de andere (XLX) B reflectors zoals 088, 089, 204, 444, 717,reflector DCS007T gebruiken, DMR netwerk TG20415) waar kan ik die vinden met de betekenis ervan?
Ik zal stap voor stap moeten programmeren op de juiste manier omdat ik er nu zelfs ook niet zeker van ben of ik de repeater wel open krijg ivm verkeerde instellingen...
'73 Hans

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#42 Bericht door PE1MBS »

Hi Hans,

Stap voor stap is de juiste weg maar ik nam even aan dat je in de afgelopen 5 jaar al wat stappen gemaakt had.... :shock:
Ik denk dat je moet beginnen bij het begin, instellingen ingeven om zo te proberen een repeater te bereiken. Meteen vermeld ik daarbij dat ik geen ID51 heb en zo geen kant en klare oplossing kan geven.
Wellicht kun je met dit document beginnen.
Of als je een video fijner vind kun je op youtube natuurlijk ook het nodige vinden: https://www.youtube.com/results?search_ ... star+setup
Dit draadje teruglezen kan ook maar er is in 5 jaar wel wat verandert, geloof ik.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#43 Bericht door PD1A »

Beste John, nadat ik in NL wat qso's heb gedaan op d-star en ik niet verder kwam met programmeren is het stil komen te staan.
Nu ik in Spanje woon en er geen tot weinig amateurs hier te horen zijn dacht ik weer aan d star. Inmiddels wel een repeater in Benidorm gevonden(438.275 ED6ZAC) die ik open krijg. Ik probeer nu eerst mijn SD kaartje met de juiste en huidige info te downloaden en in mijn ID 51 te zetten.
Ik heb je info en filmpjes bekeken maar kan ook op internet niet vinden wat ik nodig heb. Het is behoorlijk ingewikkeld dus alle hulp is welkom.
'73 Hans

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#44 Bericht door PD1A »

Benidorm is ED5YAU.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#45 Bericht door PE1MBS »

Die call is wel belangrijk want je moet een paar velden goed invullen voor dstar wil werken.
Ik zie ED5ZAC B op 438.3 in Denia en ED5ZAG B op 438.275 in Benidorm. Alleen Denia staat in mijn trx lijst maar die is niet up-to-date.
Wellicht is die ED5YAU een nieuwe, maar pas als deze klopt kun je verder gaan.....
Gebruik je trouwens je NL call of heb je ook een Spaanse?
Op de diverse sites kun je checken of je over bepaalde repeaters heen komt.

Plaats reactie