Signaalversterker boven of beneden?

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#16 Bericht door Rik-93 »

1. Wat zit er nu gemonteerd?
Coax-kabel

2. Hoeveel TV's worden er aangesloten?

3
3. Rijg of sternetwerk?
Gewoon kabel huis in > splitter > Coax naar boven lopend.

4. Wat zijn de kabellengtes?

Geen flauw idee.
5. Welke kabel is er gebruikt?

Coax 50 Ohm

6. Waar zijn reeds RTV dozen geplaatst?

Wat is een RTV doos?
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#17 Bericht door PA0ETE »

PB1SAM schreef:Wat mij betreft zou ik zeggen gebruik helemaal geen versterker.
Versterkers veroorzaken meer ellende dan dat ze goed doen.
Investeer liever in goede coaxkabel, let op dat je kabel koopt met zo weinig mogelijk demping.
Let op: Hoe lager de demping, hoe duurder de kabel.
Koop daarnaast afgeschermde pluggen.
Je hebt dan goed beeld, zonder dat je een versterker nodig hebt.
Als ik die houding destijds in de kabel-tv-branche ook had gehad, dan hadden alleen de 100 directe omwonenden van die 60m hoge antennemast kunnen profiteren, in plaats van de 250.000 gezinnen waarvoor ie gebouwd was. :P :lol:

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#18 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#19 Bericht door PA0ETE »

rikdegraaff schreef:1. Wat zit er nu gemonteerd?
Coax-kabel

2. Hoeveel TV's worden er aangesloten?

3
3. Rijg of sternetwerk?
Gewoon kabel huis in > splitter > Coax naar boven lopend.

4. Wat zijn de kabellengtes?

Geen flauw idee.
5. Welke kabel is er gebruikt?

Coax 50 Ohm

6. Waar zijn reeds RTV dozen geplaatst?

Wat is een RTV doos?
50 ohm is niet in alle gevallen even verstandig. Je haalt bijvoorbeeld de lengtes niet, vooral niet op de hoge kanalen, en de kans op instraling is ook een stuk groter. Behalve in Amsterdam (maar dat is volgens mij ook allang niet meer zo) is kabel-tv overal 75 ohm.

Een RTV-doos is zo'n dubbele aansluiting met twee gaten, eentje voor de radio R, en eentje voor de TV. In zo'n doos zit wat filtermateriaal zodat de TV-signalen niet aan de radio aangeboden worden (cq. niet door stoorsignalen uit de radio gestoord kunnen worden :-) ) en de radiosignalen ook niet aan de TV.

Versterker hoeft idd niet meer dan een paar tientjes te kosten. Bouwmarkten zijn vaak wel goedkoop, en bijv. de HEMA ook. Dat zijn lang niet de enige adressen. Handig is om er eentje met regelbare versterking te nemen. Als je dan de splitter achter de versterker zou zetten, wat eigenlijk wel zou moeten, kun je hem op het laagste niveau zetten waarbij de verst verwijderde TV op de hoge kanalen nog ruisvrij beeld geeft. Dan is de kans dat je de 'nabije' tv op de andere splitteraansluiting overstuurt het kleinst.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#20 Bericht door PA0ETE »

PB1SAM schreef:
PA0ETE schreef: Als ik die houding destijds in de kabel-tv-branche ook had gehad, dan hadden alleen de 100 directe omwonenden van die 60m hoge antennemast kunnen profiteren, in plaats van de 250.000 gezinnen waarvoor ie gebouwd was. :P :lol:
Klopt.. Maar de versterkers die bij de CAI en kabelmaatschappijen worden gebruikt is wel wat anders
dan die made-in-China troep die ze voor thuisgebruik verkopen,
en het kabelsignaal is sterk genoeg om met een goede kabel zonder versterker te werken.
Als je slechts een meter of 6 à 8 wilt overbruggen heb je gelijk. Een meter of 15 gaat vaak ook nog wel maar dan houdt het op. Met zo'n goedkoop dingetje kun je dat wel vergroten.

Grootste probleem bij die professionele kabelversterkers was doorgaans de groeplooptijd bij kanaal 2, waar doorgaans DL2 op zat. Je moest dan wel erg dicht bij de antenne zitten wilde de Teletekst op die zender het in die dagen nog doen :-)

Dat werd veroorzaakt door de introductie van de retourband, die een MHz of wat onder kanaal 2 begon. Op zich deden die filters het wel goed, maar als je er een stuk of vier cascadeerde begon je tegen problemen aan te lopen op dat laagste kanaal. Na zeven stuks (hier in Amersfoort bijvoorbeeld in de uithoeken van het Soesterkwartier) dan hield zelfs het beeld het vaak niet meer en kreeg je sync-problemen of ging de kleur uit je beeld :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#21 Bericht door PA0ETE »

Wat nog wel grappig is om te vermelden is dat het in die tijd enorm moeilijk was om een goed concept te berekenen voor de verdeling van de zenders over de kanalen. Als je dat goed deed dan kon het best zijn dat je zo vier kanalen extra kwijt kon ten opzichte van een ander concept. De mensen die eenmaal zo'n concept hadden bedacht verkochten die concepten op een geven moment voor veel geld en die liepen daarmee dus heel aardig binnen. Degenen met de beste indelingen verdienden daar zoveel aan dat ze gerust een paar jaar zouden kunnen stoppen met werken. Complicatie was vaak dat gemeentes dan weer de voorkeur hadden voor bepaalde kanalen. Ja dat kon dus wel maar dan kostte de afwijkende positie van zo'n kanaal je wel twee kanalen die je minder in je net kon stoppen. Dat had allemaal met intermodulatie te maken. En de hoge bedragen hadden onder andere te maken met de stroomprijs. Niet veel mensen realiseren zich hoeveel het in de analoge tijd aan stroom kostte om zo'n heel pakket met zenders door de koperdraadjes van de stad te duwen :-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#22 Bericht door PE7EB »

PA0ETE schreef:En de hoge bedragen hadden onder andere te maken met de stroomprijs. Niet veel mensen realiseren zich hoeveel het in de analoge tijd aan stroom kostte om zo'n heel pakket met zenders door de koperdraadjes van de stad te duwen :-)
En moet ik daar nu medelijden mee krijgen John? :wink: hebben ze toch zelf veroorzaakt in hun ijver naar een antenne vrij Nederland? :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#23 Bericht door PA1 »

rikdegraaff schreef:Waar zie jij ze voor 20 Euro?
Ik kom niet onder de 80... :oops:
http://www.spautronic.nl/multitaps.html
PA0ETE schreef: En de hoge bedragen hadden onder andere te maken met de stroomprijs. Niet veel mensen realiseren zich hoeveel het in de analoge tijd aan stroom kostte om zo'n heel pakket met zenders door de koperdraadjes van de stad te duwen :-)
Vroeger werd elk UHF kanaal apart omgezet/versterkt in het wijkcentrum met een zogenaamde kassette, dan had je een kast vol van die dingen = stroom vreters. Tegenwoordig doen ze het met een optische node, slechts 1 versterker die alle analoge, digitale en retour kanalen aan kan. Scheelt bovendien een stuk inregelwerk :)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#24 Bericht door PE5PVB »

Code: Selecteer alles

Een RTV-doos is zo'n dubbele aansluiting met twee gaten, eentje voor de radio R, en eentje voor de TV. In zo'n doos zit wat filtermateriaal zodat de TV-signalen niet aan de radio aangeboden worden (cq. niet door stoorsignalen uit de radio gestoord kunnen worden  ) en de radiosignalen ook niet aan de TV.
En niet te vergeten het filteren van de pilots die worden gebruikt voor de AGC in de wijkversterkers.

Maar met antwoorden als "Weet ik veel" komen we niet zo ver. Je wilt een goed antwoord hebben? Dan moet je toch even gaan meten hoe lang de kabel is en de opdruk op de kabel lezen en hier vermelden. Je hebt het over meerdere aansluitingen boven, hoe zijn die aangesloten? Staat er nog een 4e TV beneden?

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#25 Bericht door PA1 »

PE5PVB schreef: En niet te vergeten het filteren van de pilots die worden gebruikt voor de AGC in de wijkversterkers.
Pilots worden in een moderne installatie niet meer gebruikt. Tegenwoordig gaat alles via glas naar het wijkcentrum en heb je geen trunks meer nodig.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#26 Bericht door PD2ODR »

Bij mij komt de digitale tv van ziggo gewoon door de versterker heen

de goedkoopste 2weg splitter/versterker van conrad genomen.
Werkt uitstekend!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#27 Bericht door Thijzer »

Wat een moeilijk gedoe allemaal. Beetje interessant met allerlei termen strooien waar die man niet mee geholpen is.

Laat ik er even vanuit gaan dat je in de toekomst wel digitale diensten heen en weer over de kabel wilt (internet en telefoon over IP enzo), dan kun je hetzelfde doen als ik.

Koop een fatsoenlijke versterker. Op die link die eerder gepost is, van Spautronic, zie je ook een hoofdstuk antenneversterkers. Neem een GHV41M versterker, die heeft 4 retourgeschikte uitgangen. Uitgang 1 en 2 hebben +2 dB versterking, uitgangen 3 en 4 +5 dB. Dat is ruimm voldoende voor een woonhuis. De langste kabels sluit je aan op de hoogste versterking. Een te hoge versterking levert namelijk een overstuurde ontvanger op bij goedkopere TV's (nieuwe TV's reageren hier een stuk beter op door de AGC van de tuner).
Gebruik uitsluitend goede connectoren. Op de versterker zitten F-connectoren (let op de juiste maat voor de kabel!) en op de TV moet een menneke.

Haal geen goedkope coax bij de bouwmarkt, uiteindelijk kloot je jezelf. Zorg voor goed materiaal. Is niet goedkoop, weet ik, maar als je een TV van € 750,-, een digitale HD recorder van € 250,-, een Playstation/Wie/Nintendo van € 200,-, home entertainment blueray ultra definition dual bitstream configuration subwoofered hiddensoundsystem (hoi Jiskefet) stereo (dat dan weer wel) van € 500,- hebt, dan is een goede antenne-installatie van € 150,- bij elkaar peanuts.

Als je een installatie van Ziggo hebt, dan heb je in de woonkamer een 1-gatsdoos zitten. Hierop zit dus het complete signaal. Zet daarop direct je versterker en ga vanuit de versterker naar de plaatsen waar TV's staan. Zet daar telkens een einddoos op. Hierin wordt radio en TV gescheiden en ga je verder met een coaxje. Je hoeft digitale TV niet te scheiden van analoge TV. Sterker nog, nieuwe TV's ontvangen ook digitaal dus dan valt er weinig te scheiden. Ongebruikte uitgangen van de versterker kun je met een 75 ohm afsluit F-connector afsluiten.

Sluit je het op die manier aan, dan doe je het goed. Als je storing hebt, komt de provider altijd thuis kijken (in 99,999% van de gevallen ligt het namelijk aan een "help mijn man is klusser") en als hij zo'n installatie ziet, dan wordt hij emotioneel en gaat hij het probleem elders oplossen. Je mag bij mij thuis komen kijken, ik heb dat allemaal keurig zo gedaan. Ziggo is 1x bij mij geweest omdat ik en velen met mij in de straat slecht analoog beeld had. 5 minuten later was het geregeld maar wel niet vanuit mijn huiskamer.

Succes ermee!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Signaalversterker boven of beneden?

#28 Bericht door Steef »

IDD GOEDE kabel kopen!
En controleren of de pluggen goed aangesloten zitten.
Als je in de buurt van zo'n digitenne mast woont helemaal.

Verder, even de splitters vervangen, en de kastjes die TV en RADIO scheiden.
Deze gaan vaak genoeg defect, en hebben al vaak voor problemen gezorgd.
Beide kan je voor een habbekrats in de bouwmarkt kopen.

En mocht je soms nog een oude videorecorder op de slaapkamer hebben staan, deze ook even er tussen uit halen.

En pas dan gaan kijken naar een signaalversterker.
Als een van bovenstaande namelijk niet in orde is, heb je echt helemaal niks aan een versterker.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie