Signaalversterker boven of beneden?

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Signaalversterker boven of beneden?

#1 Bericht door Rik-93 »

Hallo Allemaal,

Ik weet niet of het hier past, maar ik probeer het toch even.
Mijn vraag is: Ik heb boven op mijn kamer een TV staan met enorm veel ruis.
Beneden is die ruis er niet, natuurlijk.
Nou hoor ik dat er signaalversterkers zijn.
Maar waar moet ik die tussen proppen?
Beneden, waar het signaal binnen komt.
Of boven waar het signaal mijn kamer in komt.

Op verschillende fora staan verschillende antwoorden.
Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.

Ik hoop wat te horen.

PS. Als dit onderwerp verkeerd staat, wil iemand hem dan verplaatsen naar de juiste categorie?
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#2 Bericht door dxman »

Beneden, waar het signaal binnen komt. je versterkt namelijk dan het signaal dat door de kabel naar boven toe gaat.
Laatst gewijzigd door dxman op 13 feb 2011, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#3 Bericht door PA0ETE »

Hij staat hier goed hoor.

Wanneer je boven de versterker zet, dan zit het signaal al in de ruis. Je versterkt dan wel het signaal, maar de ruis die er al op zit versterk je gewoon mee.

Wanneer je beneden (of in ieder geval net na het punt waar het signaal je huis binnenkomt) eerst versterkt, dan til je het gewenste signaal als het ware eerst een stuk extra boven de ruis uit. De ruis die er al was, plus de ruis die er onderweg zeg maar bij komt blijft bij de televisie-ontvanger zo op voldoende afstand van je signaal.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#4 Bericht door Rik-93 »

Oke bedankt.

Volgend vraagje.
Wij hebben beneden, waar het signaal binnenkomt, zit direct een splitter.
Moet de versterker direct voor de splitter, of direct na de splitter.

Ik denk zelf ervoor, maar ik weet het niet zeker.

Ik hoor het wel.
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#5 Bericht door PH4CK »

koop een versterker met ingebouwde splitter, denk er om als je "interactive tv hebt (upc, ziggo e.d.) dat je een retour geschikte splitter/versterker neemt.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#6 Bericht door dxman »

voor de splitter.
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#7 Bericht door Rik-93 »

Oke, is ben even snel op eBay gaan kijken en kwam voor een Versterker+Splitter in een, het volgende tegen: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 3D1&_rdc=1

Is dit goed voor een "gewone" (coax) aansluiting, als versterker en splitter in één?

Anders zoek ik gewoon op een losse versterker.

Ik hoor het wel!
In ieder geval, bedankt voor alle moeite tot nu toe.
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#8 Bericht door pa5cal »

De vraag blijft of je kabelmodems en andere digitale toepassingen hebt bij dat split punt. Je versterker moet danwel geschikt zijn danwel NA het punt zitten waar alle digitale zut aangesloten zit die ook signaal terug wil kunnen sturen de kabel op. Maak desnoods even en plaatje, upload deze hier of op imgur.com en plaats de link van het plaatje hier.

-P

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#9 Bericht door Rik-93 »

Het is allemaal analoog.
Dus nergens digitenne of iets dergelijks.

Alvast Bedankt
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#10 Bericht door PA1 »

Koop een Hirschmann regelbare versterker met een multitap. Een multitap is een aansluitblok met 4 of 8 aansluitingen met verschillende dempingen. De kortste kabel komt op de hoogste demping, de langste kabel op de laagste demping. Zo hou je aan het eind van alle kabels eenzelfde signaalniveau. Een te laag signaal geeft ruis maar een te hoog signaal ook ! Vandaar dus die regelbare versterker.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#11 Bericht door PA0ETE »

Is dat nou niet een beetje overkill, een multitap? Qua prijs bedoel ik. Een 'hellende' multitap is het beste in zo'n geval. Die compenseert niet alleen de verliezen, maar ook het verschil in demping dat je kabel heeft tussen hogere en lagere frequenties (ik heb zelf meerdere hellende en andere multitaps helpen bedenken, van de merken Nipshagen en Toptech die soms ook onder het label Tratec of Lantech verkocht zijn).

Wat overigens bij die splitter nog wel van belang is om te weten: je bedoelt toch niet een splitter met een radio- en een tv-aansluiting? Wanneer dat zo is zou ik als je dat niet gebruikt, de radiosignalen gewoon niet meeversterken en de versterker op de TV-poot zetten met de splitter in dat geval dus voor de versterker.

Maar ik denk gewoon dat je een breedbandige tweewegsplitter bedoelt. Die moet na de versterker tenzij de kabel naar het andere apparaat dat op de splitter staat aangesloten heel kort is (1 of 2 meter lang of zo). In dat geval kun je beter de voor de bovensituatie iets slechtere configuratie met de splitter vóór de versterker kiezen, omdat je anders dat apparaat met de korte kabel gaat oversturen (daar zijn ook wel weer andere oplossingen voor, bijv. een verzwakker tussen de korte kabel, of desnoods als je toch kabel over hebt ook dáár een lange kabel

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#12 Bericht door PA1 »

Zo duur zijn ze niet, zo rond de 20 €, dan heb je ook nog een Hirschmann. Zo maak je wel een prima installatie.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#13 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#14 Bericht door Rik-93 »

PA1 schreef:Zo duur zijn ze niet, zo rond de 20 €, dan heb je ook nog een Hirschmann. Zo maak je wel een prima installatie.
Waar zie jij ze voor 20 Euro?
Ik kom niet onder de 80... :oops:
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#15 Bericht door PE5PVB »

Het is vrij simpel. Doorgaans is de C/N (signaal-ruis) afstand op de plek waar het hoogste signaal is groter, wanneer je een signaalversterker plaatst zul je zowel het signaal als de ruisvloer versterken, waardoor de C/N verhouding theoretisch gelijk zou blijven. Echter heb je nog de eigenruis van de versterker, je C/N wordt dus wat kleiner.

Je moet echter even rekening houden met de volgende zaken:
- Wat is het inkomende signaalniveau
- Wat is de maximale gain van je versterker
- Kan je versterker het signaal vlak equalizen?
- Wat is het maximale uitgangsniveau van je versterker bij een volle bezetting van VHF/UHF?
- Wat zijn de verliezen van eventuele splitters en kabels?

Dan nog even iets over retour signaal. Mocht je een internetmodem in huis hebben dan moet je een splitter toepassen die een hoge overgangsdemping heeft tussen de twee uitgangen. Het retoursignaal kan behoorlijk sterk zijn, indien je te weinig overgangsdemping hebt kan dit als een te sterk signaal op de ingang van je TV aankomen en zal je tuner over zijn nek kunnen gaan.
Wat mij betreft zou ik zeggen gebruik helemaal geen versterker.
Versterkers veroorzaken meer ellende dan dat ze goed doen.
Investeer liever in goede coaxkabel, let op dat je kabel koopt met zo weinig mogelijk demping.
Let op: Hoe lager de demping, hoe duurder de kabel.
Koop daarnaast afgeschermde pluggen.
Je hebt dan goed beeld, zonder dat je een versterker nodig hebt.
Dat ligt er maar net aan. Wanneer je een splitter hebt voor internet, en daarna nog een splitter voor 2 TV's red je het niet met de huidige signaalniveau's die de kabelbedrijven aanleveren. Je houdt dan te weinig signaal over voor je tuner.

Om de postingstarter een goed advies te geven moet er toch wat meer info komen:

1. Wat zit er nu gemonteerd?
2. Hoeveel TV's worden er aangesloten?
3. Rijg of sternetwerk?
4. Wat zijn de kabellengtes?
5. Welke kabel is er gebruikt?
6. Waar zijn reeds RTV dozen geplaatst?

Plaats reactie