Beginnen met ATV-ontvangst

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Beginnen met ATV-ontvangst

#1 Bericht door PH7W »

Ik ben van plan om een voorzichtige start te maken met het ontvangen van ATV. Als het goed is zou ik hier in Eersel het Eindhovense relais PI6EHV moeten kunnen ontvangen.

Als ontvanger wil ik een oude analoge satelliettuner gebruiken. Ook moet ik natuurlijk een antenne hebben (het liefst bouw ik hem zelf) maar ik zie het nog niet zo zitten om meteen een grote yagi te gaan ophangen.

Wie kan me een paar goeie tips aan de hand doen?
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Draadje

#2 Bericht door PE2AAB »

Hier een draadje naar wat info en tevens de beste oplossing voor je probleem!

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=11

Enige verschil; je antenne moet geschickt zijn voor 23 cm ipv. 13 dus reken de maten evne verhoudingsgewijs om.

Het relais van Eindhoven zit op 1280 MHz, 50 µs De-Emphase op het Catharina ziekenhuis te Eindhoven Woensel met een Output van 17 Watt.

Zie hier het ATV Relais van Eindhoven:

Afbeelding

En hier een ScreenShotje:

Afbeelding

Rick
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 30 apr 2005, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Okee, die gaan we eens eentje in elkaar zetten.

Wat voor coax kan ik gebruiken?
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

H2000 Flex(r)

#4 Bericht door PE2AAB »

H2000 Flex(r)

Die zou ik daarvoor gebruiken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

#5 Bericht door caber »

Wat moet er nog met zo'n sataliet ontvanger gebeuren voordat je hem kunt gebruiken?
73 Theo PD0TIK

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#6 Bericht door pe1hzg »

caber schreef:Wat moet er nog met zo'n sataliet ontvanger gebeuren voordat je hem kunt gebruiken?
  • Een voorversterker. Het ruisgetal van een satellietontvanger is om te huilen; niet erg, want normaliter zorgt de 10 GHz LNB (satellietkop) hiervoor, maar nu dus niet. Al hangt de antenne direct aan de ontvanger: versterker ertussen!
  • Weten hoe je de videoversterking op kunt draaien. Satellietsignalen zijn 27 MHz breed; een amateurnormsignaal is zo'n 12 MHz. Je houdt dus 0.4V video over. Er zit vaak een potmetertje om dit op te schroeven, maar weet waar dit ding zit.
  • Geluids-draaggolf op 5.5 MHz. Satellietontvangers gebruiken 6.5 Mhz, 7.02, 7.2 en nog wat andere waarden; PI6EHV gebruikt 5.5 MHz, dat kan bij andere repeaters anders zijn. Als je goed kijkt zul je zien dat er met kristaloscillatoren geschakeld wordt om het geluid naar de goede frequentie te mixen. Kijk de filters en de kristallen even na dan zie je wat ik bedoel. Ik heb een kristal vervangen en dat was dat.
    (als je via een modulator kijkt kun je ook overwegen om de 5.5 MHz oscillator in de modulator te verstemmen; het 5.5MHz signaal van de ontvanger wordt dan doorgegeven en komt direct via de modulator naar je ontvanger)
Hou er rekening mee dat PI6EHV binnen niet al te lange tijd uit de lucht gaat, dus als je hiermee wilt experimenteren zou ik opschieten.

Geert Jan

caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

#7 Bericht door caber »

Ik geloof dat ik het wel snap. Alleen opschieten zit er helaas niet in.
73 Theo PD0TIK

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#8 Bericht door PE2AAB »

pe1hzg schreef:
caber schreef:Wat moet er nog met zo'n sataliet ontvanger gebeuren voordat je hem kunt gebruiken?
  • Een voorversterker. Het ruisgetal van een satellietontvanger is om te huilen; niet erg, want normaliter zorgt de 10 GHz LNB (satellietkop) hiervoor, maar nu dus niet. Al hangt de antenne direct aan de ontvanger: versterker ertussen!
  • Weten hoe je de videoversterking op kunt draaien. Satellietsignalen zijn 27 MHz breed; een amateurnormsignaal is zo'n 12 MHz. Je houdt dus 0.4V video over. Er zit vaak een potmetertje om dit op te schroeven, maar weet waar dit ding zit.
  • Geluids-draaggolf op 5.5 MHz. Satellietontvangers gebruiken 6.5 Mhz, 7.02, 7.2 en nog wat andere waarden; PI6EHV gebruikt 5.5 MHz, dat kan bij andere repeaters anders zijn. Als je goed kijkt zul je zien dat er met kristaloscillatoren geschakeld wordt om het geluid naar de goede frequentie te mixen. Kijk de filters en de kristallen even na dan zie je wat ik bedoel. Ik heb een kristal vervangen en dat was dat.
    (als je via een modulator kijkt kun je ook overwegen om de 5.5 MHz oscillator in de modulator te verstemmen; het 5.5MHz signaal van de ontvanger wordt dan doorgegeven en komt direct via de modulator naar je ontvanger)
Hou er rekening mee dat PI6EHV binnen niet al te lange tijd uit de lucht gaat, dus als je hiermee wilt experimenteren zou ik opschieten.

Geert Jan
Ik heb een Echostar satellietontvanger en daar kon ik al deze settings veranderen en in/uit schakelen met de afstandsbediening. Alleen de bandbreedte niet. Maar hij werkt ook met 24 MHz heb ik praktijkondervindelijk geconstateerd. Het signaal komt iig goed de ontvanger uit.
Let trouwens op dat je ontvanger normaliter een spanning van ca. 18 Volt levert op de antenneuitgang. Deze spanning is benodigd voor de voeding van de LNB. Als je bijvoorbeeld een Quad antenne aansluit moet je spanning UIT zetten. De QUAD antenne is namelijk een electrische KORTSLUITING! Je zult dan bijvoorbeeld rook constateren aan de achterzijde van je ontvanger (Jep. Been there, done that)

Inderdaad jammer dat PI6EHV uit de lucht gaat. Ik vroeg me alleen af waarom (Misschien kan GJ me PMmen?) ik was al wat aan het lobbyen betreft 'hoge lokaties'.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

#9 Bericht door PE5PVB »

Ja ik ben ook erg benieuwd waarom. En is dit dan tijdelijk?

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#10 Bericht door on8ww »

Inderdaad jammer dat PI6EHV uit de lucht gaat. Ik vroeg me alleen af waarom (Misschien kan GJ me PMmen?) ik was al wat aan het lobbyen betreft 'hoge lokaties'.
Inderdaad waarom gaat PI6EHV uit te lucht te weinig activiteiten of gebrek aan budget of de repeater in de lucht te houden Gert Jan

73's Dave ON8WW

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#11 Bericht door PE2AAB »

on8ww schreef:
pe2aab schreef:Inderdaad jammer dat PI6EHV uit de lucht gaat. Ik vroeg me alleen af waarom (Misschien kan GJ me PMmen?) ik was al wat aan het lobbyen betreft 'hoge lokaties'.
Inderdaad waarom gaat PI6EHV uit te lucht te weinig activiteiten of gebrek aan budget of de repeater in de lucht te houden Gert Jan

73's Dave ON8WW
Niets van dit alles.
De repeater gaat uit de lucht omdat de 'beheerder' niet meer werkzaam is in het gebouw waar de omzetter staat.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie