sstv ontvangst via de web sdr twente

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ton20
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jun 2012, 21:33

sstv ontvangst via de web sdr twente

#1 Bericht door Ton20 »

Hallo
Via mijn laptop ontvang ik sstv plaatjes via de web sdr twente op 14.230 mhz , met het programma MMSSTV , op zich gaat dit heel erg leuk , best nog wel activiteit , alleen de plaatjes staan scheef in het scherm :? , een enkel plaatje blijft soms recht staan , terwijl ik soms een zelfde plaatje tegelijkertijd ontvang via mijn eigen antenne en ontvanger op een andere laptop via ook MMSSTV met dezelfde instellingen laat decoderen komt dit plaatje wel recht te staan :) .
Is dit euvel soms te wijten aan ontvangst via het internet ?

Alvast dank voor een reactie.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: sstv ontvangst via de web sdr twente

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik heb het al in geen 10 jaar meer gedaan, maar ik denk dat het met calibratie te maken heeft.
Als het goed is kun je het programma calibreren. Er komt vast wel een reactie van iemand die er
meer van weet!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: sstv ontvangst via de web sdr twente

#3 Bericht door PA3BAS »

http://www.issfanclub.com/node/35579


Er zijn meer mensen met dezelfde problemen. Slant en skew zijn de termen in het Engels.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: sstv ontvangst via de web sdr twente

#4 Bericht door PA1 »

Instelling: option --> setup MMSSTV(O) --> tab blad RX --> helemaal rechts 2e kader vinkje zetten bij autoslant.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: sstv ontvangst via de web sdr twente

#5 Bericht door pd0rkc »

PA3BAS liet een link zien naar mijn bericht in issfanclub.
Als het via de autoslant nog niet goed gaat dan zal je de clock frequentie
moeten calibreren zoals PA3DAT aangaf.
Dit wil nog wel eens verschillend zijn per soundcard.
Ga naar het menu: Option -> Setup MMSSTV -> Misc.
In de help file (van MMSSTV) staat hoe je de calibratie moet uitvoeren.

73s Cor PD0RKC

Ton20
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jun 2012, 21:33

Re: sstv ontvangst via de web sdr twente

#6 Bericht door Ton20 »

Heb inderdaad de soundkaart gekalibreerd d.m.v. een tijdsein zender op 9995 khz ontvangen op eigen ontvanger , moet zeggen dat dit wel enig effect blijkt te hebben , er blijven meer plaatjes recht staan als ervoor .
Maar er blijven er ook toch nog steeds scheef binnenkomen , zoals ik na wat ge google hebbende denk ik heb begrepen ?? moet ook de soundkaart van de zendende partij gekalibreerd zijn , dat zal niet altijd of niet nauwkeurig genoeg zijn gebeurd wat een scheef plaatje oplevert denk ik .
Of misschien 9995 khz ontvangen via de web sdr en daarmee kalibreren , blijft toch ontvangst via internet , ook weer leuk om te proberen ,

in ieder geval weer wat geleerd....

Plaats reactie