D-ATV ofwel Digitale ATV

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

D-ATV ofwel Digitale ATV

#1 Bericht door wbeekman »

Ben erg benieuwd of er amateurs zijn, die al wat sporen op dit pad hebben gezet.
Info gevraagd ...

E.e.a. was nav het lezen van artikelen over 1080p LCD flat-screens van Philips. ( 42PFL9832D, 47PFL9732 and 52PFL7432 )
Zie: http://www.ces.philips.com/press-releas ... Family.doc
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: D-ATV ofwel Digitale ATV

#2 Bericht door Theo Postma »

wbeekman schreef:Ben erg benieuwd of er amateurs zijn, die al wat sporen op dit pad hebben gezet.
Info gevraagd ...

E.e.a. was nav het lezen van artikelen over 1080p LCD flat-screens van Philips. ( 42PFL9832D, 47PFL9732 and 52PFL7432 )
Zie: http://www.ces.philips.com/press-releas ... Family.doc
Mooie vraag Wim!
Je weet dat ik een verwoed ATV er ben, en heb geen DATV.

De reden daarvoor is simpel, de tijdsvertraging bij het converteren van analoog in naar digitaal.
Daar zit een tijd tussen, en dat maakt het bijna onmogelijk om een QSO te maken.
Technisch gezien is dit het systeem, voor goede overdracht van je input.
Alle verlies wat je hebt bij analoog groep tijden en in je base band en zender, dat ben je kwijd.
Ik heb me er op gestort om gewoon analoog,(signaal ruis afstand) NOB kwaliteid te maken, en heb het geluid digitaal.

Ik zie veel in mp 4 , dat is bijna real time, je merkt het niet, net zo iets als wat ik nu heb bij digitaal geluid.
En de prosesor voor mp4 die kost geen drol meer.
Maar ik heb gezien dat we een ervaren iemand aan boord hebben gekregen, op dit forum, nl PE1JOK.
Deze man heeft heel veel gedaan met DATV.
Een v/d ontwikkelaars van een goed werkend systeem.

Dat digitaal, het gaat worden, en de analoge overdracht systemen het loodje gaat leggen, dat moge duidelijk zijn.
Ook bij kortegolf en andere systemen wat je tot nu toe kent, digitaal gaat het worden :D
Wij zendamateurs gaan er ook voor om, en het is goed om te zien dat ook hier zendamateurs, weer voor op lopen. ( Ze zijn er bij om het te ontwikkelen )

Net als vroeger.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
pe1jok
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2007, 19:03

#3 Bericht door pe1jok »

Hallo allemaal,

Kwam toevallig op dit forum terecht toen ik pas even een search op google deed m.b.t. d-atv.
Enfin, ik vroeg me zowieso de relatie af tussen Philips LCD flat screens en d-atv.
Wat wilde je overigens precies weten over d-atv; ik heb er inderdaad de nodige ervaring mee omdat ik, een aantal jaren geleden inmiddels samen met Werner (OBW), een van de beschikbare d-atv systemen heb ontworpen.
Het heeft zowel voordelen alsmede nadelen maar ik vind de voordelen nog wel opwegen tegen de nadelen (maar dat is puur persoonlijk natuurlijk).

Voordelen: Nagenoeg 'perfect' beeld en geluid (stereo) en natuurlijk ruisvrij. Wat ook een groot voordeel is dat het signaal in een kleinere bandbreedte wordt gestopt waardoor je minder vermogen nodig hebt dan bv. met FM-TV. Immers ook de ruisbandbreedte neemt af en dus neemt signaal ruisverhouding toe. Dat in combinatie met een digitale modulatievorm zoals QPSK met Forward Error Correctie zorgt voor een redelijk betrouwbaar systeem waar je met lagere vermogens al snel perfect beeld hebt (en het leuke is dat je dan ook perfect beeld hebt of helemaal niks; er is geen gradatie tussen).

Nadelen: Je hebt er een speciale zender voor nodig en er wordt voor het mooie wel een hoge eis gesteld aan de lineariteit van eindtrappen (mits je een fase modulatie methode gebruikt zoals het geval is bij QPSK).
Een ander nadeel is hetgeen Theo al noemt en dat is de latency van zo'n systeem. Daarvoor wordt met name de latency van het audio als hinderlijk ervaren maar mijns inziens is dit slechts bij duplexen lastig. Overigens hebben wij met ons ontwerp een voorziening voorbereid om het audio wel real time uit te kunnen zenden...
Als laatste nadeel zou je kunnen zeggen dat je of beeld of geen beeld hebt. Dat kan ook een voordeel zijn, hangt ervan af hoe je het bekijkt. Ruisende beelden zie je echter niet meer en ook verschoven of fletse kleuren zijn verleden tijd!


De zender bestaat feitelijk uit een DVB-S modulator en dat is dezelfde norm die toegepast wordt op de satelliet momenteel. Overigens is dat weer een voordeeltje want je kan dus voor je ontvanger gewoon een goedkope DVB-S settop box gebruiken in combinatie met een goeie LNA. Normaal zijn die DVB modulatoren dure 19 inch units die in satelliet uplinks gebruikt worden, maar Werner en ik hebben jaren geleden een relatief goedkoop ontwerp voor amateurs verzonnen.

Enfin, als je nog meer wilt weten kan je ook onze website eens bezoeken (wel in het Engels..) http://www.d-atv.com

Voor meer vragen hou ik dit forum wel in de gaten

Groeten

Henk

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#4 Bericht door Theo Postma »

Dag Henk,
pe1jok schreef:Hallo allemaal,
Een ander nadeel is hetgeen Theo al noemt en dat is de latency van zo'n systeem. Daarvoor wordt met name de latency van het audio als hinderlijk ervaren maar mijns inziens is dit slechts bij duplexen lastig.
Ja en als je dit eigenlijk als enigste doet, duplexen met zijn vieren of nog meer, dan gaat dit niet prettig meer :D
pe1jok schreef:Overigens hebben wij met ons ontwerp een voorziening voorbereid om het audio wel real time uit te kunnen zenden...
Groeten

Henk
Als ik mag gokken, nicam?
Dat hebben we nu ook in gebruik, en is uitermate rubuust gebleken.
De voordelen van beeld lijkt me duidelijk, de ervaring van de satelliet, jaren geleden toen die omgingen van analoog naar digitaal, hebben me nooit mee laten verlangen naar analoog beeld.

Maar die tijds vertraging, houd ons groepje nog tegen om over te gaan.
De TWT is natuurlijk al wel geschikt :D
Dus dat feest gaat gewoon door.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
pe1jok
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2007, 19:03

#5 Bericht door pe1jok »

Hallo Theo,

Je hebt verkeerd gegokt; ik bedoelde geen Nicam. Overigens; Nicam heeft t.g.v. de companding ook enige vertraging hoewel erg weinig.

Nee, in ons systeem is er een voorbereiding bedacht wat min of meer een ingreep is op de MPEG standaard. Zoals je weet zal het beeld en geluid met een MPEG encoder gecodeerd moeten worden. Daarna resulteert dit in een zogenaamde MPEG2 transportstroom.

De truuk die wij voorzien hebben is door in te grijpen op de MPEG2 stroom en het audio real time door te geven. Nadeel is natuurlijk wel dat beeld en geluid niet meer lip synchroon zijn maar dat is met de meeste duplex verbindingen toch niet mee belangrijk.
Onze D-ATV zender zoals op de site is weergegeven heeft deze mogelijkheid ingebouwd zitten en vergt slechts een extra stereo ADC printje wat op het basisband bord aangesloten moet worden m.b.v. een kabeltje.
Alleen om het daadwerkelijk te kunnen ontvangen is even iets lastiger; er is een ingreep nodig in de DVB ontvanger. Er moet namelijk op de MPEG2 TS stroom in de ontvanger ingegrepen worden om de betreffende real time audio TS pakketten eruit te halen en dat vergt een stukje elektronica op een printje met een kleine FPGA, een TCXO en een stereo DAC. Dat even inbouwen en je bent klaar.

Enige lastige van deze truuk is dat men dan wel in de DVB settop box moet gaan solderen dus dit is weer een echte zelfbouwers knutsel. Dus niet voor beginners... Maar; het wordt wel allemaal via dezelfde zender doorgegeven en uitgezonden!

Groeten,

Henk

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#6 Bericht door wbeekman »

Henk en Theo,

Hartstikke bedankt voor jullie uitleg aan deze D-ATV digibeet. hihihi :-)
Hoe ik op het onderwerp kwam, was dat ik aan het zoeken was naar een nieuw LCD tv.
Plus het gegeven, dat er weer een CEbit beurs aankomt, waar de nieuwe LCD-tv ( 1080P - full HD) wel zullen worden gepresenteerd.

En zo kwam ik op het onderwerp DIGITALE ATV.

Henk, zal zeker de website bekijken en alles eens doorlezen.
En wat het technisch engels betreft, totaal geen moeite mee hoor.

P.S. Wil zeker meer weten over de digitale modes, want dat is zeker de radio-amateur knutsel toekomst
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

MPEG-2 naar MPEG-4 compressie.

#7 Bericht door wbeekman »

Nog een ontwikkeling, die zich in HD-TV wereld voordoet is, dat men het geluid wil bijmengen mbv. MPEG-4 ipv MPEG-2 compressie.

Leuk artikel trouwens:

http://www.southgatearc.org/news/august ... es_mp4.htm

Wat de ontwikkeling in Nederland betreft, mischien kan d-ATV ook de MPEG-4 compressie gebruiken ???
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie