JOTA 2013 met ATV

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9MJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:24
Locatie: Musselkanaal

JOTA 2013 met ATV

#1 Bericht door PE9MJ »

Hoi mede zendamateurs,

We willen dit jaar met de JOTA ook ATV verbinding maken, vanaf scouting Ter Apel.

Ik ben wel benieuwd wie er allemaal meedoen met ATV tijdens JOTA, en wie o.a. PI6ZOD of PI6GRO kan ontvangen en overheen kan komen om een leuk verbinding tot stand te kunnen brengen?

73
Marcel (PE9MJ)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA 2013 met ATV

#2 Bericht door PE2AAB »

Jep. QRV met ATV onder PE2AAB/J via PI6EHV
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA 2013 met ATV

#3 Bericht door PE5PVB »

Uiteraard ook dit jaar weer. Via PI6EHV, PI6ATV en PI6ANH. Mogelijk ook PI6TV, moeten we nog testen dit jaar...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA 2013 met ATV

#4 Bericht door PE2AAB »

Toch maar weer aan het basteln geslagen.

De ATV zender maar eens in de revisie gegooid. Ik wilde een zwaarder eindtrapje inbouwen maar helaas paste het niet helemaal in de oude setting.

Oude situatie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zie ook het topic: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=17731#p17731

Nu heb ik de zaak eruit 'gesloopt' en ben aan het puzzelen. In verband met antenneaansluitingen etc. zou dit een mogelijke verdeling van de componenten zijn. Iemand nog op/aanmerkingen of tips? Tevens heb ik uit 'vertrouwbare' bron vernomen dat de audiosubcarrier van PI6EHV van 5,5 MHz naar 6,0 MHz wordt gezet. Dit vindt nog voor de JOTA plaats. Ook maar even bij PE5PVB aan de analyser gooien dus.
tn_IMG_4855.JPG
tn_IMG_4856.JPG
PA7RG schreef:Eh, je hebt gezien dat je een "tansmitter" hebt?
:-D dat heb ik dus ook maar even gewijzigd in het juiste woord ;-) Nogmaals thanks voor de tip. Is me dus gewoon echt nooit opgevallen.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 12 okt 2013, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA 2013 met ATV

#5 Bericht door PE2AAB »

Net weer even aan de knutsel geweest. Na wat puzzelen en de juiste verloopjes en kabeltjes zoeken ben ik dan maar weer even met de boor aan de gang gegaan. Gaatjes voor bevstiging, kabeldoorvoer enz.

Tussen eindtrapje en OSD generator wil ik nog even een stukje print rechtop solderen voor eventuele inslag van HF.

De bekabeling loopt zoveel mogelijk onder de grote printplaat door zodat het er van boven netjes uitziet. Tevens minder kans op storing :-)

Foto's van de voortgang:

Eindtrap:
Eindtrap
Eindtrap
Beetje puzzelen:
Puzzelen en kijken of het past
Puzzelen en kijken of het past
Zo, al richting het eindresultaat:
Bovenaanzicht
Bovenaanzicht
Detail:
Ingezoomd
Ingezoomd
Tips zijn uiteraard nog steeds welkom :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA 2013 met ATV

#6 Bericht door PE5PVB »

Plaats het eindtrapje zo, dat de rf uitgang direct uit je kast steekt. Scheelt weer verliezen.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: JOTA 2013 met ATV

#7 Bericht door PA3BAS »

Een keer een ander coaxkabeltje installeren. Deze heeft volgens mij een verloop van SMA naar N, en hij moet eennwat ongemakkelijke bocht om. Daar lijkt me een kabeltje met haaks SMA en N beter op zijn plaats.

Het kan ook zijn dat dat nog een overblijfsel is van de oude situatie en sat je al een kabeltje aan het maken bent/besteld hebt... 8)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA 2013 met ATV

#8 Bericht door PE2AAB »

Thanks voor de tips.

@PE5PVB; Is inderdaad een slimme om die RF out direct door de achterkant te prikken. Is me nu niet meer gelukt vanwege het feit dat het binnenwerk makkelijk los moest kunnen. Ik ga daar na de JOTA eens mee aan de slag.

@PA3BAS; het bochtje lijkt wat vreemd inderdaad maar als je de foto van opzij ziet dan valt het mee. Ik moet inderdaad zoeken naar een kabeltje van SMA (M) naar N (M). Wellicht op de dag voor de importeur ofzo. Voorlopig dus even met het verloopje SMA-> N.

De zender is eigenlijk klaar nu. Dat mocht ook wel, want aankomend weekend is het JOTA ;-)
tn_IMG_4948.JPG
tn_IMG_4949.JPG
tn_IMG_4950.JPG
tn_IMG_4951.JPG
tn_IMG_4952.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: JOTA 2013 met ATV

#9 Bericht door pe1mix »

Hoi Rick,

Laat het ding even voor de JOTA een tijdje op een dummy draaien.
Mijn ervaring is dat die eindtrapjes (zeker bij ATV/continu gebruik) warmer worden dan je denkt.
Bij het eindtrapje wat ik heb van DG0VE loopt er volgens zijn opgave max 1,8 A bij een output van 5 W, daar is toch een hoop bij waar warmte van wordt gemaakt.
Nu kun je er nog makkelijk een blowertje bij zetten.

Groeten Eric.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA 2013 met ATV

#10 Bericht door PE5PVB »

Het was weer een geslaagd weekend met JOTA & ATV. Alleen die verdomde windmolens richting Ijsselstein :shock:

Zijn er in den lande nog meer JOTA stations bezig met ATV? Ik heb hier en daar wat relais in de gaten gehouden, maar veruit de meeste activiteit zie ik toch steeds weer rond Eindhoven.

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: JOTA 2013 met ATV

#11 Bericht door PA5PT »

Ondanks de ruis in mijn beeld (waar ik nog naar opzoek mag...) en de ene pip die wat moeite heeft een geslaagde ATV JOTA gehad.

Tijdens de JOTA heb ik in ieder geval De Argonauten uit Hilversum gezien, abseilend van hun grote toren. (http://www.argonauten.nl/)
JO21RL

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: JOTA 2013 met ATV

#12 Bericht door PA5PT »

Hier dan nog even de plaatjes, beeld zoals ontvangen met ruis, beeld wat ik zelf ontvang met antenne los op de tafel en onze toren nu compleet :)
Bijlagen
Het beeld zoals zelf ontvangen
Het beeld zoals zelf ontvangen
Het ontvangen beeld
Het ontvangen beeld
De Toren
De Toren
JO21RL

Plaats reactie