vermogen tussen D-Atv en Analoge ATV

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

vermogen tussen D-Atv en Analoge ATV

#1 Bericht door on7tz »

Hey
Kan er mijn iemand vertellen wat het verschil is kwa vermogen als je analoog atv doet of d-atv?

bv 20w analoog hoeveel heb je dan maar nodig als je d-atv gaan doet??

alvast bedankt
Dave

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: vermogen tussen D-Atv en Analoge ATV

#2 Bericht door almenaar »

Dat is niet zo makkelijk te zeggen,maar mijn ervaring is dat je met digitaal aanzienlijk minder vermogen nodig hebt,
maar het makkelijkst werkt analoog,om bijv: analoog een verbinding op te zetten kijk je naar een signaal in de ruis
en richt je je antenne max uit,bij digitaal is dat moeilijker om dat er nog niets te zien is.
Bij repeatergebruik heb je dat probleem minder,je richt je ontvangst antenne uit op de repeater.Daarna
ga je zenden.Praktijk is dat de verbinding eerst analoog opgezet wordt.en als de antenne's goed uitgericht zijn je overgaat
op digitaal.
Het vermogen kan minder zijn omdat de digitale ontvanger minder bandbreedte nodig heeft.
Mijn ervaring met werken over een repeater is dat ik ong: 30watt nodig heb om redelijk over de repeater te komen
(analoog).Digitaal lukt dit met ongeveer 5 watt.
Op 70cm is het verschil veel groter omdat het storingsniveau groter is en je ontvanger minimaal 6mhz bandbreedte
nodig heeft en er al diverse storingsbronnen op die frequentie aanwezig zijn. Als je digitaal werkt op 70cm je een
bandbreedte nodig van bijv 2mhz.dus minder kans op andere gebruikers!
Op 23 cm en hoger speelt deze problematiek minder of helemaal niet!
Het is echter veel moeilijker om digitaal vermogen te maken omdat je eindtrap volledig lineair moet werken.
De apparatuur die je digitaal nodig hebt is normaal gesproken ook duurder.
De praktijk is dat de meeste amateurs analoog kunnen zenden en ontvangen en in een later stadium iets (digitaals)
gaan doen.

73" pe9kkm

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: vermogen tussen D-Atv en Analoge ATV

#3 Bericht door PE9ZZ »

Effe met m'n natte vinger: ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Voor beide modi heb je een erg lineaire versterker nodig. Rohde & Schwarz had bijvoorbeeld het Dohertyconcept afgestoft en gebruikt voor z'n DVB-T (COFDM) systemen. Ervan uitgaande dat je een composiet analoog signaal hebt ga je pakkumbeet 10 dB onder je 1 dB compressiepunt zitten. Bijvoorbeeld als dat 10 dBW is ga je 0 dBW peak sync maken. Bij hoger vermogen worden je IM producten te hard. Zelfde verhaal voor DVB-S (QPSK). Al heel snel krijgt je signaal "schouders". Alles boven -30 dB is teveel.

Tjerk, 9ZZ

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: vermogen tussen D-Atv en Analoge ATV

#4 Bericht door almenaar »

Ik was nog een kleinigheidje vergeten,.op 70cm moet je eindtrap (am beeld) lineair zijn,op 23 cm en hoger is
het beeld fm gemoduleerd,geen moeilijke problemen met je lineariteit. digitaal moet het nog iets lineairder
zijn dan am gemoduleerd beeld.Mijn r&s eindtrap die vroeger gebruikt werdt voor am tv op uhf, als deze de helft levert,dan zijn de schouders op 40db.bij driekwart van het vermogen de schouders op 35db.OP vol vermogen
zijnde schouders nog 30db.Het is dus makkelijker om analoog fm gemoduleerd beeld te maken.Op 70cm kun je alleen analoog am
beeld maken(ivm de bandbreedte van ong 6mhz) op 23 en hoger kun je fm beeld maken,geen problemen met je lineaire instellingen
bandbreedte ong 16mhz.en digitaal kan overal ivm de bandbreedte.

73" pe9kkm

Plaats reactie