SSTV meeschrijven

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

SSTV meeschrijven

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Op youtube zijn meerdere sstv-videootjes te vinden en de app op mijn foon schrijft met de meeste videootjes ook keurig mee. Ik zie dan hetzelfde beeld op mijn telefoon verschijnen als in de video. Maar met deze video wil de app (Robot36) niet meeschrijven. Waarom niet? Kan iemand dat uitleggen?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SSTV meeschrijven

#2 Bericht door pa0ejh »

Op mijn telefoon schrijft hij gewoon mee, met de YouTube app. dan..

Of gebruik jij iets anders?
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: SSTV meeschrijven

#3 Bericht door PA3RIS »

PE2CH schreef:Op youtube zijn meerdere sstv-videootjes te vinden en de app op mijn foon schrijft met de meeste videootjes ook keurig mee. Ik zie dan hetzelfde beeld op mijn telefoon verschijnen als in de video. Maar met deze video wil de app (Robot36) niet meeschrijven. Waarom niet? Kan iemand dat uitleggen?
Ik heb het net ook getest met Robot36 en het lukt inderdaad niet.

-Verwijderd account

Re: SSTV meeschrijven

#4 Bericht door -Verwijderd account »

pa0ejh schreef:Op mijn telefoon schrijft hij gewoon mee, met de YouTube app. dan..
De youtube video's worden weergegeven op mijn computer.
Mijn mobiel ligt naast de speakers van mijn computer en mijn mobiel gebruikt de eigen mic voor de app Robot36. Er is dus geen verbinding tussen computer en mobiel middels een kabeltje. Puur audio op het gehoor dus. En dat werkt probleemloos met de meeste sstv-videootjes, behalve dan diegene die in mijn startpost staat.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: SSTV meeschrijven

#5 Bericht door PE1PQX »

In de comments staat
My software MMSSTV is picking this uyp, but it;s a little desynced... I have my microphone between my headphones and my ear. Detected RX Mode was "W/W 8".
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SSTV meeschrijven

#6 Bericht door pa0ejh »

@pe2ch, schrijf dat er dan ook bij, ik weet niet wat jij onder die app verstaat, duidelijk zijn als je een vraag stelt..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: SSTV meeschrijven

#7 Bericht door PE1LGW »

Zoals pe2ch vernoemt is het een app, betreft een aplicatie voor een android telefoon.

Robot36 kan via de microfoon van de telefoon een sstv signaal kan laten zien op je telefoon.
Heb deze ook in gebruik en werkt hier zonder dat er speciaale instelen nodig waren.

Ik krijg ook het testbeeld in beeld , rmet hier en daar wat spikkels ivm achtergrond (ruis) geluid.
Als je zelf wat fluit in de microfoon is dit terug te zien op het beeld, patroon veranderd.
Heb geprobeerd een test beeld te fluiten, lukte net niet.
Maar er is wel duidelijk een verschil te zien.

Heb zelf ook sstv encoder geïnstalleerd mocht je een tweede telefoon hebben, kan je het goed testen.
Sstv encoder maakt mooi test beeld van een standaard beeld, of van een foto die op je telefoon staat.

Mvg pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: SSTV meeschrijven

#8 Bericht door PA0KLS »

Ik denk dat de problemen ontstaan doordat er hier (nog) geen VIS beeldlijnen zijn meegegeven. De originele SSTV in zwart-wit had dat niet. Daarna kwamen er allerlei opvolgers met kleur, meer beeldlijnen, noem maar op. Om daar een beetje lijn in te brengen worden er daarom enige "beeldlijnen" in het begin toegevoegd, waarin een uniek nummer staat. Aan de hand van dat nummer weet de computer dan hoe hij er een plaatje van moet maken.
Maar in het eerste systeem van Cop. Mc.Donald uit 1972 was dat probleem er nog niet. Er was immers maar één systeem. Sommige decoder-apps doen niets voordat ze gelezen hebben in de VIS-code welk systeem het is. Daarbij wordt aangenomen dat SSTV zonder zo'n code niet meer gebruikt wordt. Het merkwaardige is dat de laatste jaren er juist weer interesse opbloeit in dat systeem.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: SSTV meeschrijven

#9 Bericht door PA3HMP »

Welke app ?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SSTV meeschrijven

#10 Bericht door PA0ETE »

De app is Robot 36, die ondersteunt deze oude mode's niet. Het is er simpelweg niet in geprogrammeerd. Een programma voor Windows als MMSSTV en voor Linux QSSTV kunnen deze oude mode's wel decoderen. Ook dat kan met een microfoon.

Ik heb zoals misschien bekend redelijk wat ervaring met dit soort dingen doordat ik lange tijd dagelijks in de Daily Minutes-uitzendingen SSTV heb uitgezonden.

Via de microfoon gaat het niet zo goed als met een kabeltje uiteraard. Ik heb echter (zowel met de PC als met een Android app) wel gehad dat het nog behoorlijk goede plaatjes opleverde in een kamer waar (zachtjes) het geluid van de TV aan stond en er zeker 6 meter afstand was tussen de microfoon en de speaker.

De beste manier is met de microfoon van de telefoon zo dicht mogelijk bij de speaker, en het volume van de geluidsbron zodanig laag dat het nog net goed gaat. De reden daarvan is dat de apps en de andere software hiervoor de dynamiek begrenzen door te clippen. Doordat bij een wat luider audio, van het geluid dat via de muren reflecteert de afstand tussen deze reflecties en het gewenste geluid (in amplitude) minder groot wordt, krijg je in dat geval spookbeelden. Precies als destijds bij de analoge televisie bij reflecties in het hoogfrequentpad. Ruis die je in het beeld ziet is meestal achtergrondgeluid (soms een blower).

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: SSTV meeschrijven

#11 Bericht door PA0KLS »

PE2CH schreef:Op youtube zijn meerdere sstv-videootjes te vinden en de app op mijn foon schrijft met de meeste videootjes ook keurig mee. Ik zie dan hetzelfde beeld op mijn telefoon verschijnen als in de video. Maar met deze video wil de app (Robot36) niet meeschrijven. Waarom niet? Kan iemand dat uitleggen?
Bij het nogmaals bekijken van deze video viel het mij op dat de plaatjes zo messcherp zijn en, tegen het eind van de video, dat je in de gezichten de losse pixels als kleine vierkantjes kunt zien staan. Dat betekent dat wat je ziet, de met de computer zorgvuldig gemaakte plaatjes zijn, en wat je hoort is het Audio-FM-signaal dat van deze computerplaatjes gemaakt is. Er zit in de getoonde plaatjes veel meer scherpte dan er in het wiebeltoontje is meegegeven. Zo ziet SSTV er een stuk fraaier uit dan het in werkelijkheid is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SSTV meeschrijven

#12 Bericht door PA0ETE »

Probeer als je wilt deze eens. Kijken of het hiermee hetzelfde is:

https://www.youtube.com/watch?v=zMwPjtNtA0E

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SSTV meeschrijven

#13 Bericht door PA0ETE »

Deze is in PD180 met kleur en veel meer detail:

https://www.youtube.com/watch?v=Lth6ANVbvok

Plaats reactie