FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#1 Bericht door PA1FJ »

FT8 frequentie rukt steeds meer op! Voor IARU regio 1 wordt op 20m 14,090 aangegeven waardoor stations tot in het WSPR segment oprukken. Hierdoor is WSPR ontvangst op 20 erg moeilijk geworden.
Waarom steeds meer frequentie uitbreiding voor FT-8, nog even dan is RTTY en CW ook in het gedrang!

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#2 Bericht door PA3DAT »

Hoi Fred, FT8 zit volgens mij op 14.074 en FT4 op 14.080. Decodeer jij FT8-signalen op 14.090?
WSPR zou (volgens de eigen website) zitten tussen 14.0956 en 14.0972.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#3 Bericht door PA1FJ »

Aloys,

Volgens deze gegevens ook op 14,090 MHz, https://www.dxzone.com/ft8-frequencies/
Er zaten vanmiddag meerdere stations op en rond de WSPR frequentie DX te werken met VK.
Ik heb mijn filters maar zo smal mogelijk gezet wat redelijk ging behalve toen ze midden in het WSPR gedeelte van 200HZ kwamen.

73 Fred PA1FJ

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

#4 Bericht door PA2S »

FT8 maakt ook FT8 onmogelijk :-)

Het is zo langzamerhand een gigantische puinhoop. De banden zitten overvol en er worden veel "QSO''s" gemaakt van niks naar nergens en mij ontgaat de diepere betekenis daarvan.

Het is te snappen dat niet iedereen op de 'aanbevolen' frequentie blijft hangen want in die 3 kHz valt geen zinnige verbinding meer te maken door de gigantische onderlinge storing.

Zoiets als luisteren voordat je gaat zenden is er niet meer bij, stations gaan random op een frequentie zitten ergens in de passband van 3 kHz en lopen DX stations compleet onder de voet.

Technisch een mooie vinding, maar de onbedoelde neveneffecten... goodbye hamspirit.

(En dan zeg ik niets over het verlies aan gevoeligheid ten opzichte van JT65, want daardoor gaat veel mooie DX verloren. Signalen rond -20 zijn in JT65 solide, in FT8 hapert het gigantisch en maak je geen fatsoenlijke verbinding meer).

Ik verwachtte dat FT8 snel zou gaan vervelen, maar dat duurt waarschijnlijk nog even :-)

73, Henk

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#5 Bericht door PE4BAS »

14.090 word vaak gebruikt voor F/H FT8 mode door DXpedities. Volgens mij zit er nu een DXpeditie op Norfolk Isl. die op 090 zit. Dat zul je dan wel horen. En ze houden natuurlijk geen rekening met WSPR.

Ben het verder eens met Henk. FT8 is haast geen doen meer. Op 20m zit ik al helemaal weinig op FT8, daar is over een bandbreedte van 3500Hz geen lege plek te vinden. Dat geld ook voor andere banden maar in iets mindere mate.

JT65/JT9 waren een stuk langzamer maar ook interessanter. Vooral JT9 met zijn smalle bandbreedte. 5W was ook al voldoende om contract te maken met JA of ZL. Met FT8 kan dat ook, maar is wel een stuk moeilijker geworden. Helaas zie je eigenlijk geen aktiviteit meer met JT65 of JT9 op een paar contesten na, erg jammer....

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#6 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Ik heb een tijdje terug ergens statistieken gezien waarin je duidelijk kon zien dat phone sterk afnam en Digitaal, FT8 etc sterk toenam.
Wellicht is het een idee de bandplannen aan te passen en de digitale modes wat meer ruimte te geven?

Of je het nu leuk vind of niet maar dit is de realiteit denk ik.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#7 Bericht door PA2RU »

Lijkt me ondoenlijk..
In ons land zijn bandplannen slechts adviserend maar elders kunnen ze zelfs leidend zijn..
Als we straks weer uit het zonneminimum kruipen zie ik het er wel van komen dat er dan meer ssb/cw word bedreven

kruipt de shack in en neemt de cw-sleutel ter hand :mrgreen:
73 René PA2RU

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#8 Bericht door PA1FJ »

Ach FT-8 gaat van zelf ten onder aan zijn eigen succes, het is een mode voor mensen die snel hun DXCC willen halen, en waar je geen operating practice voor hoeft te hebben.
Dit is toch een mode zonder enig persoonlijk en sociaal contact, muis klikken klaar!
Dus eigenlijk een mode voor dombo's, ik zal hier wel een aantal mensen mee tegen hun schenen schoppen, maar de waarheid is vaak hard.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#9 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PA1FJ schreef:Ach FT-8 gaat van zelf ten onder aan zijn eigen succes, het is een mode voor mensen die snel hun DXCC willen halen, en waar je geen operating practice voor hoeft te hebben.
Dit is toch een mode zonder enig persoonlijk en sociaal contact, muis klikken klaar!
Dus eigenlijk een mode voor dombo's, ik zal hier wel een aantal mensen mee tegen hun schenen schoppen, maar de waarheid is vaak hard.

73 Fred PA1FJ
Ieder zijn ding.. De één vind FT8 leuk, de ander SSB etc.
De uitspraak dat iemand dom is omdat hij FT8 gebruikt zegt meer iets over jou denk ik.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#10 Bericht door PA2RU »

PA1FJ schreef:Ach FT-8 gaat van zelf ten onder aan zijn eigen succes
73 Fred PA1FJ
Als ik terug kijk naar JT65 zou je dat haast gaan denken , dat hoor je vrijwel nergens meer ( buiten het feit dat het voor moonbounce nog veelvuldig word gebruikt op V/U/SHF )
Het voordeel van dergelijke digimode's is dat ze nog goed bruikbaar zijn bij minimale propagatie..
73 René PA2RU

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#11 Bericht door Bert_1 »

PA1FJ schreef: Dus eigenlijk een mode voor dombo's, ik zal hier wel een aantal mensen mee tegen hun schenen schoppen, maar de waarheid is vaak hard.
73 Fred PA1FJ
Denken dat je 'de' waarheid kent is pas dom :lol: Waar is het principe van leven en laten leven gebleven. Je kunt jezelf wel beter voelen dan een ander maar ook dan is de waarheid hard ;)
Bert

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#12 Bericht door on4avt »

PA1FJ schreef:Ach FT-8 gaat van zelf ten onder aan zijn eigen succes, het is een mode voor mensen die snel hun DXCC willen halen, en waar je geen operating practice voor hoeft te hebben.
Dit is toch een mode zonder enig persoonlijk en sociaal contact, muis klikken klaar!
Dus eigenlijk een mode voor dombo's, ik zal hier wel een aantal mensen mee tegen hun schenen schoppen, maar de waarheid is vaak hard.

73 Fred PA1FJ
Krijg je het niet geconfigureerd dan? :mrgreen:

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#13 Bericht door ex-F0NVA »

PA1FJ schreef: Dus eigenlijk een mode voor dombo's, ik zal hier wel een aantal mensen mee tegen hun schenen schoppen, maar de waarheid is vaak hard.
"tegen de schenen schoppen" is inherent aan Übermenschen die denken dat ze de "waarheid" in pacht hebben'
À bois noueux, hache affilée.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#14 Bericht door pa1bvm »

jammer dat er in de tijd toen SSB voor het eerst gebruikt werd nog geen internet was ..
je had dan vergelijkbare op en aanmerkingen van de AM goeroes gehoord..

FT8 en alle andere digi modes .. het is er ..en het gaat niet meer weg .. er komen er vast nog meer bij..

en wees eerlijk of je nu naar een contest aan het luisteren bent ( of een DX expeditie) .. of naar een digi QSO .. de "inhoud" is hetzelfde
59 volgnummer locator .. dat kan in usb ..of in cw ( geen sleutel hoor ..maar via toetsenbord in 60 WPM ) of in digi code ..

echte qso's ..pfff misschien op een chat page zoals ON4KST of HB9Q

toegegeven ..zonder JT65B had ik dxcc op 144 mhz nooit kunnen halen ...
maar wel in acht neming van de regels qua zend en luister sequence en lengte van de periode

ik zie wel dat ft-8 op vhf erg verschillend wordt gebruikt ..ik denk dat er veel DX wordt gemist door verkeerde sequence te gebruiken
gek maar dat was " vroeger " met FSK441 op 144.370 haast nooit het geval ..
misschien een stukje " praktijk " in het zend examen opnemen... af en toe een vraagje over een bandplan
of wat is de reden dat een station de tekst CQ DX .. of CQ LY gebruikt ..

en tja .. ik zou de automatische beantwoord mogelijkheden uit de software halen ..
of minimaal melden dat je te doen hebt met een onbemand station ..
iets van PA1BVM/R dat is dan een robot .. en dan telt dan NIET voor dxcc..

tot werkens ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 region 1 maakt WSPR onmogelijk

#15 Bericht door PA3DAT »

PA1FJ schreef:Ach FT-8 gaat van zelf ten onder aan zijn eigen succes, het is een mode voor mensen die snel hun DXCC willen halen, en waar je geen operating practice voor hoeft te hebben.
Dit is toch een mode zonder enig persoonlijk en sociaal contact, muis klikken klaar!
Dus eigenlijk een mode voor dombo's, ik zal hier wel een aantal mensen mee tegen hun schenen schoppen, maar de waarheid is vaak hard.
Je doet wel heel erg je best om een mode onderuit te schoffelen die je blijkbaar zélf niet leuk vindt.
En waarom maak je je zo druk? Dat is wel duidelijk: de halve amateurgemeenschap is druk bezig met
FT8 en dat staat jou niet aan. Een paar miljoen dombo's dus...

Ik zou zeggen: ga nog even door. Contesters, ook zulke dombo's. Wisselen standaard 59 of 599 uit,
zelfs als ze elkaar amper kunnen verstaan. Naam, woonplaats? Allemaal niet van belang. Wat een
dombo's.

En dan al die lui, die naar de winkel gaan: kopen de nieuwste transceiver, endfedje eraan (want dat
heeft iedereen en schijnt dé DX-antenne te zijn) en dan maar verbindingen maken, gespeend van
zelfs maar een minimum aan technische kennis en ervaring.

Ik zou zeggen: stook de bout maar weer heet Fred en bouw een nieuwe transceiver waarmee je lekker
kan ragchewen met je vrienden. De échte amateurs! :wink:

(Met een knipoog he?)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie