primaire gebruikers 13cm

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

primaire gebruikers 13cm

#1 Bericht door pe1cmo »

Gelukkig kunnen de primaire en secundaire gebruikers op 13cm naast elkaar leven. Het aantal storingen die de primaire gebruikers, lees, politie en omroep hebben van zendamateurs valt gelukkig mee. Indien de TV uitzendingen ruim tevoren bekend zijn wordt er via het Agentschap Telecom melding gedaan en komt er een notitie op de website van het AT, en eventueel worden gebruikers nog telefonisch ingelicht dat er in een bepaald gebied een tijdelijk zendverbod geld voor 13cm of een deel daarvan.

Afgelopen koningsdag was zo'n dag dat ruim te voren de melding voor primair gebruik gedaan is voor de omgeving Tilburg en ruim daaromheen.
Tilburg voor het bezoek van de koning, Breda voor het 538 feest.
Beide evenementen maakten gebruik van draadloze camera's die o.a. werken in die 13cm band.

In Breda werden de camerazenders weggedrukt door een vrij sterk analoog ATV station, dit zonder beeld informatie maar duidelijk herkenbaar aan zijn 2x audio carrier. Ook geen call in beeld. Dit signaal stond rond de 2330 MHz.
Mogelijk een amateur die gewoon zijn zender aan laat staan om te voorkomen dat anderen zijn frequentie inpikken, mogelijk de avond er voor vergeten uit te zetten, maar lastig was het wel.
Uiteraard is er door de primaire gebruikers (538 en NEP RF services als facilitair bedrijf) een klacht bij het AT gedeponeerd.

Mocht iemand weten wie het eventueel was, spreek hem aan want door dit soort mensen kunnen er problemen ontstaan zoals het kwijtraken van de band wat ik diverse andere Europese landen al het geval is.
Hobby is leuk, maar hou je wel aan de machtigingsvoorwaarden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: primaire gebruikers 13cm

#2 Bericht door pe1cmo »

Overigens kreeg ik net een tip, dat er soms andere bedrijven zijn, zoals bouwkranen, drones enz die met draadloos video werken, eigenlijk werkzaam in de 2400 / 2480 MHz band, maar dat ze die dingen wegens de storing daar omlaag tunen tot in de 2300 / 2400 MHz band.
Omdat de omroep tegenwoordig digitaal werkt, hebben ze wel storing maar ze kunnen geen beeld zien, alleen meten op een spectrum analyser.

Die bouwkranen staan dag en nacht aan, overdag met beeld en moet dus opvallen.

Dan is het oneigenlijk frequentiegebruik door derden, indien dit vaker gesignaleerd wordt graag een reactie.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: primaire gebruikers 13cm

#3 Bericht door PA0VRA »

Ik vond het al vreemd, dat je er automatisch vanuitging dat de desbetreffende storing door een zendamateur werd veroorzaakt.
Er zijn zoals je nu zelf aanhaalt legio gebruikers van, niet alleen deze frequentieband, maar van alle amateurbanden.
Vervelend is dat de zendamateur doorgaans als boosdoener aangewezen wordt; wel zo gemakkelijk toch?
73, Eddy PA0VRA

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: primaire gebruikers 13cm

#4 Bericht door pe1cmo »

Mede aan de hand van dit topic kreeg ik gisteren een vraag of ik wist welke primaire gebruiker al langere tijd gebruik maakt van 13cm frequenties rond Eindhoven.
Controle leerde dat er geen primaire gebruiker actief geweest is, maar wel dat er illegaal iets rond de 2370 gebeurd. Vermoedelijk een bouwkraan of iets dergelijks.
Voor zover het beeld te zien is lijkt het een camerashot in analoog van een bouwplaats van boven.

Zijn er meerdere mensen die dit kunnen zien, beeld stoort oa. op de repeater Eindhoven.
Indien er meer aanwijzingen zijn waar de stoorbron zit kan ik een melding richting het AT doen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: primaire gebruikers 13cm

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik weet dat PE1RDP dit beeld ook al eens heeft gezien; Arno? (hij leest mee op dit forum)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie