Autonome Doppler Peiler

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#571 Bericht door PA1 »

Dat begrijp ik. Overigens ging de bouw van mijn RDF ook niet vloeiend doordat er een bijna onzichtbare sluiting zat op de printplaat. Sindsdien werkt hij overigens prima !
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#572 Bericht door pa8w »

Haha, ik bedoelde jou ook niet hoor, maar je ziet hoe zo een klein euveltje parten kan spelen en hoeveel tijd het kost de boel op te lossen.
En dan praten we nog gewoon Nederlands, kun je nagaan hoe het gaat met een beroerd Engels sprekende Oekraïner.
Het kan nog veel erger: Libanezen, Libiërs, Maleisiërs etc. die zich van Google Translate bedienen. (geen gein!)

Frappant is trouwens dat ruim de helft van de aanvragen uit conflictgebieden komt... :(

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#573 Bericht door Goos »

Hoi Wil

Nog even gekeken naar je amplitude array.
Hele leuke constructie, lekker innovatief en simpel daar hou ik van.

Mocht men geen printplaat 50 X 50 hebben liggen , dan kun denk ik ook de antennes ook op kleinere vlakjes , zeg 5 X 5 op dezelfde manier monteren, en die op een plaat aluminium van 50X50 , de plaatjes printplaat met 4 schroefjes ( voor de massa is genoeg denk ik) bevestigen. eventueel nog koperfolie-tape om de randen.
Misschien lukt het ook wel met ronde plaatjes die net binnen de kapjes vallen.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#574 Bericht door pa8w »

Hoi Goos,

Simple is my middle name.. ;)
Ja, dat kan inderdaad prima met een alu bodemplaat van b.v. 2mm dik en daarop kleine printjes bouten als basisplaatje voor de reflectors en antenne.
Waar wel goed op moet worden gelet is dat een reflector heel weinig capacitieve koppeling heeft met het aardvlak.
Simulaties laten zien dat je met 2 pF in de voet van uitgeschakelde reflectors al een paar dB VA-verhouding inlevert t.o.v. 1pF.
Mijn plotjes zijn trouwens gemaakt met 1pF restcapaciteit, dan is de VA-verhouding het beste.
Het nare is dat bij hogere restcapaciteit er een lelijke achterlob gaat ontstaan, en de impedantie van de straler daalt dan dramatisch.

Een kunststof vulplaatje (b.v. 2mm dik) tussen de aardplaat en het reflectorprintje is dus eigenlijk wel aan te raden, zodat de verzonken kop bout van de antenne niet rakelings boven de aardplaat zit.
Dat printje met kunststof vulplaatje of vulring kan dan gewoon met b.v. 3 boutjes als sandwich op de aardplaat worden geschroefd.
Kunststof kapjes kan je in alle maten en soorten vinden bij de PVC afdeling van de bouwmarkt, maar ik pak ook wel eens een ingekorte plastic dop van een spuitbus.

Vandaag een 60mW bronnetje, met de antenne plat liggend op een kleiakker gepeild vanaf ca. 1,5km. (zonder preamp)
Ongeveer vergelijkbaar met mijn voorversterkte doppler array.
Ik blijf het alleen lastiger vinden om in AM te horen wat er met de bron gebeurt.
In FM hoor je ondanks de dopplertoon toch heel goed de modulatie van de bron, en of er b.v. een tweede signaal doorheen zit.
Dat mis ik een beetje in AM.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#575 Bericht door Goos »

Wat betreft de capaciteit aan de voet , daar was ik me van bewust , maar je hebt wat meer speling omdat je bv een vrij groot gat kunt maken in de alu plaat.

Misschien wordt het toch tijd om er een FM demodulator printje er bij te zetten.
Of de ontvanger te modden dat beide demodulatoren werken.
Mijn ervaring is dat je bij FM de DF-toon bijna niet hoort. Het verbazingwekkende is dat allerlei dingen zoals bv 5 tvo , packet en in breedband FM RDS enz gewoon blijft werken. Behalve subaudio 3X raden waarom.
Je kunt nog wel een residu van de DF-toon horen ( de harmonischen dan , omdat ik erg laag zit ) Een geoefend oor hoort hier dan wel wat variatie op met de variërende Q.
Verder heb ik hier een continue (+/- 20 X p.s.) aanwijzing daar kun je natuurlijk vanuit een ooghoek ook onmiddellijk zien dat het niet goed gaat en ook aan de lengte=Q van de pijllijn.
Elk systeem heeft zo z'n voor en nadelen vooral mobiel is het meestal een compromis vooral op lagere frequenties zoals lange en middengolf , dan wil de nauwkeurigheid er nog wel eens minder worden. Voordeel op deze frequentie is dat je bijna geen last hebt van reflecties , alleen wel weer van hoogspanningsleidingen en leidingen in de grond en de laatste zie je niet.
De voordelen van amplitude zijn vooral breedbandige- pulsvormige signalen en met een slimme antenne is een bereik van 1 op 10 in frequentie haalbaar. Kortom bijna alles wat met een 1 kanaals Dopplerpeiler minder goed gaat.

Ondertussen ook verder gegaan met Octave en de aansturing voor de analyser en de arduino om de array's breedbandig te kunnen meten.
Begint al aardig te lukken ook het realtime weergeven van de resultaten.
(Met SDR zou je hier hele leuke dingen mee kunnen doen, alleen moet je dan wel zelf de modules schrijven en dat is veeel te hoog gegrepen voor mij.)

Ik ben namelijk razend benieuwd wat de loopjes doen , zo op de stoep voor het huis lijkt het aardig te werken tussen de 50MHz en 600Mhz , "gemeten" om de 50MHz , maar ik moet nog kijken of er geen gekke afwijkingen er tussen in optreden.
Een loopje wel gemeten in de G-tem , hier zaten geen rare dingen in. k-factor is wel om te huilen, maar dat is minder belangrijk.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#576 Bericht door pa8w »

Ach ja, onder de reflectors moeten gewoon 10mm gaten in het alu komen... Waarom heb ik daar niet aan gedacht? :(

Ik heb in gisteren de Americahal in Apeldoorn nog een mooie skikoffer gezien met 6 Log-Per antennes en een array van strip-antennes.
Amplitude techniek dus.
Mooie techniek!

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#577 Bericht door pa8w »

Vandaag heb ik een testritje met de Amplitude Array op video vastgelegd:

https://youtu.be/0ECTJc8r3l0


Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#578 Bericht door Goos »

Hoi Wil

Filmpje gezien , zonder reflecties ziet het er strak uit.
Ik denk dat de de Arduino het updaten van het scherm niet helemaal bij kan houden. Dit zal ook wel de reden zijn dat je de laatste 4 peilingen laat zien. Ik heb verder nog geen ervaring hoe zo'n scherm exact aangestuurd wordt
Wel eens gedacht aan een histogram ?
Ik "moet" hem ook gaan bouwen , maar dat had je al gehoord . Ben vrijdag in de verloren uurtjes al bezig geweest met de antenne. ook al even het schema bestudeerd van de AR3000 , hier valt wel AGC uit te halen van een emittervolger

Maar nu eerst 3 weken vakantie....... dwz voor de hondjes zorgen en nog een hoooop klussen om het huis.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#579 Bericht door pa8w »

Dag Goos,
Inderdaad is de Arduino een belangrijk deel van de tijd kwijt aan het verversen van het display.
Alles moet elke keer opnieuw worden getekend, je kunt niet iets erbij plaatsen of wissen.
Maar ik heb toch nog wachtlussen lopen om niet meer dan 2x per seconde het scherm te updaten.
Vaker is met name voor numerieke zaken niet zinvol; je moet immers nog tijd krijgen om de waarden te lezen.
En als chauffeur moet je ook niet langer op het scherm hoeven staren.
In die halve seconde tussen de beeldverversingen haal ik wel 4x de 4 antenne samples binnen, en bereken de bearing en Q ervan.
Die 4 laatste ruwe peilingen omvatten dus ieder ca 125 rotaties. (gemiddelde waarden daarvan)
En die laatste 4 peilingen display ik samen met de long time average.
Bij reflecties of bij een bocht zie je ze dus naast de long time average verschijnen, bij een smetteloze peiling worden ze overdekt door de long time average, die altijd de volle lengte heeft.
Dus pas als ze aanvullende info geven krijg je de ruwe peilingen echt te zien.
De 4 ruwe peilingen laten een korte peil-lijn zien bij een lage Q, en een langer peillijn bij een hoge Q.

Op de video zie je veel meer LCD traagheid dan in het echt, hangt ook van de camera af, ik weet niet waarom.

De Amplitude array geeft zoals ik al eerder opperde wat meer afwijkingen te zien bij multipad omstandigheden dan ik gewend ben van de doppler array.
Ik probeer deze week nog een zelfde filmpje te maken met de doppler array zodat we een goed vergelijk hebben, want mijn eerdere filmpje is al 2 jaar oud en daar draaide toen nog andere software in de peiler.

De huidige symmetrie indicator is de beste variant tot nu toe; het geeft meteen een goed beeld hoe betrouwbaar de peiling is.
Beter dan de eerdere varianten.
Overigens is de symmetrie beoordeling in de doppler uitvoering zinvoller dan bij de Amplitude uitvoering:
Bij een 100% peiling hoort in een doppler 100% symmetrie van de tegenover elkaar liggende antennes ongeacht de AOA.
Dat is bij de Amplitude peiler slechts in 8 richtingen het geval, daartussen zal altijd wat asymmetrie zichtbaar zijn i.v.m. de stralingspatronen.
Corrigeer me maar als ik fout zit... :)

Desondanks is de AM array een leuke aanvulling, ik heb nu voor het eerst de brede digitale signalen rond 395MHz kunnen uitpeilen (C2000 masten)
Daar hoef ik met de doppler niet aan te beginnen, tenzij ik WBFM ga gebruiken als lapmiddel.

Geniet van de vakantie!

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#580 Bericht door Goos »

Dat is bij de Amplitude peiler slechts in 8 richtingen het geval, daartussen zal altijd wat asymmetrie zichtbaar zijn i.v.m. de stralingspatronen.
Corrigeer me maar als ik fout zit...
De 8 richtingen waar jij op doelt gaat op, wanneer de openingshoek te klein is. Vuistregel bij 4 antennes is - 3dB bij 45 gr en -6dB bij 90 gr . ( harmonischen )
Om te kijken of je antenne theoretisch goed voldoet , kun je de tabellen uit MManaa gebruiken en de peiler hiermee in Excell simuleren , je weet dan gelijk of je met dit model afwijkingen kunt verwachten. ( Als het in dB's is eerst 20log). Ga er maar eens een regenachtige zondag mee rekenen je ziet dan ook wanneer welke harmonischen van invloed zijn en vooral met de faseverschuivingen vd harmonischen.
Bij een Adcock antenne met 4 sprieten heb je b.v. afwijkingen op 22.5 , 67.5 enz. Ook de gain varieert heel sterk met de frequentie.
Mocht ik tijd over hebben in mijn vakantie zal ik wel een paar voorbeeldjes posten.

De grootste invloeden zijn eigenlijk de reflecties en de daarbij behorende amplitude variaties ( vertaal naar vervorming antenne diagram ) De enigste remedie is geen SCF gebruiken maar geheel digitaal doen en de slechte ruwe peilingen niet meenemen in de middeling in de praktijk houd je dan heel weinig over maar komt de stabiliteit ten goede.
Misschien 2 arduino's een voor het sampelen en schakelen en de ander voor rekenwerk en display.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#581 Bericht door PA1AIS »

@pa8w

Wil, is er een speciale reden dat je 500Hz gebruikt? Heeft dat te maken met de grenzen van de achterliggende electronica?

Jugo
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#582 Bericht door pa8w »

Hoi Jugo,

Die 500Hz is helemaal niet kritisch, maar past goed bij de bandbreedte van de gebruikelijke NBFM ontvangers.
Als je veel sneller gaat draaien wordt de fasesprong (dus dopplertoon) des te groter en dat vergroot het risico dat samen met de normale modulatie de bandbreedte van de ontvanger wordt overschreden.
(Met een 8-antenne array ga ik om die reden al terug naar 300Hz cyclus frequentie, want de doorsnede van de array is groter en dus de dopplertoon harder.)

Als je veel langzamer zou draaien dan zie je de amplitude van de dopplertoon flink afnemen, omdat de meeste NBFM ontvangers audio beneden 300Hz behoorlijk gaan afzwakken.

Die 500Hz is dus simpelweg een praktische waarde voor een 4-antenne systeem in een Narrow Band FM doppler.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#583 Bericht door PA1AIS »

Dag Wil,

De reden dat ik dat vraag is dat b.v. Rhotheta 3000 Hz gebruikt.
https://www.rhotheta.com/

Wat Rhotheta ook doet is 1x linksom, 1x rechtsom etc. Volgens hun zou dat bepaalde afwijkingen compenseren? Heb jij daar een idee over?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#584 Bericht door Goos »

Oeps foutje
Vergeet die vuistregel maar even, die waardes zijn helemaal afhankelijk van de voor-achterverhouding.
1+ m* cos (phi ) ofwel m = modulatiediepte.
Zo op het oog kun je het bijna niet voorspellen wat de antenne doet.
Voorbeeldje erbij gedaan.
De blauwe zal grote afwijkingen geven op 22.5 , 67.5 graden echter bij 6 antennes ben je deze fouten weer kwijt.
Met de tabellen uit mmana kun je componenten terugrekenen.

Goos.
Bijlagen
antennediagrammen.jpg
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#585 Bericht door Goos »

@ PA1AIS
even gekeken naar die pagina
De reden van links en rechtsom draaien zou kunnen zijn , omdat er meerdere IF bandbreedtes gebruikt worden , dan is er geen noodzaak om peiler elke keer te kalibreren. ( compensatie v.d. delay in IF)

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Plaats reactie