Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 20 nov 2019, 20:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: digi modes 30 meter
BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 07:36 

Dat is historisch zo gegroeid.

12 jaar geleden was de hele band alleen CW. Vervolgens is er enkele jaren later in het bandplan 10 kHz gekomen die ook voor data gebruikt mocht worden, dat is vervolgens in de regelgeving in NL en uiteraard elders in de wereld zo aangepast.

3 of 4 jaar geleden is er in het bandplan nog 10 kHz voor data bij gekomen, die in de rest van de wereld meestal vrij snel in wet- en regelgeving is gekomen, alleen in Nederland nog niet. Met de nadruk op nóg niet, want AT volgt zoiets gewoonlijk.

De meest waarschijnlijke reden dat het er nog niet in staat is dat die regels niet zo vaak worden aangepast, en dat er vaak wordt gewacht tot er meerdere dingen tegelijk veranderen. Zo'n operatie is namelijk kostbaar.

Er zijn los daarvan overigens een paar landen in zuidelijk Afrika waar het bandplan en de regels voorschrijven dat SSB in de 10 MHz-band daar ook toegestaan is. Als je er dus SSB-geluiden hoort, dan zijn het niet altijd vissers die illegaal in onze amateurband zitten te piraten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 sep 2019, 12:29 

De meest waarschijnlijke reden lijkt mij ook de meest waarschijnlijk... ;-)

Maar wat ik dan niet zo goed begrijp is waarom AT dan "krampachtig" vasthoudt aan handhaving. Dan wel, als antwoord op vragen hierover stelt dat zij niet voornemens zijn het aan te passen en zal optreden als dat nodig is. Dat laatste lijken ze niet te doen, dat eerste moet dan kennelijk jaren duren.

Dat men om de centjes niet iedere komma wil veranderen snap ik maar 4 jaar verder mag het wel eens tijd worden denk ik dan maar.
Of ze mogen minder stellig gaan zijn in die "we gaan handhaven" terwijl ze dat niet doen.
;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 sep 2019, 20:55 

Ik denk dat het (toen) meer een advies was dan een dreigement. Zo van "het is altijd raadzaam om je aan de regels te houden". En uiteraard kun je voor iedere overtreding van de regels (in theorie) een gele kaart krijgen. Dat is gewoon waar. Ze kunnen verder lastig anders aan een journalist vertellen, want als deze regel niet van belang is, voor welke regels geldt dat dan nog meer?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur