Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 19 jul 2018, 20:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 607 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 10:08 

Hoi Wil

Je kunt wel zien dat het technisch weer is geweest. Mijn complimenten voor de metingen cq de uitvoering van de array's.
Hele leuke plaatjes van de metingen. Ik had alleen graag de + en - fouten gezien , hier kun je nog meer uit afleiden , maar waarschijnlijk heb je die wel.
Voor het mooi zou je de meting nog moeten herhalen met een andere afstand. en of een frequentie een paar MHz verderop. Hier krijg je gevoel bij of de fout door de meting komt of de omgeving of afwijkingen in de array.

Ik ben zelf gisteren ook aan het meten geweest met de array met loopjes en log-per's ( 10MHz- 5Ghz ) Meetpunten om de 1MHz elke 10 graden.
Ik moet het een en ander nog goed bekijken, maar de invloeden op elkaar lijken kleiner dan verwacht. het mastje van 3 meter had wel invloeden op sommige frequenties , maar niet dramatisch.
Op het meet terrein ligt een metalen plaat in de grond, de grond-reflectie is duidelijk terug te zien op verschillende plekken. Het vreemde is dat als ik meet met een andere zendantenne dit effect vrijwel verdwenen is. Ik had dit verticaal niet zo sterk verwacht, We gaan nog een keer bij mij thuis meten in het weiland.
Trouwens nog een leuk meetplateau ontdekt. zie:
https://www.nuuverstee.nl/camperplaatsen

gr
Goos

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 12:03 

Ha die Goos,

Het zou natuurlijk allemaal nog zinvoller zijn als we op de auto kunnen meten.
Je campingplek met draaiplateau is werkelijk het ei van Columbus daarvoor!

Ik heb de Excel file naar je toe gemaild, zowel naar thuis als naar je werk.
Daar staan de genormaliseerde bearings in.
Dat heb ik gedaan om te voorkomen dat ik b.v. op een piekafwijking calibreer en dus alle errors naar links of naar rechts zie gaan.
Let wel dat 360 graden niet de voorkant van de array hoeft te zijn; ik heb met een gegeven calibratie de meetopstelling verdraaid tot de peiler 0 aanwees.
En toen ben ik met incrementen van 11,25 graden gaan loggen.

Ik ben benieuwd of je er nog aanvullende info uit kan trekken.

Groetjes,
Wil

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 16:38 

pa8w schreef:

Adaptive Averaging:
Iedereen die wel eens met een doppler peiler tussen bebouwing heeft rondgereden weet dat je bijna niet kan zonder een goede middeling van de peilingen, omdat je anders knettergek wordt van de zenuwachtige indicaties. Dat komt uiteraard door de massa aan reflecties die je antennes bestormen.
In de conventionele dopplers maakte ik de Q van het digitale filter zo hoog dat de pelorus lui reageert, en dus min of meer een eenduidige richting aan blijft wijzen.
In de Arduino peilers gebruik ik een Quality oordeel dat ervoor zorgt dat slechte peilingen weinig invloed hebben op de trage, gemiddelde peil-lijn, en de goede peilingen veel invloed hebben.
Dat werkt prima, maar het kon nog beter, want als je plotseling een bocht nam dan had de gemiddelde peil-lijn best wat tijd nodig om bij te komen.
Ook als de zender uit de lucht ging en een ander station on air kwam had de gemiddelde peiling ettelijke seconden nodig om daarop in te stellen.

Inmiddels rijd ik een week of twee rond met een versie die de mate van middeling automatisch aanpast aan de omstandigheden.
Op een normaal signaal loopt de middeling op voor maximale precisie en bearing stabiliteit.
Zit het signaal echter in de laatste paar metingen steeds aan een zijde van de gemiddelde peil-lijn, dan betekent het dat je een bocht aan het maken bent of dat er een andere bron in de lucht is gekomen.
De peiler reageert daarop door de middeling stapsgewijs te verkorten zodat de de gemiddelde peil-lijn veel sneller reageert op de wijziging.
Daartegenover staat dat de peiler niet snel moet reageren op sterke reflecties die per definitie in een foute richting wijzen.
Het was natuurlijk best wel even tweaken om reactiewaarden te vinden die in de meeste praktijksituaties goed voldoen.
Maar dat is in de afgelopen twee weken gebeurd en afgerond.

Bezitters van een RDF41 kunnen desgewenst kosteloos hun peiler laten updaten met deze feature.

Groet,
Wil.

Kun je de orientatie van het voertuig rond de Z-as bepalen (eventueel incrementeel)?

Zo ja, dan kun je de oude getoonde richting (dus de over lange tijd gemiddelde richting) corrigeren met de hoekverdraaing. Als je tussen twee metingen 1 graden naar rechts hebt gestuurd, moet er bij de oude richting een offset van 1 graden (naar links) toegevoegd worden voordat je middelt met de nieuwste meting.

Dit werkt instantaan en voorkomt dat je aanwijzing (ten opzichte van het noorden) achterblijft t.g.v. de middeling tijdens bochtige parcoursen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 07:23 

Hallo,

Nee, de huidige opzet voorziet niet in hoekbepaling van het voertuig.
Middels GPS ijlt dat teveel na en hoekbepaling op basis van een magnetisch compas is niet eenvoudig i.v.m. de magnetisch vervuilde omgeving die de gemiddelde auto is.
Ook vervoer ik in mijn bus regelmatig dikke luidsprekers die ongetwijfeld hun magnetische voetafdruk achterlaten....

Maar met de huidige averaging is het naijlen eigenlijk geen issue meer.
Daarbij komt dat je op rotondes en kruisingen sowieso beter je ogen kan gebruiken voor het verkeer en niet voor je RDF.

Groet,
Wil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 14:25 

@PA3DJS
Geen idee hoe een hoeksensor de data geeft ? (radialen/sec ?) of een continue stroom van + en - zoveel radialen verdraaiing en hoe vaak.
Met beide is in combinatie met GPS richting wel wat te doen.
Maar wat gebeurt er als je achteruitrijd of parkeert ?
Magnetisch kompas heeft hier geen last van, nadeel is wel dat de kalibratie en correctie tabellen "verouderen" en zo af en toe op een grote rotonde weer "ververst" moeten worden.
Een en ander is wel noodzakelijk wil je automatisch de richtingen op een kaart plotten.
Citaat:
voordat je middelt met de nieuwste meting.

De truuk is om de kompas informatie in het algorithme te verwerken en zodoende de array "virtueel" op het noorden te houden, dan heb je altijd correctie voor je middeling, maar misschien bedoelde je dit.
Het is wel zaak dat je een waarschuwing inbouwt voor het geval dat er iets uit de pas dreigt te gaan lopen, anders kom je niet bij de "vos".

Goos

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 15:16 

@PA8W:
Ik heb op met opzet geen kompas genoemd, vanwege de dynamische afwijkingen die je krijgt als je rijdt.

@Goos:
Ik loop een beetje achter v.w.b. de huide stand der techniek van Gyro Sensors, maar tegenwoordig kosten ze nog maar een fractie ten opzichte van de kostprijs van >20 jaar terug. De output is inderdaad proportioneel met degr/s. Het maakt daarbij niet uit of je acteruit rijdt, het gaat puur om de rotatie rond de Z-as.

De frequentieresponse (of update rate in geval van digitale output) is behoorlijk, daar het anders in voertuigen onbruikbaar is. 20 Hz bij < 10 degr fase verschuiving is gangbaar.

Zo'n sensor heeft een statische fout, maar die kun je wegrekenen bij stilstand of op basis van de lange termijn gemiddelde waarde van een kompas (ik vermoed dat dit laatste voor een peiltoepassing niet nodig is).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 08:48 

Citaat:
Zo'n sensor heeft een statische fout, maar die kun je wegrekenen bij stilstand of op basis van de lange termijn gemiddelde waarde van een kompas (ik vermoed dat dit laatste voor een peiltoepassing niet nodig is).

Het komt er op neer dat je ten allen tijde wilt weten wat het noorden is, of je nu stilstaat of rijdt of achteruit rijdt.
Met de opstelling die ik nu gebruik heb ik goede resultaten, als ik bv stil ga staan aan de kant van de weg dan staat de weg op de kaart keurig parallel aan de weg. Wat verder nog moet gebeuren is de Z richting meenemen, voor het geval de auto iets scheef staat, maar dit voor het mooi omdat het niet al te veel invloed heeft. Wat wel invloed heeft is als er een auto vlak langs rijdt de peillijn schud dan een graad of 10, Dit kan ook met de Z richting gedetecteerd worden.
Ik heb het nog niet verwerkt in het peil-algorithme om de array op het noorden te houden maar is wel de bedoeling.
Een handmatige oplossing , bij stilstand , is natuurlijk "kalibratiepeilingen" doen op bekende zenders, maar dit kost weer tijd en je krijgt een extra onnauwkeurigheid erbij.En tijd heb je niet, bij bv een ballonvossenjacht.
Citaat:
Zo'n sensor heeft een statische fout,

Dat hebben al die sensoren, het meeste werk is om de zaak te kalibreren . Intern gebeuren er ook al de nodige kalibraties.

Maar het zijn leuke uitdagingen. Het houd je van de straat.

Goos

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 607 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur