ATV op 70cm

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

ATV op 70cm

#1 Bericht door on7tz »

Wie kan mij vertellen hoe ik al op 70cm d-atv kan ontvangen?
Wat voor antenne heb je nodig en een preamp ik ben van het noorden van Belgie en wil ook eens wat meer op 70cm doen omdat de afstand daar toch heel wat verder rijkt dan op 23cm en hoger.
Kan iemand mij helpen wat ik allemaal nodig heb?

73's Dave

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: ATV op 70cm

#2 Bericht door pa5cal »

D-atv is er in verschillende vormen. In de regel wordt de modulatie soort zoals gebruikt in DVB-S toegepast. Dit geeft als voordeel dat sat receivers toegepast kunnen worden mits ze in de 70cm band kunnen ontvangen. Enkelen kunnen dat zo ver ik weet, dit kan een begin zijn met iig uitluisteren (kijken).

Op 70cm is ook een printje gemaakt door een aantal heren in duitsland(zie hier: http://www.datv-agaf.de/), ik heb daar zelf ook op zitten azen maar gebrek aan tijd en middelen heeft ervoor gezorgt dat mijn DATV op een lager pitje is komen staan. Ik volg in ieder geval dit topic (hopelijk ontbloeit het) met belang!

-P

Theo

Re: ATV op 70cm

#3 Bericht door Theo »

Het grote nadeel van Uwe zijn zender is, dat er geen ontvanger bij is gemaakt.
Dat was de grootste reden dat het niet van de grond is gekomen.
Zo als in de laatste elektron ook is te zien, DVB T werkt erg goed.
Standaard ontvanger, en klaar ben je.
DVB T is wel wat breder dan DVB S, en er wordt veel meer van geëist, dat de versterker trappen lineair zijn.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ATV op 70cm

#4 Bericht door pe5jw »

pa5cal schreef:D-atv is er in verschillende vormen. In de regel wordt de modulatie soort zoals gebruikt in DVB-S toegepast.
Dat zou ik niet zo stellen ik weet niet of ze er nu al eens uit zijn en een standaard hebben bedacht (maar denk niet), dvb-t wordt ook gebruikt.
Voor ontvangst valt het mee maar als je wilt gaan zenden is het een behoorlijke investering en als je dan net het verkeerde systeem neemt kan je niks.

Paar jaar geleden heb ook overwogen wat met dvb te gaan doen met een voorkeur voor dvb-t maar omdat niet duidelijk was wat te gebruiken heb ik er van afgezien.

BTW de ontwikkelingen om atv-d met een computer te doen worden ook steeds interessanter, maar hoe dat er voor staat weet ik niet ik volg het niet meer.
CoolPascal kan vast wel wat meer over atv-d en gnuradio vertellen.

70cm dvb-t kan met de meeste dvb-t onvangers.
70cm dvb-s wordt wat lastiger analoge sat ontvangers gaan niet zo laag (dacht ik).
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: ATV op 70cm

#5 Bericht door Ton_O_E »

Je zou toch zeggen dat dat ook met SDR moet kunnen, zodat je alleen nog maar afhankelijk bent van de software, en niet meer van de hardware (mits je bandbreedte groot genoeg is). Of is de geluidskaart niet geschikt, om (digitale)beelden te versturen?
of anders de USB-poort, of fire-wire?
Voorheen PA3TON

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: ATV op 70cm

#6 Bericht door pa5cal »

De bandbreedte past niet zomaar in een geluidskaart nee ;) Dan moet je wel met een USRP ofzo aan de gang en fors wat CPU cycles over hebben (lees: dikke cpu).

Mijn 900mhz toughbookje kan met heel veel pijn en moeite net WFM decoderen op 96khz breed. en dan reageert de interface nauwlijks meer. Kun je nagaan wat een 2mhz breed signaal moet vreten aan cpu tijd en na het demoduleren moet hij ook nog eens mpeg2 of gekker decoderen :)

-P

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: ATV op 70cm

#7 Bericht door PE5PVB »

Met SDR kun je inderdaad ook alles maken, echter zal er dan wel enigzins een standaard moeten zijn. En SDR gaat verder dan je geluidskaart hoor! Je hebt ook SDR's met ADC's die veel breder zijn.

Plaats reactie