welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2DJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:06
Roepletters: PD2DJK

welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

#1 Bericht door PD2DJK »

hallo mensen,

Je ziet vaak in artikelen staan dat atv ontvangst op 13cm goed lukt met een oude analoge satontvanger. Maar welke merken en of types zijn echt goed daarvoor?

Ik had een echostar, maar die is helaas overleden. Dus daarvoor zoek ik een vervanger. Ontvangst gaat met een Tonna Yagi icm een van Dijken down converter.

Iemand tips?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: welk merk/type sat ontvanger voor 13cm

#2 Bericht door PE9ZZ »

Je moet niet zoeken naar merken maar naar eigenschappen. Een goede analoge FM TV ontvanger kan overweg met lage C/N waarden en heeft een instelbare bandbreedte om nog die laatste flarden video eruit te kunnen halen. Zo heb ik een ouwe Tratec (DX Antenna) ontvanger waar ik de bandbreedte op breed en smal kan instellen. Maakt geen bal uit want de demodulator is brak... Dus ik ben ook nog zoekende. Had ooit een paar hele mooie STN (Satelliet TV Nederland) professionele ontvangers maar die heb ik verpatst met m'n stomme kop. Ik had er zelfs eentje die op de onmogelijke bandbreedte van 8 MHz kon worden ingesteld. Het beeld was werkelijk niet om aan te zien maar ik kreeg wel sync. Had ik hem nog maar voor m'n eigen PI6ATV 3cm experimenten woohoo... :(

Tjerk, 9ZZ

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

#3 Bericht door PE5PVB »

Misschien die Echostar repareren? Meestal gaat er niet zo veel stuk in zo'n ontvanger.

Wat betreft die Tratec, je zou eens kunnen overwegen om zo'n Sharp tuner in te bouwen die PE1ACB verkoopt. Die werken een stuk beter op 18MHz bandbreedte. Vaak is dat vrij simpel uitwisselbaar, gebruikt waarschijnljik dezelfde deler voor de PLL.

Theo

Re: welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

#4 Bericht door Theo »

Wat voor type was de echostar?
Meestal gaan de geschakelde voedingen stuk.
Let op de bandbreedte en of er treshold op zit.
Dan kijk je met een bandbreedte van "het lijkt net" 8 MHz, maar wel met redelijk herkenbaar beeld.
Dit werkt erg goed bij ATV stations die ook 15 MHz zwaai maken.
Chapparel is ook zo een goed merk.

PD2DJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:06
Roepletters: PD2DJK

Re: welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

#5 Bericht door PD2DJK »

PE5PVB schreef:Misschien die Echostar repareren? Meestal gaat er niet zo veel stuk in zo'n ontvanger.
Tja..... men zegt weleens dat je nooit te oud bent om te leren, nou, ik heb hiervan geleerd dat een dergelijk apparaat niet zomaar weg moet gooien... Dat heb ik met die Echostar dus wel gedaan en daarom ben ik nu op zoek naar een nieuwe. Maar ik zie inmiddels door de bomen het bos even niet meer, vandaar de gestelde vraag.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

#6 Bericht door PE5PVB »

Ik gebruik vaak deze tuners, geen blauwe schermen bij geen sync, heeft regelbare threshold en werkt prima, zelfs op 12V.

http://www.ebay.de/itm/Grundig-STR-100- ... 014wt_1038

Bieden maar....

Theo

Re: welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

#7 Bericht door Theo »

Met 3 antwoorden is het toch niet moeilijk kiezen meer? :D
En waar op te letten bij aanschaf is geschreven , treshold functie op beeld en liefst ook op het geluid.

PD2DJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:06
Roepletters: PD2DJK

Re: welk merk/type sat ontvanger voor 13cm.

#8 Bericht door PD2DJK »

En inmiddels heb ik een Strong SRT325 en een oude Echostar SR4500 op de kop weten te tikken. Hoe en wat precies dat vogelen we nog wel uit, maar op beide inmiddels het signaal van PI6MEP weer kunnen vangen op 2352mhz.

Plaats reactie