Wsjtx waterval

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Wsjtx waterval

#1 Bericht door PA3BZT »

Ik ben sinds kort met het programma WSJTX 2.2.2 aan de slag gegaan icm een IC-7300.
De communicatie tussen de pc en 7300 werkt prima evenals de audio.

Ik heb een aantal YouTube filmpjes over wsjtx bekeken waarbij mij opvalt dat er bitter weinig uitleg wordt
gegeven over het gebruik van het waterval scherm terwijl een juiste instelling wel van belang schijnt te zijn.
Ik snap even niet hoe deze ingesteld moet worden.
Een groene en een rode balkje die je moet verschuiven.
Ik meen te begrijpen dat de positie van de groene niet zo spannend is maar van de rode wel. Die moet op een vrije plek in het audio spectrum staan?
Bij mij begint het eerste getal van het audio spectrum bij 400hz maar dit zou 500 moeten zijn. Dat krijg ik niet voor elkaar. Het vinkje links boven staat aan.

Wie weet waar ik een goede uitleg kan vinden hoe je met het watervalscherm omgaat?

Welke instellingen bij General settings zijn nuttig? De een heeft bijna alles aangevinkt en een ander alleen
dubbelklikken voor zenden.

73, Fred

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Wsjtx waterval

#2 Bericht door PA5COR »

Klopt, ik kijk altijd eerst waar de andere stations zitten en met shift en pijltje op vrije plaats met spatiebalk daar je rode hekje heen zetten, en op de pagina zet ik mijn zendfrequentie ook vast.
Je groene hekje gaat vanzelf naar het aan te roepen station of wat je aanroept.
Dan kan je nog kiezen tussen TX even/1st of als 2e dus op het even minuut of 15 seconden later.

OP deze wijze verzuipt je aanroep signaal niet in de bende andere aanroependen.
Regelmatig controleren of je nog vrij zit zo niet weer andere vrije plaats zoeken en vastzetten.
Vaak weten anderen niet dat je je frequentie kunt vastzetten en blijven dan op je frequentie doorroepen.

In de waterfall scherm links boven vinkje zetten bij Controls.
IN de bediening onder kun je nu bovenste rij controls 2e hokje aangeven hoeveel die balk op moet schuiven tot je een begin waarde van ( bij mij) 300 Hz krijgt, de waterfall loopt dan door tot 1800 Hz of verder net wat je wilt.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

hajege
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:19

Re: Wsjtx waterval

#3 Bericht door hajege »

Hier een uitgebreide handleiding:

https://www.physics.princeton.edu/pulsa ... 2.2_nl.pdf

misschien heb je hier wat aan

Plaats reactie