Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik zit een beetje te twijfelen of dit de juiste categorie is voor dit bericht, maar goed:

Ik kreeg net een persbericht dat de publieke omroepen vanaf 4 juli Nederland 1, 2 en 3 in HDTV gaan uitzenden. Dat gebeurt allereerst alleen via het netwerk van Ziggo, maar snel zullen zoals verwacht de andere distribuerende bedrijven volgen. Er zijn geen kosten verbonden aan de hogere kwaliteit voor zowel het beeld als het geluid.

Het gaat in eerste instantie wel om een beperkt aantal programma's. Het eerste daarvan is de Tour de France, die integraal in HD-kwaliteit uitgezonden zal worden. Eerder was er vorige jaar al een proef met het EK voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen, maar dat was op incidentele basis. Nu gaat het erom dat ook zoveel mogelijk reguliere programma's in HD uitgezonden gaan worden, waarbij er uiteindelijk naar gestreefd wordt om op archiefbeelden na alles in HD te gaan aanbieden.

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

#2 Bericht door pa3ayw »

PA0ETE schreef:Ik zit een beetje te twijfelen of dit de juiste categorie is voor dit bericht, maar goed:

Ik kreeg net een persbericht dat de publieke omroepen vanaf 4 juli Nederland 1, 2 en 3 in HDTV gaan uitzenden. Dat gebeurt allereerst alleen via het netwerk van Ziggo, maar snel zullen zoals verwacht de andere distribuerende bedrijven volgen. Er zijn geen kosten verbonden aan de hogere kwaliteit voor zowel het beeld als het geluid.

Het gaat in eerste instantie wel om een beperkt aantal programma's. Het eerste daarvan is de Tour de France, die integraal in HD-kwaliteit uitgezonden zal worden. Eerder was er vorige jaar al een proef met het EK voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen, maar dat was op incidentele basis. Nu gaat het erom dat ook zoveel mogelijk reguliere programma's in HD uitgezonden gaan worden, waarbij er uiteindelijk naar gestreefd wordt om op archiefbeelden na alles in HD te gaan aanbieden.
Ik vraag me af wat men verstaat onder HD-kwaliteit en wat voor ontvanger daarvoor nodig is.

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

#3 Bericht door PD7F »

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de publieke omroepen 720p uitzenden met 8mbit, zal wel h624 (of hoe heet dat) zijn, nu gaan ze dus ook content leveren die dat kan vullen.
Aangezien Ziggo het als eerste gaat doorzetten (UPC heeft de infrastructuur trouwens ook al) heb je een ZIggo HD ontvanger nodig (of een compatible) en moet je in hun 'dekkingsgebied' zitten. Voordeel van Ziggo is dat het ook werkt met andere DVB-C HD tuners (zoals je die soms in TVs ingebouwd ziet) waar UPC in haar on-wijs-heid een gesloten eigen standaard gebruikt (daarom kijk ik DVB-S en Digitenne maar dat is een andere discussie).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

#4 Bericht door pd1rh »

720p?
Da's apart. Ik dacht altijd 1080i.
Ik ga maar es rondneuzen links en rechts.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

#5 Bericht door PD7F »

en post het resultaat want ik ben er zeker niet zeker van ;)
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

#6 Bericht door pd1rh »

Tweakers.net:

"Door Dimitri Reijerman, donderdag 26 februari 2009 16:19, views: 18.874

Of de eerste hd-uitzendingen op de publieke netten nog in de eerste helft van 2009 te zien zullen zijn, is volgens Kroeze zeer twijfelachtig. De NPO zou er wel naar streven om nog dit jaar de eerste programma's in hd-kwaliteit beschikbaar te stellen. Hoewel de NOS het EK-voetbal in 2008 in 720p heeft uitgezonden, gaat de voorkeur van de NPO voorlopig uit naar 1080i-kwaliteit, waarbij de h.264-codec wordt gebruikt. De bitrate zal via de kabel minimaal 12Mbps gaan bedragen, maar de NPO hoopt uiteindelijk een hogere bitrate door te kunnen geven. Omdat de onderhandelingen met de kabelaars nog lopen, is er nog geen definitief besluit genomen."
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Publieke omroepen starten op 4 juli met HDTV

#7 Bericht door pa5cal »

Uit wel geinformeerde bronnen kan ik melden dat idd de twijfel lange tijd gespeeld heeft tussen 720p of 1080i maar dat de publieke omroepen een eis hadden ligen van 12.4mbit (om en nabij)

Interlaced video wordt geprefereerd voor zaken als voetbal... Tjah. Mine is er nog niet klaar voor en op digitenne zal het "nooit" komen was tot voor kort de status/instelling dus we zijn een beetje aan kabel gebonden. Dit is overigens ook de reden dat glasvezel zo snel wordt uitgerold ;) 12mbit hdtv stream je niet meer zo makkelijk over adsl2 heen zonder de lijn compleet vol te trekken of als je te ver van de centrale zit, hou je geen internet meer over. HDtv is dus een goed iets, al kijk je het niet, want fibre to the home en er voor "graties" 100mbit internet bij krijgen, vind ik geen straf!

-P

Plaats reactie