Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#1 Bericht door PC1L »

Hallo geachte bezoeker op dit topic. Na een langdurige renovatie / verbouwing vond ik tussen de spullen een home made preamp 23 cm terug. Betreft een type met MGF1302 en twee maal MSA0685 ( MAR11 ). Het concept is van DB3XE ( callsign rond juli 1990 ) en gepubliceerd in Electron juli 1990 door PA0SON. Het was een opvallend stabiel en prettig werkend systeem. No problems at all. Deze preamp heeft nog met voordeel voor de nodige beeldjes gezorgd als we vanuit de lucht QRP ATV /AIR beeldjes verzonden. Ook de bouw was volstrekt probleemloos te noemen. Wie heeft nog gewerkt met deze preamp ? Maar nu mijn vraag ter zake :

Welke extra maatregelen kan ik nemen mede aan de ingang ter bescherming van de MGF1302 ? Zonder dat dit in overdreven mate ten koste gaat van de ontvangsteigenschappen ? Normaal stond op de input steeds een antenne waarvan de straler galvanisch met massa, 'aarde' verbonden was, dus geen probleem in die toestand. Behalve bij aan en los koppelen dat werd dit componentje soms te veel. Een hoge waarde weerstand of speciale diode over de ingang zetten ? Wat zal bij dit ontwerp goed kunnen werken ?

Dank voor eventueel antwoord.

PC1L.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#2 Bericht door almenaar »

Ik ken dit verschijnsel,Ik heb toen een smd rf smoorspoel op de ingang gezet en kon niet merken dat de ontvangst minder was geworden.
pe9kkm

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#3 Bericht door pe1cmo »

Een kwart golflengte coax aan de ingang en op de ingang de binnenkern, andere kant binnenkern en massa (afscherming) kortsluiten en aan massa solderen.

Die kwart geeft geen verstemming van de karakteristiek, maar sluit wel de DC kort.

(een gewone spoel is inductief en kan de ingangs karakteristiek verstemmen)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#4 Bericht door pa1bvm »

de mgf1302 als ie kapot gaat vervangen door een NE334S01
en de bias spanning ietsje aanpassen
en dan de pga103+ als vervanger van de MAR11

ben je weer helemaal " up to date "

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#5 Bericht door PC1L »

Bedankt voor jullie respons :-). Dat ziet er serieus uit :idea:. Volgende week gaan we er mee a d slag, kans dat ik dan nog eens terugkom met een vraag erover. En voor nu nog dit : ik zag in de tekening ( Electron ) twee antiparallelle dioden over de input, met de hand erbij getekend. Iemand een idee welke typen zouden kunnen voldoen ? Of gaan er toch rare dingen gebeuren met dioden ?

PC1L.

PS : PA1BVM : heb je zelf deze modificatie toegepast in dat ontwerp ? Voor geval dan de waarde van de biasweerstand waarschijnlijk bekend is.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#6 Bericht door pa1bvm »

nee niet in dit specifieke ontwerp ..
maar wel in een andere mgf1302..

drain krijgt een gezenerde spanning van 3.9V via een potmeterje van 1k
van source naar massa ook een potmeter van 200 Ohm
op de drain nog een ferrite kraaltje
dan lijkt het heel erg op WA2ODO design ...

voor diodes over de input gebruik ik hier HSMP-3822-TR1G

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#7 Bericht door PC1L »

.. een andere MGF1302 schakeling, ja dan kan ik het wel aanpassen in dit ontwerp, zit trouwens ( bij toeval ) een precision regelaartje in, ja en het ferrietkraaltje is niet weg te denken op zo'n plaats in het ontwerp :lol:, z onder gaat waarschijnlijk niet, we zien volgende week wel hi :-). Alvast bedankt voor de info, ook m.b.t. het type diode :-)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#8 Bericht door PC1L »

.. weet niet of dit alsnog gelezen zal gaan worden, want dit topic bestaat al een tijdje en was in feite al afgehandeld, maar we merken vanzelf wel of het gezien wordt ( vermits beantwoord :lol: ) .. Dus even nog terugkomen op die 23 cm preamp .. ik heb deze aangesloten op een Uniden Astra UST 8008 Tunertje ( mooi ding ) .. uiteraard voedingspanning via de kabel naar de preamp. We hebben hier kabel ( Ziggo ) en die liep ook via de 8008 ..... resultaat : geen beeld, alleen ruis. Lijkt alsof de MGF1302 naar de fillistijnen is vertrokken en niet meer terugkomen zal .. Als nu de Ziggo kabel wordt losgekoppeld, is er een perfect beeldje te zien.

Vraag : is dit nu echt normaal ? Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt dat de CAI kabel zo'n sterke signalen afgeeft dat, ook bij omschakelen naar extern ( preamp ) deze verschijnselen optreden ? By the way : aanraken van de coax gaf een schok, toen ik wat meters erbij ging halen was dat effect weg, maar de ruisstoring bleef bestaan.

Ook nog een extra vraagje voor pa1bvm .. die betreffende dioden kan ik aankomen. De vraag is nu of ik deze dan gewoon over de input zal zetten ? Of moet er een of ander bias geregeld worden ? Betreffende de dioden zelf.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#9 Bericht door pa1bvm »

hangt er vanaf hoe de input naar de mgf1302 is gemaakt ..

die diodes zitten vaak anti parallel over de input plug
dan gaat het signaal via een C naar ingangskring ..

je kan ook eerst met 2x 1n4148 proberen hoor ..
als je met EME gaat beginnen worden de eisen allemaal wat anders ..
maar voor "aards"werk is dat geen issue ..

mgf1302 ook wel te koop op ebay ..

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antieke maar zeer stabiele preamp met MGF1302

#10 Bericht door PC1L »

Bedankt voor even hier terugkomen.
Ja, bekend : ebay en mgf1302 .. maar via tweedehands.nl ook leuke aanbiedingen voor radiozendamateurs ..
En dan de dioden, tja, of de 1n4148 het goed zullen doen met de bestaande configuraties, ik zag inmiddels de datasheet van de HSMP-3822-TR1G, die zijn niet mis. Altijd leuk om daar wat mee te experimenteren.
Inderdaad, de input naar de mgf1302 loopt ook hier via een ingangskring, no problem.

Plaats reactie